Belangrijk bij het kopen van een C5 is dat hij al z'n update's heeft gehad en goed is onderhouden.
Als het lukt is dit het gemakkelijkste na te gaan door van de auto die je op het oog hebt de historie na te gaan door bv dit aan je dealer te vragen door middel van het chassisnummer , dan weet je gelijk of het een goede is , er zijn helaas wat C5'en die wat elektronische problemen geven.
Deze zijn meestal van de eerste serie , alhoewel de gedachte hoe nieuwer de C5 hoe minder problemen natuurlijk niet altijd opgaat , er zijn genoeg prima eerste serie's te vinden.
Er zijn o.a wat terugroepactie's geweest , zie hieronder enkele :
XGA C5 BREAK:A RUIT MOD 31/07/2001 1/1
XGM C5 EN EVASION KETTINGSPANNER CSL 11/10/2001 1/1
XGV C5:AUTOM.VERSN.BAKCOMMANDO CSL 25/09/2001 1/1
XGY C5:LAWAAI ACHTERZIJDE CAROSSER MOD 28/11/2001 1/1
XHG C5:BRANDSTOFOPVOERPOMP VDO HDI MOD 28/11/2001 1/1
XHK C5:SOFTWARE NAVIGATIE VERSIE12 MOD 28/11/2001 1/1
XHP C5:MODIFICATIE ACHTERLICHTEN MOD 28/11/2001 1/1
XHQ C5:MODIFICATIE ACHTERRUIT BREA MOD 28/11/2001 1/1
XHR C5:SOFTWARE BSI MOD 28/11/2001 1/1
XHS C5:BHI MOD 28/11/2001 1/1
XQE C5:INSONO SOUS MOTEUR APV 13/01/2004 1/1
XTB C5 BEVESTIGING TREKHAAK APV 06/08/2004 1/1
Vergeet niet dat de distributieriem van de HDi versies dient te worden vervangen bij 160 Dkm en bij de benzine varianten bij 120Dkm ( beide PH1 C5 ) , wel even meenemen in de overweging en misschien een leuk punt om de prijs eventueel te laten zakken , danwel erop staan dat dat bij aankoop gebeurt
Bij de phase2 HDi ( medio 2005 ) is de termijn van distributie vervangen opgeschoven naar 240.000km, de 1.6HDi heeft deze termijn overigens altijd!
Sommige benzine versies zijn opgeschoven naar 150.000km, en de PH2 V6 naar 240.000km, kijk dit altijd even na in het instructieboekje.
E/o een periode van 10 jaar ....
Let er op dat je de Code-kaart en de reserve sleutel meegeleverd krijgt. Zonder deze Code-kaart kan de Citroen dealer geen onderhoud aan de elektronische startbeveiliging plegen en je hebt het ook nodig i.g.v. nieuwe sleutels of afstandsbediening , als deze niet aanwezig is kan je aan de hand van het chassis nummer ( en deel 1 ) deze code opvragen bij Cit NL maar laat dit door de verkoper regelen mocht het codekaartje niet meer aanwezig zijn , wel zo gemakkelijk.
Verder komt het wel eens voor dat de achterwielen scheef zijn afgesleten :
Dit is een product eigenschap van de auto, kan je lang en kort naar kijken, maar het is niet te veranderen. Dat kijken hebben alle dealers al gedaan en het is gewoon zo. Het heeft o.a. te maken met soepele silentblocs en een ongelijk belading (alleen een bestuurder) Maar ook zeker met de risjtijl van de bestuurder. Nu kunnen we roepen met zn allen dat dat niet hoort, ok, maar het is nou eenmaal zo, Soms moet je feiten en zaken gewoon aannemen cq accepteren.
er is gewoon niets af te stellen aan de achteras en bij de vooras is alleen de sporing af te stellen, mocht deze niet goed zijn, merk je dat aan de sporing of aan de slijtage van de voorbanden.
Let wel ! : er is een modificatie geweest van de achteras , een goede C5 heeft geen tot weinig last van schuin afslijtende banden ...
Verder even de FAQ doorlopen op de meest voorkomende 'problemen' ...
Opmerkingen , fouten , aanvullingen .. etc , graag in dit draadje plaatsen :
klik ...Wat mij betreft is de C5 een aanrader
