Auteur |
Bericht |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: Inhouden motor op LPG
Koentje schreef: Heb hetzelfde merk en plaats van de tankinstallatie. Wet van Gay-Lussac Als men de temperatuur van een gas laat stijgen, zal de druk groter worden. P en T blijken recht evenredig: p/T=c, waar p de druk is, T de temperatuur in Kelvin (!) en c een constante.
Ondanks dat het Liquid PG is zal er altijd gas ter opvulling van het tankvolume zijn..... Bij verwarming door zonlicht zal de temperatuur oplopen. De druk in de tank neemt ook toe. Het systeem van AG (en waarschijnlijk meerdere merken) denkt dat er meer gas is doordat er geen temperatuur correctie wordt toegepast (kwestie van geld). Ik heb het ook wel eens: Ik zet de auto weg bij het werk met twee groene ledjes en het valt op als de auto in de zon heeft gestaan dat de tank weer vol lijkt bij vertrek. (4 groen leds). Ik tank altijd alleen op de dagtellerstand. 450 km is het begin om eens rond te kijken naar een goedkoop lpg stationnetje. Volgens mij hangt er een vlotter in je tank die de hoeveelheid vloeibaar gas meet, dus die wet heeft er niets mee te maken. Temperatuur heeft bij mij ook nooit invloed gehad op het aantal ledjes, ik kon bijna exact voorspellen wanneer er weer 1 ledje minder ging branden. Koentje schreef: Ik rijd de tank liever niet leeg. Wie weet wat voor prut  er dan in je motor komt. 575km zal misschien niet  te halen zijn. Ik heb in mijn Xm op lpg honderden keren mijn tank tot de laatste druppel leeg gereden zonder ook maar last gehad te hebben van het kleinste prutje.
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
04 apr 2009 16:29 |
|
 |
Klussie
Achterruiten specialist
Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09 Berichten: 6469 Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Naar boven
|
 Re: Inhouden motor op LPG
Het kan..... 
_________________ ...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002 Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
|
04 apr 2009 18:44 |
|
 |
Koentje
C5club Fan
Geregistreerd: 14 feb 2009 18:04 Berichten: 66 Woonplaats: Aldeboarn (8495HM)
Auto: 2.0 16V Break Ligne Prestige
Opties: Clarion-CD changer
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: 9507
Productienummer: 10396
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 302000
Kleur: Gris Fulminator EYPC
Naar boven
|
 Re: Inhouden motor op LPG
Die wet geld idd alleen voor gas. Toch is het raar dat bij warm weer er meer ledjes branden bij dezelfde hoeveelheid gas in de tank. Een vlotter is een goede meting voor de hoeveelheid . Meestal is dit gekoppeld aan een potentiometer (variabele weerstand). De enige verklaring die ik dan zou kunnen verzinnen is dat deze potmeter enorm temperatuur gevoelig is. Maar dat lijkt mij sterk. Het blijft mij dus ook een raadsel.
|
04 apr 2009 18:54 |
|
 |
Klussie
Achterruiten specialist
Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09 Berichten: 6469 Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Naar boven
|
 Re: Inhouden motor op LPG
Mij ook, ik rijzo'n 350 km met 4 ledjes, heb me voorgenomen dat dit normaal is, net zo makkelijk 
_________________ ...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002 Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
|
04 apr 2009 19:34 |
|
 |
SkyBuMp
C5club Bikkel
Geregistreerd: 26 jan 2009 18:50 Berichten: 435
Auto: C5 Break Exclusive
Opties: Alles behalve inbouw nav.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Gris Orageux
Naar boven
|
 Re: Inhouden motor op LPG
Klussie schreef: Mij ook, ik rijzo'n 350 km met 4 ledjes, heb me voorgenomen dat dit normaal is, net zo makkelijk  Wij doen +- 420 tot 450KM met 1 tank gas.. en dan begint het lampje rood te worden. Leegrijden van de tank doen wij nooit, zodra de tank bij het laatste bolletje is / rood is dan wordt er zeker getankt!
_________________ Audi A6 Avant 2.0TDI S-line - 06-2010 Inmiddels ex-C5 PH1 bezitter, die rijdt nu rond in het oosten van Nederland. 47-JD-**
|
04 apr 2009 20:39 |
|
 |
Sjever
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 08 dec 2006 21:22 Berichten: 822 Woonplaats: Goirle
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC
Naar boven
|
 Re: Inhouden motor op LPG
Koentje schreef: Die wet geld idd alleen voor gas. Toch is het raar dat bij warm weer er meer ledjes branden bij dezelfde hoeveelheid gas in de tank. Een vlotter is een goede meting voor de hoeveelheid . Meestal is dit gekoppeld aan een potentiometer (variabele weerstand). De enige verklaring die ik dan zou kunnen verzinnen is dat deze potmeter enorm temperatuur gevoelig is. Maar dat lijkt mij sterk. Het blijft mij dus ook een raadsel. Ik vind het vreemd dat je dat vreemd vind, als je eerst met Gay-Lussac aankomt, en niet begrijpt dat vloeistof ook uitzet als het opwarmt. 
_________________ Nu, C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium Citroën DS19 hydrauliek 1965 Renault Frégate Amiral 1956
ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005 Ganache 27-RD-FZ ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002 Orga#:9226CJ 90-JF-PB ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24 ex BX19TRS 1988, TB-96-KN ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
|
05 apr 2009 11:30 |
|
 |
Koentje
C5club Fan
Geregistreerd: 14 feb 2009 18:04 Berichten: 66 Woonplaats: Aldeboarn (8495HM)
Auto: 2.0 16V Break Ligne Prestige
Opties: Clarion-CD changer
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: 9507
Productienummer: 10396
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 302000
Kleur: Gris Fulminator EYPC
Naar boven
|
 Re: Inhouden motor op LPG
Sjever, Maar je gastank is toch van ijzer? Dat zet ook uit en meer dan vloeistof, toch? Dan zou die dus eerder leeg dan vol moeten aangeven.  Volgens mij raakt bovenstaande kant noch oever  en gaat dit te ver. Ik probeer alleen een verklaring te helpen vinden, hoor.  Begrijpt u wel?
|
05 apr 2009 12:06 |
|
 |
Sjever
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 08 dec 2006 21:22 Berichten: 822 Woonplaats: Goirle
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC
Naar boven
|
 Re: Inhouden motor op LPG
Koentje schreef: Sjever, Maar je gastank is toch van ijzer? Dat zet ook uit en meer dan vloeistof, toch? Dan zou die dus eerder leeg dan vol moeten aangeven.  Volgens mij raakt bovenstaande kant noch oever  en gaat dit te ver. Ik probeer alleen een verklaring te helpen vinden, hoor.  Begrijpt u wel? Dan bekijk je maar eens de uitzettings coefficient van staal en van vloeibaar gas dan snap je het wel! 
_________________ Nu, C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium Citroën DS19 hydrauliek 1965 Renault Frégate Amiral 1956
ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005 Ganache 27-RD-FZ ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002 Orga#:9226CJ 90-JF-PB ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24 ex BX19TRS 1988, TB-96-KN ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
|
05 apr 2009 19:42 |
|
 |
|