Olietemperatuurmeter en watertemperatuurmeter
Auteur |
Bericht |
dsliefhebber
C5club Rookie
Geregistreerd: 06 feb 2010 21:43 Berichten: 15
Auto: C5 Berline en C5 Break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 225000
Kleur: Antraciet
Naar boven
|
 Olietemperatuurmeter en watertemperatuurmeter
Hoi,
Van mijn (pas bij AutoVitel) gekochte C5 Berline (bouwjaar 2004) op LPG g3 lopen tijdens het rijden de water- en olietemperatuurmeter maar héél langzaam op. De watertemperatuurmeter komt uiteindelijk wel bijna in het middengebied van de meter uit, maar de olietemperatuurmeter komt maar net van het blauwe gebied in het witte gebied. De auto rijdt verder prima. Ik ben een rustige rijder. Voor aflevering zijn koppakking, waterpomp en distributierime vervangen. De km. stand is ruim 225.000 Is het verschijnsel normaal of zou ik er naar moeten laten kijken?
|
12 feb 2010 20:36 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuurmeter en watertemperatuurmeter
Wat is 'héél langzaam'? 10 minuten, half uur, een uur? Bij mij duurt het met dit weer 10~15 minuten voordat de watertemperatuurmeter op '9 uur' staat. Op binnenwegen komt de olietemperatuur ook maar net in het witte gebied, terwijl die op de snelweg richting de middenstand gaat (op ~'4 uur'). Jacco
|
12 feb 2010 21:03 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuurmeter en watertemperatuurmeter
Op lange ritten via secundaire wegen komt bij mij de olietemperatuurmeter nauwelijks omhoog...
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
12 feb 2010 21:24 |
|
 |
dsliefhebber
C5club Rookie
Geregistreerd: 06 feb 2010 21:43 Berichten: 15
Auto: C5 Berline en C5 Break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 225000
Kleur: Antraciet
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuurmeter en watertemperatuurmeter
Ik rij elke dag zo ongeveer 50 minuten over rijkswegen (80 km/uur) naar mijn werk.
Op dat traject loopt deolietemperatuur op de meter nauwelijks op. De watertemperatuur loopt ook maar iets op.
Ik vraag me af of dat normaal is.
Ik heb de auto nog niet op een lang stuk (bijvoorbeeld een uur) met bijvoorbeeld 120 /uur geprobeerd. Ergens anders op het forum heb ik gelezen dat dat iets met de thermostaat te maken zou kunnen hebben???? Nogmaals: de auto rijdt prima.
rare vraag: heeft de thermostaat ook invloed op de OLIE(temp)meter??
|
12 feb 2010 22:15 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuurmeter en watertemperatuurmeter
Volgens mij heeft E.T. een overzicht hier geplaatst waarin duidelijk werd dat de olie en watertemp meters niet gelijkop liepen. Weet niet meer in welk draadje, zul je dus even moeten zoeken.
|
12 feb 2010 22:32 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuurmeter en watertemperatuurmeter
Meter op 5 uur met rijden is oké
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
12 feb 2010 22:37 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuurmeter en watertemperatuurmeter
gelijkoplopen doen ze in alle geval niet
|
12 feb 2010 22:40 |
|
 |
dsliefhebber
C5club Rookie
Geregistreerd: 06 feb 2010 21:43 Berichten: 15
Auto: C5 Berline en C5 Break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 225000
Kleur: Antraciet
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuurmeter en watertemperatuurmeter
Een (te?) langzaam oplopende olietemp.meter heeft dus niets met de thermostaat te maken begrijp ik?
|
12 feb 2010 22:42 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuurmeter en watertemperatuurmeter
Het temperatuurbereik van de afzonderlijke meters is verschillend.
Voor water '7 uur' ~40oC, '8 uur' ~65oC & '9 uur' 95oC. Voor olie is '5 uur' ~70oC, '4 uur' ~80oC & '3 uur' ~115oC.
Wellicht is je thermostaat toch niet helemaal in orde.
Bron: CITROËN C5 DOCUMENT 1, p.79-80.
|
12 feb 2010 23:30 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuurmeter en watertemperatuurmeter
De watertemperatuurmeter zou wel redelijk vlot moeten oplopen tot vlak onder het midden Zo niet, dan is de thermostaat waarschijnlijk niet zo best. Vaker voorkomend kwaaltje. Ook soms gelinkt aan klachten over gebrek aan kachelwarmte.
Olie inderdaad bij weinig belasting loopt ie nauwelijks op.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
12 feb 2010 23:43 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuurmeter en watertemperatuurmeter
dsliefhebber schreef: Een (te?) langzaam oplopende olietemp.meter heeft dus niets met de thermostaat te maken begrijp ik? Indirect zeker wel. Indien de termostaat niet goed werkt gaat het koelsysteem (water) gelijk open. Hierdoor wordt de motor te vroeg nodeloos gekoeld, hierdoor komt de motor dus niet snel genoeg op temperatuur en de olie dus ook niet. Vroeger zou dit een groter probleem zijn omdat je dan door te koude olie niet genoeg smering krijgt. Tegenwoordig met de multigrade olieeen met een enorm bereik is dit probleem niet meer zo heftig. Laat je leiden door de watertempmeter. Als die niet vrij vlot (paar km) uit het nulpunt komt en na 10 km niet ongeveer horizontaal staat heb je een termostaatprobleempje. Theoretsich zou je goede watertemperatuur kunnen hebben en sterk achterblijvende olietemperatuur, maar dat zou duiden op een echt serieus probleem en dat is hier niet bekend. Als water goed gaat, volgt olie vanzelf. gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
12 feb 2010 23:47 |
|
 |
dsliefhebber
C5club Rookie
Geregistreerd: 06 feb 2010 21:43 Berichten: 15
Auto: C5 Berline en C5 Break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 225000
Kleur: Antraciet
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuurmeter en watertemperatuurmeter
Super bedankt voor de antwoorden allemaal. Ik ga dus de thermostaat maar ff laten checken!
|
13 feb 2010 10:47 |
|
 |
Wimmie
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:55 Berichten: 4494 Woonplaats: Dordrecht
Auto: BMW 520i Touring G31
Opties: leer, fully loaded, ipod
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: B
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Carbon Schwarz
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuurmeter en watertemperatuurmeter
Mijn watertemp. staat op "half 10". Dit zou dus aan de hoge kant zijn? Voor de zomer (met de vorige termostaat dus) stond hij hetzelfde. Ik heb geen problemen met de kachel. Die doet het prima. Meter komt ook niet hoger dan deze stand. Met extreme hitte in Frankrijk niets aan de hand gehad. Liujkt me dus normaal.
_________________ Sinds 17-1-2015 een BMW 523i Touring in High Executive [color=#0040FF]Mijn exen zijn 2 maal C5, 3 maal Xantia en 2 maal BX en een BMW 525i Touring, %23i Touring, 520i en nu een 520i Touring
|
13 feb 2010 11:19 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuurmeter en watertemperatuurmeter
Bij mijn C5 gaat het ook erg langzaam, maar ik heb me er nooit zorgen om gemaakt, water op 9 uur en olie op 5 uur, en dat duurt wel even, maar dat was al vanaf nieuw.
Dat het wel werkt heb ik deze zomer ondervonden bij de beklimming van de Mont Ventoux, toen stond het water op 10uur en de olie op 3uur.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
13 feb 2010 12:44 |
|
 |
dsliefhebber
C5club Rookie
Geregistreerd: 06 feb 2010 21:43 Berichten: 15
Auto: C5 Berline en C5 Break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 225000
Kleur: Antraciet
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuurmeter en watertemperatuurmeter
Is een thermostaat door te meten om te constateren dat ie stuk is?
|
13 feb 2010 20:25 |
|
 |
|