Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.
ISOFIX bevestigingssysteem tot gewicht van max. 18kg..?
Auteur |
Bericht |
rdvq
C5club Rookie
Auto: Sedan
Opties: alle opties
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
Kleur: Bourrasque
Naar boven
|
 Re: ISOFIX bevestigingssysteem tot gewicht van max. 18kg..?
Voor het hogere gewicht van de oudere kinderen, heeft de C5 PH-3 nu ook de "top teather" bevestiging, ter voorkoming van het voorover duikelen van de stoel. Deze ontlast natuurlijk de onderste iso-fix haken. Inderdaad, de laatste C5 PH-3 heeft isofix op 3 plaatsen, ook bij lederen bekleding 
|
16 jul 2010 22:26 |
|
 |
linzon
V.I.P.
Auto: C5 Break Exclusive 2.0 16v HPI
Opties: Pack Hifi, Pack Parking, trekhaak
Bouwjaar: 2002
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 09243
Productienummer: 10643
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 181000
Kleur: EYPC
KPH: Achter
Naar boven
|
Heb de discussie over de isofix en de autostoelen gelezen. Wij hebben nu een romer king stoel van 9 tm 36 kilo. Deze is niet bevestigd met de isofix omdat wij dit in onze vorige auto niet hadden.
Nu zijn we aan het kijken naar de opvolgstoel:
De Römer Kidfix is de testwinnaar voor autostoeltjes in de klasse groep 2/3 (15 – 36 kg.) volgens de ANWB kinderzitjestest 2007/2008. Ook door de consumentenbond is de Kidfix in 2007 uitgeroepen tot beste keus. Deze autostoel is geschikt voor kinderen in de leeftijd vanaf ca. 3 jaar tot 1,35 cm. lengte. Goedkeuring volgens ECE R 44/04. De Kidfix wordt in de auto bevestigd d.m.v. het isofix systeem.
Deze stoel staat vast met de isofix en je gebruikt gewoon de gordel. De zelfde stoel zonder isofix staat los in de auto voordelen is als kind uit de auto stapt de stoel gewoon op zijn plek blijft staan. En niet kan kiepen en kantel etc. Gewoon een stukje extra bevestiging.
Mijn vraag past deze in de C5 PH1? Want niet alle isofix schijnt het zelfde te zijn?
_________________ I had to stop driving my car for a while, the tires got dizzy.
|
12 feb 2011 15:44 |
|
 |
Edwin28
C5club extreme Fan
Auto: C5 Tourer 2.0 HDI 160 Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 206000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
Wij hebben twee Romer Kidfix in de C5 (Ph1) zitten, dus dat past. Interessante discussie over de isofix, maar helaas wijzen alle testen uit dat isofix wel degelijk veiliger is, zowel de groep 0, 1 en groep 2/3 stoeltjes. Nu denk ik wel dat de toegevoegde veiligheid wel enigszins gerelativeerd moeten worden, maar feit is dat ze veiliger zijn. Met name bij een groep 2/3 stoel heeft isofix wel degelijk een meerwaarde. Bij een groep 0 en 1 stoeltje gebruik je de autogordel om het stoeltje te fixeren en heeft het stoeltje eigen gordels om het kindje vast te gespen. Zeker een groep 1 stoeltje kun je met de gordel goed vastzetten, aangezien je die met het indrukken van het zitgedeelte helemaal straktrekt. Bij een groep 2/3 stoeltje doe je autogordel om het kind, waarmee kind en autostoel op hun plek moeten blijven. Een kind (zeker als het ouder wordt) beweegt zelf ook. De stoel zelf is dus zeker niet gefixeerd, wat bij isofix wel het geval is. Dubbele speling zou je kunnen zeggen (zowel op kind als stoel). Veel mensen zetten in deze tijd kinderen ook met (winter) jas aan in de auto, waardoor de gordel nog minder goed zit. Groep 0 en 1 hebben wij ook zonder isofix systeem gehad, maar bij groep 2/3 maakte isofix op ons een aanmerkelijk veiligere indruk. Ieder voor zich, maar wij hebben toch gekozen voor optimale veiligheid. Bovendien zitten kinderen relatief lang in een groep 2/3 stoeltje (uit mijn hoofd gezegd moeten ze totdat ze 1,35 meter zijn in een dergelijk stoeltje zitten, staat volgens mij op de website van de consumentenbond), hebben wij voor isofix gekozen. Bijkomend voordeel is dat het stoeltje netjes vastzit, ook als er geen kinderen in zitten en in een handomdraai verwijderd is indien nodig.
|
16 feb 2011 20:25 |
|
 |
linzon
V.I.P.
Auto: C5 Break Exclusive 2.0 16v HPI
Opties: Pack Hifi, Pack Parking, trekhaak
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 09243
Productienummer: 10643
kilometerstand: 181000
Kleur: EYPC
KPH: Achter
Naar boven
|
Edwin dankjewel. Ik ben al een Romer fan wat stoeltjes betrefd alleen is dit mijn eerste auto met isofix en ik had begrepen dat niet alle stoelen in alle autos passen. Maar een kidfix kan in een ph1 dus ik ben blij met je antwoord!
_________________ I had to stop driving my car for a while, the tires got dizzy.
|
16 feb 2011 21:58 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
ehhh waar lees je dat dan van die tests? Ik heb nog even de anwb tests doorgelezen van de afgelopen jaren en alhoewel de isofixen consistent bovenin scoren zijn er ook diverse niet isofixen die even goed scoren op veiligheid. In groep 2-3 zijn het er zelfs aanmerkelijk meer, hetgeen mijn stelling ondersteund dat isofix toch vooral het verschil maakt in groep 0-1. http://www.anwb.nl/auto/dagelijks-rijden/tests,/test-kinderzitjes/test-kinderzitjes-voorjaar-2010.html Dat je kind er lang op zit is ook betrekkelijk, immers op een bepaald moment hoef je niet meer het hele stoeltje te gebruiken (groep 2) maar is een zittingsverhoger (groep 3) voldoende (vanaf 25 kilo dacht ik). Weet niet of dat met die isofix dingen ook kan. Ik heb zelf een Graeco (heb er direct 2 gekocht voor 9 tientjes totaal, heb ik direct voor mijn dochter ook eentje in de juiste kleur) en deze kan ik mooi klemmen onder de achter hoofdsteun. Hier kun je dat goed zien dat het zo ook mooi vast zit.  Nog van de zijkant, met hiervoor het citroen kiddy isofix stoeltje voor mijn dochter  Zoals je in de foto kunt zien is isofix niet je grootste probleem bij grotere kinderen .  (Hier is het kiddy stoeltje net omgedraaid)
17 feb 2011 12:30 |
|
 |
Edwin28
C5club extreme Fan
Naar boven
|
De veiligheid van een autostoeltje wordt natuurlijk niet louter bepaald door het isofix systeem. Het isofix systeem draagt bij aan een verhoogde veiligheid. Het stoeltje zelf (vorm, stevigheid, mate van vervorming, absorbtievermogen e.d. bij aanrijdingen) moet natuurlijk niet vergeten worden. In een test wordt echt niet alleen maar naar het al dan niet aanwezig zijn van isofix gekeken. Over testen gesproken. Bij zowel ANWB en Consumentenbond zijn de eerste twee plaatsen voor isofix stoeltjes (1. Romer Kidfix en 2 Cybex Solution X-Fix), een gedeelde 3e plaats voor de Maxi-Cosi Rodi XR en de Romer Kid (MaxiCosi is iets goedkoper en wordt daarom 3e). Recaro valt met haar autostoelen volledig door de mand (ook met het isofix systeem). De Cybex Solution X met gordel is 5e. Zoals je ziet zijn de Romers en Cybex met en zonder isofix verder gelijk, maar scoren de isofix uiteindelijk net even hoger in de einduitslag.
Wat betreft de opmerking over de regelgeving rondom het autostoelje: deze is in 2006 veranderd. Het volgende hierover staat bv op de site van de anwb:
Kinderen tot 1,35 meter moeten in een goedgekeurd en passend kinderzitje. Een goedgekeurd zitje heeft het kwaliteitskeurmerk ECE R44/03 of R44/04. De meeste oudere zitjes voldoen niet meer aan de huidige eisen. Kinderen die langer zijn dan 1,35 meter moeten, net als volwassenen, altijd een gordel om. Zowel voor- als achterin de auto. Uitzonderingen Er zijn twee uitzonderingen op het gebruik van een kinderzitje. Kinderen van 3 jaar en ouder mogen achterin de autogordel gebruiken als er al twee kinderzitjes op de achterbank zijn gemonteerd. Kinderen vanaf 3 jaar mogen voor een korte rit in de auto van iemand anders een autogordel gebruiken. Deze uitzondering is niet van toepassing voor eigen kinderen en geldt uiteraard ook niet als oma of de buurvrouw elke week de kinderen naar school brengt.
|
18 feb 2011 11:36 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Naar boven
|
Een zittingsverhoger kwalificeert ook als goedgekeurd kinderzitje hoor. Deze heeft ook het 44/04 keurmerk. Maar dus vanaf 25 kilo.
En de ANWB heeft alle isofix wel bovenaan gezet, maar de hele eerste groep scoort allemaal even hoog. Waarschijnlijk zijn ze binnen de + categorie op prijs (aflopend!) gesorteerd (verzoekje van de afdeling verkoop)
Als je nog eens iets leuks wil lezen wil ik je het boek super freakonomics aanraden. Een boek waarin met een economisch statistische blik naar alledaagse dingen gekeken wordt. Zo ook kinderzitjes. Hierin kun je lezen dat vrijwel alle vergelijkende studies over de effectiviteit van kinderzitjes gemeten zijn tegenover los zittende kinderen (zonder gordel). Zij tonen vrij overtuigend aan dat het gemeten effect grotendeels te wijten is aan het dragen van gordels. (hebben zelfs testen zelf gedaan met alleen een gordel en een gordelgeleider) Stelling van hun: Waarom houden we een hele industrie in stand van zitjes en isofix en top tether en stellen we niet gewoon een geschikte kindergordel in de auto verplicht (voldoet uitstekend vanaf ca 2 jaar, daaronder wel een specifiek kinderzitje, waaroin je liefst achterstevoren zit). Antwoord: Da's veel te simpel en gaat in tegen allerlei gevestigde belangen. De tendens is juist dat de leeftijd voor kinderzitjes steeds verder omhoog gaat (onder druk van....).
Temeer een reden voor mij om zo minimaal te voldoen aan de wettelijke eisen vwb groep 2/3 zitjes . Om eerlijk te zijn was voor mij het keuze criterium vooral de kleur van de bekleding (beetje half grijs is lastig te vinden).
18 feb 2011 22:33 |
|
 |
Edwin28
C5club extreme Fan
Naar boven
|
Dat gaat mij toch iets te kort door de bocht. Natuurlijk is het dragen van de gordel veruit het belangrijkst en ja, fabrikanten zullen ook vanuit commercieel belang verdergaande regelgeving tav veiligheid stimuleren en als kapstok gebruiken om in te spelen op het veiligheidssentiment bij de consument. Dat wil echter niet zeggen dat alle veiligheidsmaatregelingen flauwekul zijn. Als we uitgaan van steeds verdergaande veiligheidsvoorzieningen kun je eveneens stellen dat volwassen ook in speciale autostoelen zouden moeten zitten met een 5 of meer punts gordel (zoals in een ralleywagen). Het menselijk hoofd krijgt bij een standaard autostoel in geval van een zijdelingse aanrijding immers weinig steun en wat te denken van een flinke aanrijding van achteren? Daar voorziet de populaire Euro NCAP test ook (nog) niet in. Autofabrikanten stemmen veiligheid voor een groot deel af op de wijze van testen van Euro NCAP, want dat is voor de consument een belangrijke graadmeter. Toch vind ik veiligheid wel belangrijk, maar ik ben het met je eens dat e.e.a. wel relatief is. De consument (ik dus ook) kijkt ook naar het kostenplaatje en weegt de toegevoegde waarde daarop ook af. Die afweging verschilt van mens tot mens. Louter gekeken naar het nut van isofix tov gordelsysteem: bij een groep 2/3 stoeltje heb je in geval van isofix ook de gordel om, zoals bij het gordelsysteem. Je hebt echter de isofix bevestiging daar nog als extra bij. Daar heb je geen test of hogere wiskunde voor nodig dat dit toch wel wat toevoegt. Bij de Consumentenbond wordt de score in een cijfer uitgedrukt. Veiligheid valt in een aantal onderdelen uiteen, zoals veiligheid bij voorwaartse aanrijding, zijdelingse en veiligheid van het ontwerp (stabiliteit, gordelloop, ondersteuning hoofd). In de ANWB test wordt dat op één hoop geveegd. Ten aanzien van veiligheid zit het grootste voordeel van de isofix systemen in de zijdelingse aanrijding. Daarin scoort de Romer 0,6 punt en de Cybex 0,8 hoger dan de gordelversie. In die testen wordt natuurlijk de ideaalsituatie getest (kind/dummy heeft geen dikke winterjas aan, zit stil in de ideale positie in een goed aangetrokken gordel) en de praktijk zal toch vaak minder ideaal zijn. Kinderen zitten nou eenmaal niet altijd netjes in de stoel, zoals op bovenstaande foto's ook zichtbaar is en ook daarin schuilt gevaar. Wij hebben de afweging gemaakt dat een isofix stoeltje (we hadden een aanbieding) van de Romer niet heel veel duurder is dan de gordelvariant, iets meer veiligheid biedt, makkelijker is (immers geen rondvliegende autostoelen, wanneer er geen kinderen in zitten en geen gedoe met touwtjes om de stoel op de plek te houden en de stoel is met isofix makkelijk te monteren en verwijderen) en zal straks ook wel weer wat makkelijker te verkopen zal zijn, verwacht ik. Tja, ieder zijn/haar keuze.
|
18 feb 2011 23:55 |
|
 |
Harm Jan
C5club Fan
Auto: C5 Break 2.0 16V Business
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
kilometerstand: 160.000
Kleur: Noir Obsidien
Naar boven
|
Hallo Witbrik, Wel een ultiem voordeel van de C5 Break: in de kofferbak kun je uitstekend een luier verschonen  , kleedje of doekje eronder, de achterkant van de auto in de hoogste stand zetten is helemaal ideaal, minder rugklachten! Groeten, Harm Jan
|
21 feb 2011 22:26 |
|
 |
Harm Jan
C5club Fan
Naar boven
|
Ik kan me er ook niet helemaal in vinden exroosje. Weliswaar is alles waar baby op staat per definitie duur, maar een kind heeft een hele andere lichaamsbouw dan een volwassene en kan daarom absoluut niet in de gewone autogordel. Die gewone autogordel, maar ook de airbags voorin, zijn gemaakt voor een gemiddelde volwassene van 75 kilo en 1 meter 80 lang oid. Een baby of kinderlijfje zit nog veel fagieler in elkaar en kan veel minder hebben. Daarom is zo'n Maxi Cosi of Romer autostoeltje bepaald geen onzin.
En als een kind iets ouder is (4+, groep 2/3 zitje) dan biedt dat zitje twee voordelen: ze zitten hoger, waardoor het heupdeel van de gordel over de heup loopt en niet over de buik (de buik is erg kwetsbaar). En ten tweede: de hoofdsteun zorgt voor bescherming bij een zijdelingse botsing en de stoel zorgt er ook voor dat de gordel goed over de borst loopt, zodat die dunne kinderschouders er niet onderuit glijden.
Overigens zijn de tests van Consumentenbond en ANWB gelijk, ze doen het samen, ook ism ADAC en nog een aantal buitenlandse clubs. De gedetailleerde puntenverdeling is ook identiek, alleen staan ze er in de 'verkorte' versie vaak niet bij, maar als je wat verder klikt wel.
|
21 feb 2011 22:34 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
Harm Jan schreef: Wel een ultiem voordeel van de C5 Break: in de kofferbak kun je uitstekend een luier verschonen  +1 gedaan. Inderdaad ideaal. Eerlijk gezegd snap ik niet dat mensen zo 'licht' denken over de veiligheid van hun kinderen (en daar reken ik dus niemand van dit forum onder hè). 'Gewoon even een stukje zonder gordel', 'op schoot', dat is eigenlijk gewoon het begin van het einde. Jr. zit ook hier wel een keer op schoot achter het stuur hoor, maar niet op de openbare weg en niet in een omgeving waar het kwaad kan als ik meer dan 5 seconden nodig heb om te reageren. Laatst nog heeft mijn vader onze oudste in zijn stoeltje gezet. Uit enig automatisme even gecontroleerd (alleen als mijn vrouw het doet doe ik dat niet altijd), en de gordels waren echt veel te los: je kon een vuist tussen gordel en lijfje houden. Dit gezegd hebbende... hoe vast moet je je kind eigenlijk in de gordel sjorren? Ik zet de kinderen vaak vrij vast maar ze hebben ook bijna altijd op het moment een dikke jas aan.
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
22 feb 2011 08:22 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Naar boven
|
Ik denk helemaal niet licht over de veiligheid van mijn kinderen. Kijk maar eens naar het stoeltje wat ik tot 2 jaar heb gebruikt: De Kiddy Isofix, waarin je kind zolang mogelijk achteruitrijdend zit omdat een gordel icm vooruitrijden te veel is voor een kindernek (ook bij 1 jaar). In Scandinavie vervoeren ze kinderen tot 3 jaar achteruit om deze reden (echter dat kan alleen in erg grote auto's).
Als je kind toe is aan een groep 2 zitje is dat echter anders. De belangrijkste taak van zo'n zitje is het geleiden van de gordel naar de kindermaat. En dat zou je dus ook gewoon met een kindergordel kunnen oplossen. Als 80% van de bezetting van de achterbank bestaat uit kinderen, waarom zit er dan niet gewoon een geschikte gordel ipv dat gehannes met die stoeltjes.
Hieruit volgt dan ook dat de verdere specs van zo'n stoeltje een stuk minder belangrijk zijn, hetgeen ook blijkt uit het feit dat er maar een paar onder de maat scoren. Waarschijnlijk omdat die de gordel niet goed geleiden waardoor je uit de gordel kunt schieten.
(Uit onderzoek blijkt ook dat het niet juist gebruiken van stoeltjes ook leidt tot veel ongelukken. Nu gaat dit wel over Amerikanen....)
22 feb 2011 11:10 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
Exroosje, ik bedoelde zeker niet dat jij licht denkt over de veiligheid, dat probeerde ik al aan te geven, maar dat dat wel even duidelijk is Op zich zou een kindergordelsysteem als extra achterin niet zo gek zijn. Maar er zijn toch ook merken die al een ingebouwde zitverhoger hebben in hun modellen?
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
22 feb 2011 11:17 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Naar boven
|
Ja, maar alleen Volvo heeft dat voor zover ik weet.
Overigens nog een nadeel(tje) van isofix is dat er maar een limitatieve lijst is van goedgekeurde stoeltjes (vanuit de auto fabrikant) . En zoals je wel zult begrijpen is deze lijst voor een C5-1 uit 2000. Daar staan al deze stoeltjes dus niet op. (er staan er sowieso maar 2 op, de kiddy isofix(0-1) en een römer groep 1 stoeltje)
Andersom kan natuurlijk de stoeltjes fabrikant natuurlijk wel het stoeltje voor de C5-1 hebben vrijgegeven. Dat weet ik niet.
Wel weet ik dat tegenwoordig er een toevoeging is in de vorm van de top tether. Hiermee kan het stoeltje niet meer voorover kantelen (wat met alleen isofix nog wel zou kunnen) . Veel stoeltjes zijn alleen universeel bruikbaar mits een top tether aansluiting aanwezig is. De maxi cosi cabrio fix heeft dit opgelost met een steunpaal naar de grond. Dat maakt hem ook universeel.
Dus isofix lijkt mooi, maar het is het allemaal net niet. Een hoop gedoe om achteraf iets goeds te maken wat door de fabrikant ook vooraf goed gemaakt had kunen worden.
22 feb 2011 11:39 |
|
 |
Harm Jan
C5club Fan
Naar boven
|
Hallo Maarten,
De gordels, ook in het kinderzitje, moeten liefst zo strak mogelijk, extra speling zorgt voor extra beweging van het lichaam en meer kans op letsel. Geldt trouwens ook voor volwassenen: het heupdeel goed strak aan trekken en zo laag mogelijk laten lopen is het veiligste.
Groeten, Harm Jan
|
24 feb 2011 15:36 |
|
 |
|