Krijg nou de pip, nooit gereageerd op de laatste vraag!
De luiken worden met de hand verreden. Als je recht ligt (dus voor en achter even diep, in geladen toestand), dan kun je in je eentje 3 luiken in 1 keer verplaatsen. Ziedaar het voordeel van aluminium. Als 1 van mijn lage luiken van de rails is gelopen, dan pak ik die aan 1 hoek een stukje op, mijn stuurman geeft er een forse duw tegen en hij staat weer op de rails.
Als het hard waait (boven de windkracht 5), dan trek ik er sjorbanden overheen, omdat de kans reëel is, dat ze weg waaien. Op het vorige schip hadden we stalen rol-luiken, die waren een stuk zwaarder. Er stond een electromotor met "verhaal-kop" voorop, dan konden we meerdere luiken tegelijk "tegen de berg op" verplaatsen als we behoorlijk achterover lagen.
Maar even on-topic.
Heeft er al eens iemand geprobeerd de dakrails te ontlakken en te polijsten? Dit lijkt mij namelijk wel een leuk plan, is weer eens wat anders dan anders.
Overigens zag ik laatst een C5 Break ZONDER dakrails. Dat was wel een heel apart gezicht, maar de auto leek wel veel gestrekter.
Gr. Ed