Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

GJO

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 probleemauto? 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: probleemauto?
ik wilde altijd al een C5 hebben en voordat ik de mijne kocht was ik ook sceptisch

je hoorde alleen maar klachten en meestal van mensen die zelf geen hadden.
zij hadden nml van "horen zeggen" dat de C5 slecht was.
begin 2005 toch een C5 gekocht en ik moet zeggen dat ik er geen minuut spijt van heb gehad.

grt ;-)

26 dec 2007 12:33
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze

Naar boven
Antwoord met een citaat
Klaverblaadje schreef:
GuidoK schreef:
Als ik naar de onderhoudshistorie van de auto's van m'n vader kijk van de afgelopen 10 jaar

Ik wil je echt niet gauw even afkatten, maar weet je zeker dat het niet aan je vader ligt?

Ja, dat weet ik zeker.
Zo lang als ik hem ken (33 jaar om precies te zijn ;) )rijdt hij ca. 75000-100000 km/jaar, en heeft dus elke ca 4 jaar een nieuwe auto die hij helemaal 'oprijdt' (300-350dkm). Hij heeft voornamelijk ford (sierra's / mondeo's), renault (18 / 24) en citroen (CX / BX / Xantia en C5) gereden. Als alle auto's op ongeveer vergelijkbare onderhoudskosten (inflatiegecorrigeerd) komen de afgelopen 30 jaar (behalve de CX, maar da's een ander verhaal), en een C5 is opeens 2 keer zo duur in het onderhoud, dan ligt het aan mijn vader?!?

En spit eens topics door over de achterruiten (twijfelt iemand er nog aan dat het géeen ontwerpfout is?!?), ruitenwisserpompjes, maar dus ook de koppeling of koppakking (en ik mompel ook nog maar iets over het scheef corroderen van de achterste remklauwen....hoe krijgt citroen dat nou weer voor mekaar). Opvallend veel mensen die daar problemen mee hebben.
Dat zijn echt zwakke punten van een C5 (kan motorisch verschillen).
Maar goed, hier iets slechts over een C5 zeggen over de C5 is vloeken in de kerk, dat heb ik allang door.
Ook is het menseigen om hun eigen huidige auto de lucht in te prijzen.

Ik zeg ook niet dat de C5 slechter is dan andere auto's (hij rijdt heerlijk, m'n pa heeft niet voor niets een nieuwe C5 gekocht en ik rij in z'n ouwe), alleen dat ie in het onderhoud duurder is dan een xantia. Een xantia heeft gewoon relatief weinig onderhoud nodig.
Maar goed, elke auto heeft zo z'n zwakheden. Sommige autos hebben misschien wel altijd last van bijvoor beeld een kapot stuurhuis ofzo...ook niet goedkoop.
Ik denk als jij in je c5 300.000km+ hebt gereden je ook wel alle zwakheden van de c5 gepasseerd bent (lees de vele topics maar door).

26 dec 2007 14:23
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter

Naar boven
Antwoord met een citaat
Vergis je ook niet in wat de werkplaatstarieven de laatste jaren gedaan hebben.

Maar inderdaad: elke auto heeft zijn foutjes en er zijn (helaas) te weinig die zullen erkennen dat ze fouten maken.

En het is inmiddels redelijk bekend dat de Xantia (hoewel dat nu net als de BX was een wegwerpauto aan het worden is) gewoon een eng goede auto is geweest.

26 dec 2007 14:35
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Bouwjaar: 2022
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue

Naar boven
Antwoord met een citaat
Een C5 is ook duurder dan een Xantia. Maar ik vrees dat elke modernere auto met meer foefjes en electronica de onderhoudskosten verder omhoog jaagt dan zijn of haar voorganger.

Zelf heb ik over de afgelopen 20 maanden 100.000 kilometer gereden (van 200k naar 300k) en op een auto van 10 mille €9200 aan onderhoud en reparaties uitgegeven. Ja, dat is veel geld. Nee, dat vind ik niet erg.

Een C5 is geen auto a  la Xantia waar je voor weinig geld veel kilometers kon maken.

Maar om nu op basis van enkele problemen een auto meteen als probleemauto af te doen, gaat mij wat ver. Ga dan Toyota rijden...

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.

26 dec 2007 14:55
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter

Naar boven
Antwoord met een citaat
En een oudcollega van me had een redelijk jonge Toyota waarvan de motor letterlijk in de soep liep zonder aantoonbare oorzaak.....

En ja: hij had dus een probleemauto gescoord.....

26 dec 2007 14:56
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
Nu is weer het woord aan Alexander.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.

26 dec 2007 14:59
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Bouwjaar: 2024
Kleur: Blauw

Naar boven
Antwoord met een citaat
Harm van Beek schreef:
Een C5 is ook duurder dan een Xantia. Maar ik vrees dat elke modernere auto met meer foefjes en electronica de onderhoudskosten verder omhoog jaagt dan zijn of haar voorganger.

Zelf heb ik over de afgelopen 20 maanden 100.000 kilometer gereden (van 200k naar 300k) en op een auto van 10 mille €9200 aan onderhoud en reparaties uitgegeven. Ja, dat is veel geld. Nee, dat vind ik niet erg.

Een C5 is geen auto a  la Xantia waar je voor weinig geld veel kilometers kon maken.

Maar om nu op basis van enkele problemen een auto meteen als probleemauto af te doen, gaat mij wat ver. Ga dan Toyota rijden...

sorry Harm, maar ik vind jou auto net niet de maatstaf.
als je die van Menno er dan tegenover zet, die komt bijlange niet aan die € 9200.00

26 dec 2007 15:51
Profiel
Antwoord met een citaat
Ja ja, als ik alles eens analiseer kom ik tot de conclusie dat ik een C5 maat moet schrappen. Zoals b.v. Harm meldt bijna 500 Euro per maand kwijt te zijn aan reparaties en onderhoud (voor degene die het in guldens moesten verdienen, goed 1000 gulden) en dan nog de iritaties die dat oplevert.
Ik rijd zal,denk ik 15.000km per jaar rijden. Voor het rondom huis rijden, ga ik alleen een boodschapje doen en zo heb ik een Peugeot P4. Mijn vrouw heeft een 2CV, rijdt max. een paar duizend km. per jaar.
Op zoek naar een Xantia diesel met weinig km. of een CX. Maar ja lijkt me een utopie. En een japanner, dat past niet bij mij.
Ben begonnen met een 2CV, daarna Mehari's, DS 19, CX, een enkele Alfa ertussendoor, Landrover, nog een Golf en een paar maal een Fiat als tweede auto.
Maar toch, 75 procent was Citroen.
Wie het weet mag (nee moet) het zeggen.
Gegroet,
Alexander

26 dec 2007 16:06
V.I.P.
V.I.P.

Auto: BMW 520i Touring G31
Opties: leer, fully loaded, ipod
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: B
kilometerstand: 45000
Kleur: Carbon Schwarz

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ik rijd nu bijna 3 jaar (vanaf januari 2005) een C5 2.0 benzine waarin ik ongeveer 15 km. per jaar rijd. Inmiddels staat er (maar) 80k op de teller.
In die 3 jaar heb ik als extra kosten alleen een ruitenwisserpomp en een slot van de rechter achterdeur.
Daarnaast een achterruit vervangen onder garantie bij de vorige eigenaar.
Ik rijd er dus zo goed als probleemloos in rond en geniet iedere rit (kort of lang) weer van het comfort en het gemak van de auto. Overigens geldt dat voor bijna iedereen die er wel eens in (mee)rijdt.
Ik raad hem dus wel aan.
Pech kun je natuurlijk altijd hebben met een aparaat, dus ook met een auto.

[color=#0040FF]Mijn exen zijn 2 maal C5, 3 maal Xantia en 2 maal BX en een BMW 525i Touring, %23i Touring, 520i en nu een 520i Touring

26 dec 2007 16:45
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
ronama schreef:
sorry Harm, maar ik vind jou auto net niet de maatstaf.
als je die van Menno er dan tegenover zet, die komt bijlange niet aan die € 9200.00

Klopt, mijne is gelukkig niet maatgevend, maar eerder de negatieve uitzondering. Wat ik wil aangeven is dat de irritatiegrens bij de een lager ligt dan bij de ander... En bij mij ligt die grens hoog.

Dat bedoel ik te zeggen.

26 dec 2007 17:52
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Auto: Opel Meriva

Naar boven
Antwoord met een citaat
En dat kan ik me goed voorstellen harm.
Ik hoop ook niet aan dat bedrag te komen.
Johan

26 dec 2007 19:33
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster

Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic

Naar boven
Antwoord met een citaat
GuidoK schreef:
Ik zeg ook niet dat de C5 slechter is dan andere auto's (hij rijdt heerlijk, m'n pa heeft niet voor niets een nieuwe C5 gekocht en ik rij in z'n ouwe), alleen dat ie in het onderhoud duurder is dan een xantia. Een xantia heeft gewoon relatief weinig onderhoud nodig.
Maar goed, elke auto heeft zo z'n zwakheden.

'k weet niet of een Xantia in onderhoud (ik versta daar regulier ondehoud onder, dus beurten + banden, remmerij en dat soort zaken) nu zoveel goedkoper is. Ik mocht om de 10-15.000 Km voor een kleine beurt van ca 110 euro, m'n C5 krijgt nu na 30K km z'n eerste beurt van 225,= euro. Banden zijn even duur als m'n 2.0 Xantia...

Als er iets kapot gaat zal dat bij de C5 zeker duurder zijn, 't is ook een moderne auto, en zoals meestal bij opvolgers, een tikkie groter dan de Xantia...

Em ik zou met plezier een 6de xantia gekocht hebben, ware het niet dat een Xantia hooguit ergens uit 2000 ofzo komt, Dan begin je al met een auto van toen 7 jaar oud, en voor een prijs waar je met 2-3 flappen erbij ook al snel een jongere C5 voor koopt.

M'n laatste Xantia heeft me zo'n 300-500,= p/mnd gekost aan reparatie's, na 6mnd heb ik met nog een kostenpost van 850,= in het verschiet, de handdoek in de ring gegooid en een C5 gekocht. Deze heeft me qua onderhoud + Reparaties nu zo'n 185,= euro gekost, de komende maand nog een beurt + antenne laten vervangen, evt de voet (draait dol). Wat ik op 400,= euro schat (225,= beurt, antenne 5,=, voetje 27,= + wat extra arbeid)

kom ik op 585,= euro aan kosten, na 10 maanden en 30000 Km. Kom ik op nog geen 2 cent p/km...

Met m'n voorlaatste Xantia's kwam ik op ongeveer op een zelfde getal uit bij een iets lagere kilometrage per jaar.
M'n ervaring is dat je het A; maar net moet treffen (of niet), B; Goed onderhoud erg belangrijk is, onderhoud is zeker de helft goedkoper dan laten repareren als er iets kapot gaat. C; de Xantia inmidddels door z'n leeftijd ingehaald is om nog +40.000 km/jaar te gaan doen. Dat word onderhand een slijtageslag...

Voorlopig lach ik me met deze kosten, op LPG en tegen 19 ct/km helemaal rot :)

26 dec 2007 23:36
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 V6 Exclusive
Opties: Vol incl. standkachel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 223.000
Kleur: Blue Mauritius

Naar boven
Antwoord met een citaat
Je hoort mij niet klagen...:smt080 ...want wij hebben de eerste 7000km erop zitten zonder kosten..... ;-)

27 dec 2007 11:40
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Auto: ex- 2.2 hdi break exclusive
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: BVM5

Naar boven
Antwoord met een citaat
onderhoud is prijzig :oops: , aanschaf goedkoop (2e hands):smt003
maar dan rij je wel een c5 met een comfort wat je niet bij de concurrent zult vinden voor
dezelfde prijs :smt038
kortom je komt gemiddeld op dezelfde prijs uit maar rijd topklasse :smt023

PS en zonder al die typische citroen storingen hadden we dit gezellige forum niet gehad :smt003

kortom zoals een joods spreekwoord, het gaat slecht want ik mag niet klagen ha ha.

2.2 hdi break exclusive
leer schuifdak navigatie
mei 2001 orga 8907

Renault megane bose estate 1.5 diesel aug 2012
Renault clio 20th 1.2 100 pk sept 2010

27 dec 2007 12:01
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Auto: Mazda CX-5 2.0 TS+Leasepack
Opties: trekhaak
Bouwjaar: 2012
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 193515
Kleur: Grijs

Naar boven
Antwoord met een citaat
Wat ik heel erg mis in dit draadje, is dat je bij aanschaf van een C5 altijd de onderhoudshistorie na moet vragen bij vorige eigenaar of de garage waar de auto altijd in onderhoud is geweest.

Dit heb ik ook bij de mijne gedaan en bij de betreffende Citröen garage zeiden ze zelf al dat wanneer er van het begin af aan is getobd met de auto, je blijft tobben.
Gelukkig was de mijne geheel storingsvrij en dan loop je volgens mij niet meer risico met de aanschaf van een C5 dan met welke andere moderne auto dan ook.
Gewoon de ouderwetse wijsheid: "je moet er maar net geluk mee hebben"

Een auto is tegenwoordig zo'n uitgebreide aaneenschakeling van electronica dat wanneer er een schakeltje dienst weigert, de hele auto op z'n kop staat of niets meer doet.

Ook ligt de oorzaak van veel motorische problemen die opduiken bij motoren die op LPG draaien, schijnbaar is de C5 niet de auto die het beste met LPG om kan gaan.

En wat kwalen betreft heeft elk merk of elk model wel iets, draagarmen bij Audi, stoelen en koppelingen bij Toyota, gasklep bij Volvo, etc...
Lees op autoweek.nl maar eens wat negatieve revieuws van willekeurig welk merk of type, dan durf je geen enkele auto meer te kopen.

Ik ben zelf ook altijd een voorzichtig type geweest, altijd japans en altijd bij dealers gekocht.
Nu konden we geen model naar onze zin en budget vinden en hebben vorige week dus een C5 gekocht, rechtstreeks bij een Lease-maatschappij, dus zonder garantie o.i.d. maar tegen een prijs waar ik nog geen 2001 met 20-30 K meer op de teller van kan kopen.

Wat ik tot slot dus maar wil zeggen:
een auto koop je met ratio a©n emotie, maar met emotie, gecombineerd met wijsheid kun je een heel eind komen.
Succes met je beslissing en bedenk: de rug van je vrouw is meer waard dan een keer een kapotte sensor o.i.d.

Succes en wijsheid met je keuze

Afbeelding

27 dec 2007 23:00
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2