LimoenmaX
C5club Rookie
Geregistreerd: 21 dec 2022 17:03 Berichten: 32 Woonplaats: Almere
Auto: C5 Break Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 215000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
 Storing emissiesysteem na doorgebrande zekering
Goedemiddag,
Een paar weken geleden stond ik lamngs de weg (ok, eigenlijk midden op de weg) met een motor die staakte.
De schuldige? Zekering 10 was doorgebrand. Na uitgebreid onderzoek vanuit de garage konden ze geen betere verklaring geven dan dat die waarschijnlijk het einde van zijn leven had bereikt.
Nieuwe zekering erin, en alles gaat weer... Op een melding "Storing uitlaatsysteem" die ik sinsdien iedere keer bij het opstarten krijg.
Uiteraard, ik moet eerst gaan kijken naar de lambda sondes.
Maar ik vraag me toch een paar dingen af...
Bij de garage hebben ze toen de auto uitgelezen, en ik kreeg het volgende op het rapport: P0598: electrische thermostaat: massa verbinding P0261: Injecteur cilinder 1: massa verbinding P0264: Injecteur cilinder 2: massa verbinding P0267: Injecteur cilinder 3: massa verbinding P0270: Injecteur cilinder 4: massa verbinding P0135: verwarmingscircuit lambdasonde (r.1 sensor 1): storing P0141: verwarmingscircuit lambdasonde (r.1 sensor 2): storing P1674: alternator, bedieningscircuit: mechanische defect P0138: lambdasonde (rij 1, sensor 2): signaal te sterk.
Melding zijn gewist, auto getest, kwamen in eerste instantie niet terug. De eerste 5 zullen een gevolg zijn geweest van de zekering. Maar loopt de verwarming van de lambdasondes ook via zekering 10?
En redelijk snel toen ik weer ging rijden kreeg ik weer de melding emissiestoring, dus ga ik er vanuit dat in ieder geval de melding P0138 weer speelt.
Met de indcatie rij 1, sensor 2, is het mogelijk te weten naar welke van de 2 sondes ik eerst moet gaan kijken?
Ook heb ik elders op dit forum gelezen dat door de goede sonde te kiezen het een stuk makkelijker wordt. Volgens de ecolambda website gaat het om een sonde met nummer 250-24527, wat duidt op eentje van het merk Walker, echter heb ik geen een leverancier kunnen vinden die dat verkoopt.
Wel vind ik andere sondes, verwarmd of niet, met verschillende soorten stekkers. Uiteraard is het logisch dat een verwarmde beter vervangen kan worden door een andere verwarmde, en dat de goede stekker een hoop geklooi scheelt. Maar is er nog meer waar ik op moet letten?
Alvast bedankt.
|