GuidoK schreef:
Wat ik niet snap is dat citroen geen terugroepactie op de corrosie van de achterarmen heeft gehouden; ik vind dat autofabrikanten moreel verplicht zijn dat en masse te verhelpen als er mankementen zijn die de veiligheid of het milieu in gevaar brengen (remmen - veiligheid).
piepende remmen zijn geen veiligheidsitem.
Citaat:
Maar goed, het is duidelijk dat jij een ruitenwiswaspomp als vervangingsonderdeel ziet wat gewoon stuk mag gaan terwijl andere auto's daar nooit last van hebben
Klopt helemaal alle andere auto's zijn compleet van rvs, goud en geanodiseerd titanium, er zit geen kunstof deeltje in en ze gaan allemaal een eeuwigheid mee

Citaat:
en ook jouw aangedragen voorbeelden voor alu ophangingen zijn gewoonweg niet representatief; er zal over 10 jaar ook nog wel een auto op de markt komen die dan 'pas' alu ophangingen heeft en dat dan dus heel nieuw is.
20 jaar is nieuw in vergelijking met 70 jaar. Waar het om gaat dat de C5 een kostbare, unieke constructie heeft, een BMW 3 is redelijk representatief, vooral omdat het door de massa als de standaard gezien wordt, wat wegligging betreft.
Citaat:
Als je een porsche 911 in '89 noemt, dan kan je ook wel een porsche noemen die dat eerder had en '89 is nu ook al 19 jaar geleden, da's in mijn ogen ook allang niet meer 'nieuw'.
De 911 is hun cashcow dus het is van belang dat deze het pas sinds 1989 heeft (vgl CX 1974, DS 1955, 2cv 1938). Dat de veel duurdere 928 het al sinds 1978 had onderstreept hoe kostbaar het is.
Citaat:
Daarnaast zijn jouw oordelen puur speculatief, een antwoord als:
Citaat:
Da's vrij essentiëel anders
is heel informatief zonder een stressberekening e.d. .... daar wachten we dus nog op ;0
Het is een hypothese die jij met al je geanodiseer nog niet hebt kunnen ontkrachten (eerder bevestigd) De relatieve slijtage van achterblokken vs voorblokken (was 30d-100dkm op de Xantia is 60dkm-80dkm op de C5) is ook een indicatie dat de remkrachtverdeling meer naar achteren ligt dankzij EBD. Waar het om gaat is dat de C5 er veel meer last van heeft dan de Xantia en dat CX of Xm er totaal geen last van hadden. De vraag is dus gerechtvaardigd of het probleem alleen galvanisch is en welk verschil de situatie verergert.
Citaat:
Ook mijn oplossing van het probleem is niet duur. Ik kan een prijs daarvoor noemen namelijk.... Jij ook?!? (hoe kom je er bij dat het anders duur is?!?)

Iedere nabewerking op een gegoten onderdeel is duur, dat gegoten LM onderdeel is op zich al duur (zie BX die stalen draagarmen heeft.) Een duur onderdeel voor een betere wegligging is te verkopen, maar een extra nabewerking om wat onderhoud bij >100dkm te voorkomen niet.
Citaat:
Ik sluit ook uit dat het probleem niet stresscorrosie gerelateerd is
Dus het is wél spanningscorrosie