Kosten voor onderhoud zitten niet in de veerbollen of Xenon.
Vooropgesteld, je moet met het kopen van een auto een beetje geluk hebben.
Maar waarom zou je met de 2.2 minder geluk hebben dan met de 2.0?
Als ik nog een keer de keuze zou hebben, zou ik de 2.2 HDi kiezen denk ik. Maar niet omdat de 2.0 HDi die ik nu heb niet voldoet, allesbehalve. Gewoon net even wat méér.
Het enige waar ik aan denk dat je bij de 2.2 wel qua kosten iets hoger zit zijn (behalve natuurlijk de brandstof) de banden, want ik meen dat de 2.2 standaard op 16" staat, en de 2.0 HDi kan ook op 15" staan.
Qua kilometers:
De 2.0 HDi heeft 150.000 gelopen. Bij 160.000 km moet de distributieriem vervangen worden (en als je slim bent ook meteen de waterpomp). Reken op toch wel zo'n 700-800 euro. Dat is gezien de huidige kilometerstand al best dichtbij: iets om bij het kopen rekening te houden.
Als ik het goed heb geldt voor de 2.2 HDi hetzelfde interval voor de distributieriem, dus als het volgens het boekje gebeurt is hoeft het pas weer bij 320.000 km. Dat geeft je nu een lekker lange termijn totdat dat gaat spelen.
Het heeft allebei voor- en nadelen... maar schakel je gevoel niet uit! Rijdt de 2.2 HDi lekkerder dan de 2.0, en kun je het betalen: lekker doen