
C5club Rookie


Berichten: 19
Lid geworden op: 24 feb 2013 14:45
Auto: C5X - Shine
Opties: Schuifdak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Phase: C5 X
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 33000
Kleur: Parelmoer / zwart
Als wij onze C5X aansluiten op een (openbaar) 11 kW laadstation gaat het laadstation
na ca. 35s. "in storing" (= indicatielamp met het "rode kruis" op de laadpaal gaat oplichten).
Ik denk dat de C5X meer dan 16 Ampère wil afnemen van het laadstation en dat het laadstation daarom in storing gaat.
Op een privé wallbox zie ik bij een (beginnende) laadcyclus de laadstroom van de C5X langzaam toenemen en uiteindelijk een waarde van maar liefst 18 Ampère aantikken. Dan gaat de wallbox ook in storing want deze is begrensd op 16A.
Onze C5X is uitgerust met een 7.4 kW "on-board charger". Dit is een één-fase charger.
Om met 7.4 kW te kunnen laden moet een laadstation 32A leveren (32A x 230V = 7.4kW).
Een 22 kW paal kan dit wel. Een 11 kW paal kan maximaal 16A per fase leveren.
De C5X (een EV in algemene termen) vraagt het maximum op aan een laadstation. Maar ik vrees dat mijn C5X over dit maximum heen schiet.
Als ik de privé wallbox instel op een lager Ampèrage, bijvoorbeeld 10A, dan laadt de C5X wel op.
Bij 13A max. gaat de wallbox ook geregeld in storing. En bij 16A dus consequent.
Er gaat wel "iets" (!) rond over problemen met on-board chargers van Stellantis (m.n. van het fabrikaat Mahle).
Maar of dit type ook in de/mijn C5X PHEV zit, dat is mij niet duidelijk.
Is er iemand met soortgelijke ervaring en wie weet een oplossing?
(uiteraard mee naar de garage, maar elke aanvullende info is welkom..)
na ca. 35s. "in storing" (= indicatielamp met het "rode kruis" op de laadpaal gaat oplichten).
Ik denk dat de C5X meer dan 16 Ampère wil afnemen van het laadstation en dat het laadstation daarom in storing gaat.
Op een privé wallbox zie ik bij een (beginnende) laadcyclus de laadstroom van de C5X langzaam toenemen en uiteindelijk een waarde van maar liefst 18 Ampère aantikken. Dan gaat de wallbox ook in storing want deze is begrensd op 16A.
Onze C5X is uitgerust met een 7.4 kW "on-board charger". Dit is een één-fase charger.
Om met 7.4 kW te kunnen laden moet een laadstation 32A leveren (32A x 230V = 7.4kW).
Een 22 kW paal kan dit wel. Een 11 kW paal kan maximaal 16A per fase leveren.
De C5X (een EV in algemene termen) vraagt het maximum op aan een laadstation. Maar ik vrees dat mijn C5X over dit maximum heen schiet.
Als ik de privé wallbox instel op een lager Ampèrage, bijvoorbeeld 10A, dan laadt de C5X wel op.
Bij 13A max. gaat de wallbox ook geregeld in storing. En bij 16A dus consequent.
Er gaat wel "iets" (!) rond over problemen met on-board chargers van Stellantis (m.n. van het fabrikaat Mahle).
Maar of dit type ook in de/mijn C5X PHEV zit, dat is mij niet duidelijk.
Is er iemand met soortgelijke ervaring en wie weet een oplossing?
(uiteraard mee naar de garage, maar elke aanvullende info is welkom..)
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Ja alles van Stellantis schijnt ermee uitgerust te zijn volgens het artikel in de krant tijdje terug, bij een DC lader zou je wel kunnen opladen schrijven ze (fastcharger ofzo?), heb je dat al geprobeerd? Een troost, ook kwaliteitsmerk VW heeft dezelfde on-board charger, ook die hebben er gezeur, zij het wat minder door betere software.RonaldH schreef:Er gaat wel "iets" (!) rond over problemen met on-board chargers van Stellantis (m.n. van het fabrikaat Mahle).
Maar of dit type ook in de/mijn C5X PHEV zit, dat is mij niet duidelijk.

C5club Rookie


Berichten: 19
Lid geworden op: 24 feb 2013 14:45
Auto: C5X - Shine
Opties: Schuifdak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Phase: C5 X
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 33000
Kleur: Parelmoer / zwart
De C5X is een PHEV, Geen EV. De C5X heeft een éen-fase AC lader 'only'. Dus dit type kan niet aan een DC laadstation.
Mss dat een 22kW in mijn geval soulaas biedt. Maar 11 kW stations zijn er veel meer (en vaak 'minder duur').
Mijn stelling is: PHEV thuis opladen. Met 3.7 kW (max). Immers, onderweg moet je een 6-gangen diner nuttigen voordat 'ie helemaal is opgeladen ) En: zo veel mogelijk als de zon schijnt.
Volgende week gaat ie (weer) naar de garage. We'll see.
Mss dat een 22kW in mijn geval soulaas biedt. Maar 11 kW stations zijn er veel meer (en vaak 'minder duur').
Mijn stelling is: PHEV thuis opladen. Met 3.7 kW (max). Immers, onderweg moet je een 6-gangen diner nuttigen voordat 'ie helemaal is opgeladen ) En: zo veel mogelijk als de zon schijnt.
Volgende week gaat ie (weer) naar de garage. We'll see.
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Het artikel ging over volledig elektrische auto's, voor een plugin hybride zal het dan wel anders zijn met de on-board charger.

C5club Rookie


Berichten: 19
Lid geworden op: 24 feb 2013 14:45
Auto: C5X - Shine
Opties: Schuifdak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Phase: C5 X
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 33000
Kleur: Parelmoer / zwart
Nog even een toevoeging op mijn vraag:
Het probleem doet zich alleen voor als de accu helemaal LEEG is.
Dus als er nog wat capaciteit in de accu zit, dan kunnen we normaal opladen bij een 11 kW paal ( of thuis met een privé-lader die op 16A is ingesteld).
Het probleem doet zich alleen voor als de accu helemaal LEEG is.
Dus als er nog wat capaciteit in de accu zit, dan kunnen we normaal opladen bij een 11 kW paal ( of thuis met een privé-lader die op 16A is ingesteld).

C5club extreme Fan


Berichten: 143
Lid geworden op: 14 feb 2019 23:46
Auto: c5 break athena
Opties: leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10299
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 226000
Kleur: noir obsidien
Locatie: skw
Dat klinkt mij als dat de onboard charger een probleem genereerd, naar de dealert er mee en laat je niet afschepen want dat is wat stellantis graag doet (airbags en laders is al eea door het nieuws gepasseerd omdat ze hun verantwoording niet willen nemen).
Binnen garantie termijn is het iig geen slijtagedeel dus valt dat 100% onder garantie.....
Gelukkig kun jij nog rijden een volwaardige EV sta je te kijken langs de kant van de weg, en kun je niets meer terwijl je veel geld in een stuk mobiliteit hebt geinvesteerd!
Binnen garantie termijn is het iig geen slijtagedeel dus valt dat 100% onder garantie.....
Gelukkig kun jij nog rijden een volwaardige EV sta je te kijken langs de kant van de weg, en kun je niets meer terwijl je veel geld in een stuk mobiliteit hebt geinvesteerd!

C5club Rookie


Berichten: 19
Lid geworden op: 24 feb 2013 14:45
Auto: C5X - Shine
Opties: Schuifdak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Phase: C5 X
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 33000
Kleur: Parelmoer / zwart
De on-board-charger is inmiddels (onder garantie) vervangen en het probleem is opgelost. Dit is waarschijnlijk exemplarisch want een dergelijke storing is ongebruikelijk.