Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
 1.6 / 1.8 /2.0 
Auteur Bericht
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33548
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6 / 1.8 /2.0
Ik vind het prettig om zonder te blèren de berg op te stormen :smt080

_________________

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24


14 maart 2010 18:18
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6 / 1.8 /2.0
JW-NHS schreef:
Klaverblaadje schreef:
En jullie missen allemaal het punt.
Die diesels hebben een turbo waardoor het vermogen op hoogte (bijna) gelijk blijft.
Die benzinemotor komt daar (steeds meer) adem tekort.


Je moet die hoogte niet overdrijven, de druk is daar met minder dan 0,1 bar afgenomen als ik het goed heb, en dan wil de motor echt nog wel.


op 500m al 5% vermogensafname, dat merk je echt wel als het steil omhoog gaat, bij 1500m al 15%, op 2500m zelfs bijna 30%.
Heb je daarnaast een intercoooler, dan wordt die ook effectiever op hoogte (-6C per 1000m)

Je hebt vermogen nodig om omhoog te komen, de koppelkromme zegt iets over het vermogen bij lagere toeren.

320Nm @ 2000 tpm (zoals de mijne) komt overeen met 66kW.
De 1.8-16v moet daarvoor 4000tpm draaien, de 2.0-16v 3500tpm.

Maar trek je 15% af van het vermogen dan moet de 1.8-16v al 5000tpm draaien voor 70kW en de 2.0-16v 4000tpm.
Zelfs de V6 moet daarvoor bijna 3000tpm draaien.
De 1.6HDi haalt het overigens dankzij overboost ook al bij 2500tpm.

Nog sterker voorbeeld, bij 3000tpm levert mijn 2.2HDi 95kW.
De 2.0-16v levert dat op 1500m hoogte gewoonweg niet meer en zelfs de V6 moet je dan op 3700tpm rijden om daaraan tekomen.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


14 maart 2010 18:59
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4887
Woonplaats: Leiden
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6 / 1.8 /2.0
Klaverblaadje schreef:
En jullie missen allemaal het punt.
500 meter hoogteverschil lijkt bijna niets, maar voor een (benzine)motor is het een behoorlijke mengselverstoring

Ja hier ligt een punt, zeker bij 'trekken' in de bergen. Voor ons vaak vakantie en dus extra belast, al dan niet met caravan.
Het punt van Klaverblaadje ligt niet bij benzine versus diesel, maar bij drukvulling middels turbo of supercharger versus atmosfersiche vulling. Gezien de C5 alleen drukvulling kent op de diesels, zijn we toch weer bij een zeker voordeel voor de (turbo)diesels.
Bij een motor draait namelijk alles om lucht, niet om brandstof. Het aantal mol zuurstof dat je per slag in de cylinder kan duwen is bepalend voor de hoeveelheid brandstof die erbij kan en dus voor de grootte van de BANG.
Overigens zal de computer er voor zorgen dat er geen 'mengelsverstoring' is zoals Klaverbaadje schreef, hij injecteert minder brandstof, dus een kleinere BANG

Gr. Ronald

_________________
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)


14 maart 2010 19:28
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6 / 1.8 /2.0
Ben benieuwd of de schrijver van dit draadje het nog volgt....... hi hi


14 maart 2010 20:58
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 jul 2008 22:58
Berichten: 327
Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Break 1.8 16V difference II
Opties: zie onderschrift
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09879
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 94400
Kleur: gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6 / 1.8 /2.0
Dinxcitro schreef:
Ben benieuwd of de schrijver van dit draadje het nog volgt....... hi hi

:-D:-D

_________________
Citroen C5, 1.8i 16V difference II, break : 2004
update naar Exclusief:
- instap verlichting
- portier verlichting
- 16" Hungaro velgen
- xenon H7 4300 K
- instaplijsten
- audio pack (Aux connect 4 kanaals versterker, 4x JBL speakers)
- LED DRL
--------
ph2 zijknipperlichten, korte antenne, parrot bluetooth carkit, usb c., afneembare trekhaak


14 maart 2010 21:03
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 dec 2006 21:22
Berichten: 822
Woonplaats: Goirle
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6 / 1.8 /2.0
jtbakker schreef:
Dinxcitro schreef:
Ben benieuwd of de schrijver van dit draadje het nog volgt....... hi hi

:-D:-D

Idd wat een ge ouweh... over iets waar we het eigenlijk over eens zijn .

Grtz Sjef :citrofiel

_________________
Nu,
C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium
Citroën DS19 hydrauliek 1965
Renault Frégate Amiral 1956



ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005
Ganache
27-RD-FZ
ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002
Orga#:9226CJ
90-JF-PB
ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24
ex BX19TRS 1988, TB-96-KN
ex BX16TRS 1983 JS-94-SB


14 maart 2010 21:07
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6 / 1.8 /2.0
Ronald schreef:
Overigens zal de computer er voor zorgen dat er geen 'mengelsverstoring' is zoals Klaverbaadje schreef, hij injecteert minder brandstof, dus een kleinere BANG


Da's dus preceies waar die 5, 10, 15, wel 30% vermogensvermindering vandaan komt waar ik het over had.
Er zit niet voor niks een LMM in (lucht massa meter)
Gelijk volume, minder druk = lagere dichtheid = totaal minder luchtmassa. De motor weet dat exact.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


23 maart 2010 10:34
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6 / 1.8 /2.0
Toch even een oud topic omhoogschoppen met mijn ervaringen.

Ik kom net terug van een weekje Madeira. Na 1 dag terug gegaan naar de autoverhuurder met de klacht dat ik met mijn auto (een clio benzine ) nauwelijks de berg op kwam. Hij lachte breed en vertelde dat de eilanders allemaal in een "small car, big engine" reden en dan vooral een diesel.

Daarna een clio diesel mee en een wereld van verschil. Iedereen die wel eens op Madeira is geweest weet dat het niet zozeer ligt aan de hoogte (de meeste wegen liggen tussen 0 en 600 meter), maar de enorme steilheid (20-25%). Zo steil dat je problemen krijgt dat je de toeren niet kunt halen met een benzine om voldoende vermogen te krijgen (zelfs in de 1e versnelling pas met veel moeite) Een diesel kun je lager in de toeren rijden en blijft in de 2e versn het gewoon doen op steile hellingen)

Met een caravan krijg je dit probleem al veel eerder om voldoende toeren te kunnen maken. Zeker bij wegrijden. Dus is een diesel gewoon beter op dat gebied.

Overigens zal een benzine turbo het ook goed doen. Het komt gewoon door de turbo.

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


02 apr 2010 23:02
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 okt 2006 11:24
Berichten: 384
Woonplaats: Merselo
Auto: C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 326.475


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6 / 1.8 /2.0
Vorig jaar daar rond gereden met een Peu 107 benzine. Dus echt een klein motortje. Geen enkel probleem mee gehad. Natuurlijk moet je de motor wel op toeren houden.


05 apr 2010 19:06
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 feb 2009 21:22
Berichten: 3196
Auto: C5 Break Prestige 2.0 16V
Opties: puur
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10203
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 214.000
Kleur: EYTC Gris Orageux


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6 / 1.8 /2.0
Maar dat waren wellicht wel wat meer toeren dan je met je eigen autootje daar zou rijden?

JW


05 apr 2010 19:14
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6 / 1.8 /2.0
En da's nou net het probleem: Als je alleen met heel veel toeren kunt rijden kun je dus niet meer optrekken. Met een diesel nog wel.

Loeiend in de 1e versn op benzine of rustig 2000 toeren in de 2 omhoog tokkelen op diesel: lijkt me duidelijk war mijn voorkeur heeft

Ik heb het overigens niet over de hoofdwegen, die gaan niet veel verder als 10-15% stijging. Het is juist in de dorpjes waar af en toe wegen recht op de berg zijn gelegd. Ik heb 1 keer een bordje gezien met 25% en dat was zeker niet het steilste.

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


05 apr 2010 21:57
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 jul 2008 22:58
Berichten: 327
Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Break 1.8 16V difference II
Opties: zie onderschrift
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09879
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 94400
Kleur: gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6 / 1.8 /2.0
bij overschakelen kom je in een gat terecht omdat de toeren dan lager is, misschien is het effect hiervan bij een benzine versie nog groter?

_________________
Citroen C5, 1.8i 16V difference II, break : 2004
update naar Exclusief:
- instap verlichting
- portier verlichting
- 16" Hungaro velgen
- xenon H7 4300 K
- instaplijsten
- audio pack (Aux connect 4 kanaals versterker, 4x JBL speakers)
- LED DRL
--------
ph2 zijknipperlichten, korte antenne, parrot bluetooth carkit, usb c., afneembare trekhaak


06 apr 2010 12:31
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 okt 2006 11:24
Berichten: 384
Woonplaats: Merselo
Auto: C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 326.475


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6 / 1.8 /2.0
JWHofnar schreef:
Maar dat waren wellicht wel wat meer toeren dan je met je eigen autootje daar zou rijden?

JW


Nee, dat is niet waar... ergens tussen de 4000 en 5000 tpm dan vloog het karretje de berg op en liet alle 'locals' achter ons. Deze rijden trouwens bijna allemaal oude diesels.
En ondanks het rijden met voldoende toeren, bleef het wagentje zuinig met 1 op 17.


11 apr 2010 14:56
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6 / 1.8 /2.0
Zoals gezegd, stilvallen in de 2e versnelling en dus telkens terug te moeten naar de 1 (met gevaar op stilvallen) vond ik geen pretje. Op dit soort heuvels kun je in een diesel in de 2e blijven rijden. Veel comfortabeler dus.

Maar we hebben ook nog een stukje onverhard ergens gereden dat zo steil was dat je met de diesel ook terug naar de 1 moest. Dat was echt no go voor de benzine (overigens ook voor de diesel omdat de weg te slecht bleek)

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


11 apr 2010 21:33
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.