1e kennismaking C5 na 4 jaar Xantia
Auteur |
Bericht |
gertos
|
 1e kennismaking C5 na 4 jaar Xantia
Goedemorgen C5-liefhebbers,
Gisteren mijn eerste proefrit gemaakt met een C5. Een 2.0 liter (benzine dus) uit 2002. Break, exclusive, AUT, 104.000 km. Voor een mooie prijs te koop. Veel opties! Afgelopen 2 jaar stilgestaan bij garagist.
Maar: nauwelijks power, ook niet in Sport stand (kan dat te maken hebben met een gat in de einddemper?), binnen no-time de waarschuwing "lekke band" (rondje eromheen gelopen: niets aan de hand). STOP signaal gaat en blijft branden, linkerknipperlicht doet het soms wel en soms niet, gordelspanners erg slap. Radio werkt ineens niet meer. Airco was prima.
Kortom: de beruchte electronische gebreken die je nogal eens hoort van Citroen. Nu rijd ik al 12 jaar met veel tevredenheid Citroens 2cv, ax, bx, xantia, altijd van de laatste productiejaren zodat de kinderziektes eruit zijn. Vanaf welk bouwjaar kan ik een C5 oppikken waar alle ziektes uit weggeproduceerd zijn?
Mijn huidige Xantia (2.0 16v Berline uit '99, 161.000km heeft helaas heel stevig onderhoud nodig, circa €2000), bevalt me geweldig: in 50.000 km geen ENKEL mankement, ik heb slechts de ruitenwisserbladen moeten vervangen!
Graag zou ik overstappen naar een C5 break 2.0 handgeschakeld, maar ik heb absoluut geen zin in allerlei electronische nonsens-meldingen zodat ik het STOP-signaal niet meer serieus kan nemen.
Wie heeft raad? (En weet of heeft misschien een fraaie, betrouwbare auto te koop staan). Liefst omgeving A'dam of Boxtel. Dank bij voorbaat!
Gertos
|
05 jul 2009 07:25 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: 1e kennismaking C5 na 4 jaar Xantia
Hall Gertos, Welkom op dit forum. Al die klachten die je hebt ondervonden bij je proefrit komen inderdaad wel eens voor bij een C5, maar niet allemaal tegelijk. Het lijkt erop dat de vorige eigenaar geen zin had om de storingen te verhelpen en toen het er te veel werden heeft hij de auto maar ingeruild. De houding van veel garages is dat ze pas wat aan de auto gaan repareren als deze verkocht is, en als het te moeilijk wordt laten ze het maar zitten. Ik zou eens bij AutoVitel in Waalwijk gaan kijken. Deze firma is een sponsor van dit forum en veel leden van de C5 club hebben daar hun C5 vandaan. Zij werken samen met de plaatselijk Citroën dealer en bieden verschillende garantiepaketten aan.
Over het algemeen is de C5 Ph1 redelijk betrouwbaar en storingen als die er al waren zijn in de Ph2 verdwenen.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
05 jul 2009 07:44 |
|
 |
Eemspoort
C5club Bikkel
Geregistreerd: 27 jul 2008 13:43 Berichten: 347 Woonplaats: Dieren
Auto: Skoda Superb 3.6 V6 DSG Elegance Bussines-line
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: G
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 80000
Kleur: Lichtblauw
Naar boven
|
 Re: 1e kennismaking C5 na 4 jaar Xantia
Welkom op het forum! Eerst maar een open deur intrappen. Als de Xantia je zo goed bevalt, en hij heeft nog maar zo weinig km's op de klok, waarom dan niet gewoon die 2.000,- euro investeren en nog een poos naar tevredenheid rond karren in een auto die je kent? Immers, als je 2.000,- euro bij legt dan heb je geen auto die 100% is. Of in ieder geval geen auto die veel jonger zal zijn. Overigens vind ik het wel erg vreemd, dat een C5 met iets meer dan een ton op de klok al zo veel fout-meldingen heeft. En dat de vorige eigenaar het niet waard vond om dit op te laten lossen. Beetje dubieus. Wil je toch van de Xantia af en de (logische) overstap naar de C5 maken, er worden er genoeg aan geboden in alle soorten en smaken. Wees niet te krenterig en let goed op de onderhouds-historie. Hogere km-standen zijn meestal geen probleem, mits uiteraard het onderhoud op de juiste wijze heeft plaats gevonden. Succes met de zoektocht! Gr. Ed
_________________ Ook weer een Citroën in het wagenpark! Citroën C35 D, Neba intergraal-camper (zie avater)
|
05 jul 2009 10:05 |
|
 |
kansberg
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 06 nov 2007 20:37 Berichten: 819 Woonplaats: Epe
Auto: Citroën C5 Aircross 1.6 PT EAT8 Business Plus
Opties: Alle Opties + Street View Live
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 112000
Kleur: Noir Perla
Naar boven
|
 Re: 1e kennismaking C5 na 4 jaar Xantia
Citaat: Over het algemeen is de C5 Ph1 redelijk betrouwbaar en storingen als die er al waren zijn in de Ph2 verdwenen. Ook ik heb vrijwel geen last van 'valse' meldingen op electronisch vlak. Maar een bi-massa vliegwiel en complete frictieset vervangen bij 159000 kilometer vond ik wel wat snel en heb derhalve ook een coulantie regeling getroffen met Citroen. Hieruit blijkt dat er toch nog wel enige kinderziekten zijn in de Phase II. Het bi-massa vliegwiel wordt inmiddels vervangen door een beter exemplaar. Let wel: het betreft hier de 1.6 HDIF, over andere motoriseringen kan ik niet oordelen uiteraard. Groeten, Albert.
_________________ Peugeot 107 5 drs. XS Noir Caldera 2008 (ma femme)
Onze Citroën historie: 2 CV 6 (moi) 2 CV 4 (moi) 2 CV 6 (moi) BX Berline 1600 TZI Automaat (moi) XM Berline 2.0 LPG (moi) XM Berline 2.1 Diesel (moi) Xantia Break 1900 TD (moi) Berlingo Multispace Modutop 1600 16V (ma femme) C5 Break 1.6 HDIF L.P. (moi)
Onze niet Citroën historie zal ik jullie besparen, één troost: het was voornamelijk Frans
|
05 jul 2009 14:40 |
|
 |
gertos
|
 Re: 1e kennismaking C5 na 4 jaar Xantia
Bedankt voor de reacties! Ed, ik denk dat ik jouw raad opvolg: ik lees me teveel electronische besognes over de C5 vooralsnog. Een andere dealer waar ik de Xant voor APK had gebracht hing zaterdag behoorlijk hijgerig aan de foon om me een '03 C5 met 127.000 km op de teller te laten bekijken en berijden. Te koop voor € 9.850. Ben benieuwd of die dezelfde 'karaktereigenschappen' vertoond.... Heb hem gevraagd de rekening/offerte uit te laten specificeren voor de Xant. Ben benieuwd met welk uurtarief de Citroën dealer in Amsterdam rekent. Jullie enig idee? Desnoods laat ik banden, remmen (blokken en schijven) en het middenstuk vd uitlaat bij de bandenfitter vervangen. Of is dat vloeken in de kerk binnen deze club? Wie heeft misschien nog twee dakdragers en een dakkoffer verloren in een hoekje van de garage staan voor een Xant Berline? Bied er € 100 voor! Gertos
|
07 jul 2009 01:51 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: 1e kennismaking C5 na 4 jaar Xantia
gertos schreef: Heb hem gevraagd de rekening/offerte uit te laten specificeren voor de Xant. Ben benieuwd met welk uurtarief de Citroën dealer in Amsterdam rekent. Jullie enig idee?
Waarom niet even langs onze huisdealer in Nieuw Vennep? Lijkt mij altijd gunstiger, en met een beetje geluk krijg je ook nog een "leen" Xantia.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
07 jul 2009 07:02 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: 1e kennismaking C5 na 4 jaar Xantia
gertos schreef: Een andere dealer waar ik de Xant voor APK had gebracht hing zaterdag behoorlijk hijgerig aan de foon om me een '03 C5 met 127.000 km op de teller te laten bekijken en berijden. Te koop voor € 9.850. Ik ken die C5 die hij aanbiedt natuurlijk niet, maar ik vind het een stevige prijs. Mijn C5 uit begin 2004 met 7000 km meer op de teller was meer dan €3000 goedkoper, €2500 als je aflevering en garantie meetelt. AutoVitel is inderdaad een aanrader. Veel keuze, en ik heb uit eerste hand (mijn C5 komt daar ook vandaan) mogen meemaken dat er ook bij kleine issues achteraf service wordt verleend.
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
07 jul 2009 07:49 |
|
 |
Eric Vertogen
C5club Bikkel
Geregistreerd: 15 okt 2006 11:24 Berichten: 384 Woonplaats: Merselo
Auto: C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 326.475
Naar boven
|
 Re: 1e kennismaking C5 na 4 jaar Xantia
gertos schreef: Maar: nauwelijks power, ook niet in Sport stand (kan dat te maken hebben met een gat in de einddemper?), binnen no-time de waarschuwing "lekke band" (rondje eromheen gelopen: niets aan de hand). STOP signaal gaat en blijft branden, linkerknipperlicht doet het soms wel en soms niet, gordelspanners erg slap. Radio werkt ineens niet meer. Airco was prima.
Euh, de Sport-stand heeft niets met power te maken, maar meer met 'sportievere' vering. Een lekke band kan te weinig druk in een band zijn. Dit zie je niet, maar dat meet je. Bij de melding lekke band kan ook de stop-lamp gaan branden (dit weet ik niet zeker, kan iemand dit bevestigen?) Gordelspanners zijn bij veel C5-en slap. Kijk op dit forum voor oplossingen. Radio en knipperlicht kunnen serieuze problemen zijn, zoals de com2000 (voor het knipperlicht).
|
07 jul 2009 20:03 |
|
 |
Wimmie
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:55 Berichten: 4494 Woonplaats: Dordrecht
Auto: BMW 520i Touring G31
Opties: leer, fully loaded, ipod
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: B
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Carbon Schwarz
Naar boven
|
 Re: 1e kennismaking C5 na 4 jaar Xantia
Ik neem aan dat topicstarter de sportstand van de automatische versnellingsbak bedoelt en niet die van de vering.
_________________ Sinds 17-1-2015 een BMW 523i Touring in High Executive [color=#0040FF]Mijn exen zijn 2 maal C5, 3 maal Xantia en 2 maal BX en een BMW 525i Touring, %23i Touring, 520i en nu een 520i Touring
|
07 jul 2009 21:06 |
|
 |
gertos
|
 Re: 1e kennismaking C5 na 4 jaar Xantia
Ik bedoelde inderdaad de Sport stand van de Automatische bak. De C5 die bij de dealer stond voor € 9.950 zag er prachtig uit, maar na rijp beraad met vrouwlief (jazeker, die heeft ook een mening in deze  ) heb ik besloten de Xant nog een paar jaar door te rijden. Kost € 1300. Dan is de koppeling nog niet gedaan, maar dat was (nog) geen APK issue. (Wel: 3 banden, remblokken en schijven vóór, V-snaar, midden- en einddemper en nog wat kleine dingetjes. De Xant was 4 jaar lang super betrouwbaar, ik gun 'hem' nu het voordeel van de twijfel. De dealer rekent € 100 per uur. In Brabant ken ik jongens (geclassificeerde monteurs) die het in de avonduren voor een behoorlijk beetje minder doen, dus die mogen met de koppeling aan de slag. Net als met de onderhoudsbeurt en het vullen van de airco. Voor die 2 laatste dingen ga ik toch geen € 250 en € 169 betalen? Dat zijn tarieven voor zakelijke rijders! Maandag a.s. zal de Xant er weer APK-gekeurd bijstaan en ben dus nu op zoek naar dakdragers en dakkoffer voor de trip naar Z-Frankrijk. Anyone? Als het goed is draait de Xant nog 3 jaar prettig mee en pik ik tegen die tijd een mooie C5 Break Phase2 op. Die is dan 8 jaar oud, circa 120.000 km. Ik dank jullie zeer vriendelijk voor de tips, hints en suggesties. Ga ik nu weer terug naar mijn oude Xantia-cluppie! Vriendelijke groet, Gertos
|
08 jul 2009 14:33 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: 1e kennismaking C5 na 4 jaar Xantia
Succes....
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
08 jul 2009 14:36 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: 1e kennismaking C5 na 4 jaar Xantia
Jammer dat het geen C5 is, maar in jouw geval denk ik een goede beslissing! Succes en wie weet tot een volgende keer 
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
08 jul 2009 14:57 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33529 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: 1e kennismaking C5 na 4 jaar Xantia
Suc6, deze kan dus gesloten worden 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
08 jul 2009 17:43 |
|
 |
|