Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
 C5 goede aankoop of niet - wordt ik nog een blije C5 rijder 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht C5 goede aankoop of niet - wordt ik nog een blije C5 rijder
Hallo, met een net aangeschafte C5 break ligne P 2.0 benzine uit 2002 wil ik me even voorstellen en heb gelijk wat vragen!
Hiervoor had ik een Xantia break uit '99 met hele fijne 206.000 km erop, was 2e eigenaar. Was weinig mis mee en reed gewoon lekker voor z'n leeftijd. Kortom, ik onder of overwaardeerde hem niet maar hij was mijn vertrouwde maatje. Kort in het stuur qua bochten, drempels ach al leggen ze de straat ermee vol, en qua benzine viel het ook wel mee, een 1.8 16V motor. Hij had ook nog cruise control, lekker voor die ritten in Frankrijk.
Nu dus na 5 a 6 oude Xantia's gezien te hebben voor een evt. koop(en waar flink wat meerkosten in gingen zitten) naar een iets jongere C5 overgestapt en toch ook met meerkosten. Ik moet toch ondanks alle electronische plussen zoals regensensor, automatische verlichting en de hydractive knop achterin, de drie aanstekerscontacten etc., Ligne is nog niet de meest uitgebreide bak, toch kwijt dat de C5 goedkoper voelt uitgevoerd dan het degelijke van de Xantia.
Voor een redelijke prijs voor de wagen moet er toch het nodige gedaan worden aan de wagen. Nu is Johan Oldenhage in Nieuw Vennep mijn vertrouwde adres voor onderhoud en reparatie dus dat zit wel snor. De voorbanden moeten vervangen worden, de koplampen zijn dof, met een retourslang is iets mis, de draagarmsteunen zijn aan vervanging toe. Hoewel ik zelf bemerkte tijdens de proefrit dat de airco links het niet doet en rechts wel, de geur en de temperatuur ondanks lage instellingen van de temp.knop wel tegenvalt, nu na een aantal dagen rijden. Is het die zoete geur die het ergste doet vermoeden. Ik omschrijf het als een lichte parfumgeur maar ja in de auto is niet gerookt en ik rook(nog wel). Ik verbaas me dat Citroen, de innovatieve fabrikant, dat probleem van het kachelhuis benaderen waarvoor de hele dashboard eruit met wel getackeld zou hebben maar ik vrees van niet. Dezelfde ellende als met een Xantia.
De ramen links en rechts geven een harde klik bij het neerlaten, en mijn vriendin hoort een klik als de achterruitwisser aangezet wordt en vond de wagen stationair toch wel wat trillen(kan erbij horen we zijn nog niet vertrouwd met de C5.
wat zou ik kunnen doen om het e.a. aan te (laten) pakken zonder dat het gelijk een hoog budget moet aanspreken. De koplampen kan ik of polijsten of 2 hands(sloop) voor de helft van de nieuwprijs, net als de draagarmsteunen kopen. Banden gaan gewoon nieuw, zeer waarschijnlijk Michelin. Ik hoop dat de kachelunit meevalt. Morgen ga ik langs Oldenhage voor een afspraak en een plan te trekken wat te doen!
Als jullie ook nog draadjes weten voor de items hoor ik het graag?
Tot snel!

14 sep 2010 22:14
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater

Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 goede aankoop of niet - wordt ik nog een blije C5 rij
Welkom, inderdaad via de demontage bedrijven is er wel voordeliger aan een hoop onderdelen te komen, vraag aan Oldenhage een eerste opinie onderzoek wat er moet gebeuren, en de simpele dingen kun je dan zelf doen.
Voor de wat ingewikkelde dingen overleg met Oldenhage wat het kost en laat dat door hem doen. Hij kan het snel en is betrouwbaar!
De airco zullen ze wel ingespoten hebben maar de vraag is, is het filter wel nieuw?? makkelijk te vervangen, over de
Kachelunit zijn ook genoegt draadjes over om het zelf te doen zonder het te slopen!!
Meeste dingen zijn zoek opdrachten mogelijk.
Vraag bij Oldenhage maar eerst de prijs.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik

14 sep 2010 22:25
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart

Naar boven
Antwoord met een citaat
link

14 sep 2010 22:37
Profiel
Antwoord met een citaat
Herman, zoals je uitstippelt was ook mijn opzet met Oldenhage. Prima werkplaats, en steek mijn hand in de olie voor Johan.

Willy, bedankt voor het draadje. Hoop dat het maar een vuil luchtje is door een vieze filter. Maar een airco links die het niet doet, kan beginnen met bijvullen, motortje stuk, ehhh kompressor stuk, toch?

15 sep 2010 00:29
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine

Naar boven
Antwoord met een citaat
Wat een verhaal, welkom bij de club :smt023

Als je airco nog wel (enigszins) koelt, is waarschijnlijk over de jaren wat koelmiddel weggelekt. Voor een paar tientjes een aircoboertje opzoeken en die ververst het systeem voor je.
Als je aan de ene kant wel koeling hebt maar aan de andere kant niet, is de mengmotor de oorzaak (veel voorkomend euvel, schijnt zelf te doen te zijn). Even hier op het forum zoeken!

Koplampen zijn goed zelf te polijsten (heb ik ook gedaan) met een polijstset die je o.a. bij CarClean kunt kopen voor (ik meen) een euro of 30-40.

Veel dingen die je noemt hoeven je de kop niet te kosten, maar het is natuurlijk wel een smet op je eerste kennismaking. Heb je de auto wel met een goede proefrit gekocht?

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)

15 sep 2010 07:34
Profiel
Antwoord met een citaat
Ik was vanochtend even bij Johan. Hij denkt voor de blower aan een motortje vervangen met een lange as. Dus niet hele dashboard maar een deel en toch 3 uur werk voor een monteur. Ik ben benieuwd. Hij zag nog een paar dingetjes die met de komende beurten meegenomen konden worden. Het setje polijstspul wat de werkplaats gebruikte vond ie maar niks gezien de hoge kosten(zo'n 90 a 100 euro). Ik lees dat het goedkoper kan. Hij kijkt eventueel ook naar andere goede koplampen, heb ik ook liever.

Het schijnt met de draagarmen of lagers mogelijk mee te vallen, volgende week weten we meer.

Hij ontdekte ook m.b.t. de achterruit, die je los kan openen, dat in het glaswerk aan de linkerkant de electrische lijn of baan, of hoe moet je het noemen, versleten was. Ik heb me er nog niet in verdiept, weet ook niet of ik die achterruit ga gebruiken. Ook valt op dat de achterruitsproeier het niet doet, als je die activeert gaat de voorruitsproeier aan. :smt031

Ik heb er een proefrit meegemaakt, zelfs van Hoofddorp naar Amsterdam en naar Zoetermeer ermee gereden. Met name dus snelweg. Hij is even gezien, en in gereden, op de brug gezet door een kleine citroenwerkplaats in Amsterdam. Ik was na de vele uitgebreidde checks aan met name de Xantia's occasions een beetje proefrit en aankoopchecksmoe. Het is wel lastig als je geen auto hebt om telkens die bezoeken te organiseren in het land.
En ik ben nog geen verkopende partij tegengekomen die zeggen dat de wagen goed is, en dat ie dat ook daadwerkelijk is. Elke wagen heeft wel wat!

Bedankt voor de reacties.

15 sep 2010 12:41
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine

Naar boven
Antwoord met een citaat
In ieder geval duimen we voor je dat het meevalt :smt023

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)

15 sep 2010 13:07
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C4 VTI 120 Collection
Opties: eMyway, navigatie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 243
Kleur: Blu Bourrasque

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht C5 goede aankoop of niet - word ik nog een blije C5 rijder?
:smt193 Wat een verhaal. In ieder geval, welkom bij de club!

2.0 HdiF Break Exclusive met alle opties; zelfs RVS dorpels en tellerringen.
Ook nog C3 1.6 VTI120 Zenth 6-2010
ExC3 1.4 IF Exclusive 10-2002
Ex C2 1.1
Ex Berlingo 1.9D
ex ZX 1.4
ex ZX 1.4
ex ZX 1.9D
ex AX 1.0
Afbeelding

15 sep 2010 21:01
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ]