Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
 C5 phase 2 1.6 hdif 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht C5 phase 2 1.6 hdif
Hoi allen,

We rijden nu met een C5 2.0 hdi 110 pk van eind 2003. Wegens verandering van baan mag ik een leasewagen uitkiezen. Daar ik de enorme grootte van de C5 break heel erg waardeer alsmede zijn rijeigenschappen, zou ik graag weer een C5 willen. Ik was aan het denken een een C5 1.6 16v hdif. Die heeft ook 110 pk, net als mijn huidige C5. Alleen zie ik dat de acceleratie van 0 tot 100 beduidend langer duurt met de 1.6 dan met mijn huidige 2.0 alhoewel het aantal pk's hetzelfde zijn. Hoe komt dit eigenlijk?

Zijn er mensen die ervaring hebben met de 1.6 hdif. Het is voor mij met een jaarkilometrage van meer dan 50.000 kilometer enigszinds belangrijk dat ik vlot met het verkeer meekan en de jaarlijkse reizen naar het Zuiden moeten ook soepel kunnen zonder al te veel geschakel in de bergen.


16 nov 2007 21:12
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29
Berichten: 3648
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 phase 2 1.6 hdif
wouter schreef:
Alleen zie ik dat de acceleratie van 0 tot 100 beduidend langer duurt met de 1.6 dan met mijn huidige 2.0 alhoewel het aantal pk's hetzelfde zijn. Hoe komt dit eigenlijk?


Eigenlijk geef je hetzelf al aan, je huidige 2.0 heeft evenveel PK's als de 1.6. Het komt uit de lengte of de breedte, ditto voor de soepelheid vrees ik, hoe meer PK's je uit een cillinderinhoud perst, hoe smaller de bandbreedte van je koppel zal worden...

_________________
Johan


17 nov 2007 00:16
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15
Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 phase 2 1.6 hdif
Citaat:
meer PK's je uit een cillinderinhoud perst, hoe smaller de bandbreedte van je koppel zal worden


Nou, da's wel een beetje kort door de bocht.

Even droog afgaande op de weinige gegevens die ik heb wordt het maximale koppel bij hetzelfde toerental afgegeven (1750 tpm) en het maximum vermogen idem (4000 tpm). Het maximum koppel is bij de 1,6 wel 10Nm lager, wat imo verwaarloosbaar is.
Maar heeft de 1.6 hdif geen tweetraps turbo? Dat zorgt iig voor een hele andere koppelkromme.
Ook spelen zaken als hoe de versnellingsbak vertand is mee voor de acceleratie.

Ik denk dat je beter kan kijken naar het rijgedrag. Als ik de 2.0 hdif (phII, 136 pk) van mijn vader vergelijk met mijn 2.0 hdi (phI, 110pk) is die van mijn vader natuurlijk een stuk sneller. De motor voelt echter veel meer als een benzinemotor, waarbij optrekken en afremmen op de motor veel schokkender gaat. Waarschijnlijk zijn zowel het vliegwiel als de zuigers/nokkenassen/krukas enz veel lichter uitgevoerd. (dat geeft ook automatisch meer vermogen).
Ik kan me voorstellen dat een 1.6 dan heel erg underpowerd gaat voelen, en niet echt relaxed meer rijdt. Een C5 is hoe dan ook een zware auto. Als je soepel wilt rijden (met name in de bergen) heb je veel vermogen nodig.
Bij de aanschaf van een nieuwe auto zou ik dus voor de zwaardere 2.0 gaan. De oude 2.0 is met 110pk natuurlijk al geen scheurijzer, maar kan nog net.

_________________
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO


17 nov 2007 01:09
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4883
Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 phase 2 1.6 hdif
Koppelkromme is voor lekker rijden belangrijker dan maximaal koppel, maar het blijven allemaal papieren cijfers.
Met jouw C5 ervaring is een simpele proefrit van 20 minuten toch genoeg om te bepalen of de auto voldoet aan jouw verwachtingen en eisen?
Zou ik meer waard vinden dan de mening van een andere HDI1.6 rijder die misschien een andere rijstijl/rijpatroon heeft dan jij.
Kortom, rijden met dat ding en dan kiezen :smt162

Gr. Ronald
Ps. Als je zondag ook gezellig komt, dan staat daar een HDI 1.6. Kan je gelijk lekker kletsen met de ervaren berijder (Ronama). Let wel zijn HDI is wel lichter dan de onze door de Belgische kentekenplaten :D

_________________
C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)


17 nov 2007 01:38
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10675
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 phase 2 1.6 hdif
lijkt mij overdreven dat de 2.0 hdi 110 pk sneller is. :smt017
die rijden mij zeker niet weg.
de 1.6 hdi heeft een verm van 240 Nm en een overboost funktie die hem in op het moment dat je de gas helemaal induwt (om bijv in tehalen) nog eens een 20Nm extra geeft.

ik vind de motor zeker niet slecht prestren in de C5, maar zoals je al aangaf je rijdt jaarlijks meer dan 50000 km en je reist graag naar het zuiden.
ik persoonlijk zou in jou geval dan toch voor de 2.0 gaan. :oops:

maar voor mij doet de 1.6 het heel goed , maar zoals Ro al aangeeft morgen kom ik naar de meeting en dat praat misschien ff makkelijker.


17 nov 2007 10:20
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 phase 2 1.6 hdif
De 1,6HDi is op zuiniger rijden uitgelegd dan de 2.0HDi. Zelfde koppel en zelfde vermogen in combinatie met dezelfde bakverhoudingen zouden geen verschil moeten opleveren.

Ik vermoed echter dat de overbrengingen in de 1,6 wat langer zijn (minder toeren bij 100km/h) dan in de 2.0HDi. En daar zit 'm dan het verschil in prestaties.

Het maakt de 1,6 samen met zijn kleinere cilinderinhoud, zuiniger...

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


17 nov 2007 15:17
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29
Berichten: 3648
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 phase 2 1.6 hdif
GuidoK schreef:
Citaat:
meer PK's je uit een cillinderinhoud perst, hoe smaller de bandbreedte van je koppel zal worden


Nou, da's wel een beetje kort door de bocht.


Als een 1.6 evenveel vermogen/koppel/bandbreedte zou hebben als en 2.0 en even zuinig zou zijn, zouden er geen 2.0 meer rondrijden...

Citaat:
Het komt uit de lengte of de breedte

waarmee ik bedoel dat je ergens op zult inboeten, grove vuistregel is dan toch echt dat meer vermogen uit minder CC's zorgt voor een smallere bandbreedte waarop je je max koppel kunt aanspreken.

Kleinere motoren wordt of hoogtoeriger, of gaan veel meer zuipen (al of niet door gebruik van (exctra)-turbo truuks..)

Met m'n 1.6 xantia kon ik 1:13 rijden, maar bij 150-160 kwam a­e op een schrikbarende 1:6,9 uit. M'n 2.0 Xant reed normaar 1:10 ofzo, maar bij 150-160 nog altijd 1:9 en op een hoger verbruik kreeg je a©m haast niet (mja, boven de 10 ofzo...)

_________________
Johan


17 nov 2007 17:19
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 phase 2 1.6 hdif
Johan, je verwart de ouderwetse trucendoos voor benzinemotoren met moderne directe inspuittechnologie.
De dieseltjes spuiten met steeds hogere drukken in (2000bar is niks meer) waardoor de diesel veel beter vernevelt: meer vermogen uit de dezelfde slok en rendabeler verbranding... in een notendop...

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


17 nov 2007 18:24
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10675
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 phase 2 1.6 hdif
mensen laten zich afschrikken door de term 1.6.
er rijden C5-en rond met een 2.0hdi en die heeft maar 90 pk.
de reden dat er een 1.6Hdi is gekomen is het feit dat men buiten Nl wegenbelasting betaald naar motor inhoud en niet naar gewicht zoasl in NL.
dus voor mij is een 1.6hdi met 110 pk fiscaal veel aantrekkelijker dan een 2.0hdi met 110 pk. ;-)


17 nov 2007 19:58
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 jan 2007 22:17
Berichten: 388
Woonplaats: Utrecht
Auto: C5 2.2 HDi-16v 6v Exclusive Break
Opties: RT3, JBL
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 10080
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 303000
Kleur: gris iceland


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 phase 2 1.6 hdif
Toen de 1.6 110 er kwam werd de 2.0 toch 138 pk? Dan kun je dus niet zeggen dat er als de 1.6 even goed zou zijn geen 2.0s meer zijn. Die zijn er wel, want er zijn altijd mensen die meer dan 110 pk willen. (of nodig denken te hebben)

_________________
C5 2.2 HDi-16v 6v Break, jbl + tel + navi (RT3), 7/2004, 303.000, ice blue metallic VERKOCHT

Voorloper P508 SW1.6 thp

In bestelling: P508 SW 1.6 hdi 2-tronic noir perla nera, pack look, xenon, sensoren v+a, leder, afneembare trekhaak en integrated sound upgrade


17 nov 2007 20:20
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 phase 2 1.6 hdif
Hm misschien moet ik inderdaad maar eens een proefritje gaan maken met zo een 1.6hdif alhoewel mijn ervaring is dat dealers niet zo scheutig zijn om je een proefrit te laten doen...

Het lijkt allemaal zo klein, een 1.6je :), ben altijd grote cillinderinhoud gewend.

Was overigens ook eens aan het kijken naar zo een C4 Picasso, lijkt me ook wel een gemakkelijke auto met een gezin van 5. Alleen heeft die niet die fameuze vering die de C5 wel heeft.

Nog een ander vraagje, in mijn huidige zit geen navigatiesysteem, ik behelp me met een tomtom die ik dan nog eens aan de zijraam moet plakken want aan de voorruit wil het ding geen satellieten zien. Maar als ik een nieuwe C5 neem denk ik dat ik zo een af fabriek navigatie systeem neem. Zijn er hier mensen met een C5 en ingebouwde navigatie?


17 nov 2007 21:39
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 phase 2 1.6 hdif
Ja, op de meeting morgen zowel de RT2 als de RT3.... Ofwel: oude ennieuwe systemen...

Zelf heb ik het "oude" systeem: traag, maar het werkt wel...

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


17 nov 2007 22:00
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.