Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
volledig in stijl https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=1&t=6641 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | rdvq [ 22 feb 2010 23:05 ] |
Berichttitel: | volledig in stijl |
Na eerder al gevallen te zijn voor de het sublieme cruisen à la Française dankzij V6 en super zachte automaat, ben ik nu langzaam afscheid aan het nemen van mijn Peugeot 407. Gek eigenlijk hoe het leven soms gaat. Nooit eerder in een Citroen gezeten met pneumatische vering, terwijl ik na de proefrit mijzelf afvroeg waarom eigenlijk. Want de combinatie met eerder genoemde V6 en automaat maakt het ... extreem relaxed. Niet te evenaren zelfs. Althans - blijkbaar niet met mijn beperkte ervaring met diverse mobiles. Hoe dan ook, ik hoop binnenkort een levertijd door te krijgen voor de C5 sedan in Bourrasque. En voor de oplettende lezer, hij is dus gewoon nog te bestellen, ondanks dat hij niet op de prijslijst staat. |
Auteur: | Menno [ 22 feb 2010 23:06 ] |
Berichttitel: | Re: volledig in stijl |
Welkom, mooie keuze ![]() |
Auteur: | Harm [ 23 feb 2010 11:20 ] |
Berichttitel: | Re: volledig in stijl |
Bienvenue! |
Auteur: | rdvq [ 26 jun 2010 21:44 ] |
Berichttitel: | Re: volledig in stijl |
En na een onmogelijke lange wachttijd (problemen met de levering van beige leer), dan nu toch het verlossende woord: ik mag hem woensdag ophalen ![]() Dealer wilde weten: - moet de dagrijverlichting aan/uit (aan) - moet de citroen assistence aan/uit (aan) En ik had maar voorgesteld om ook de elektronische parkeerrem uit te laten zetten. Zo hebben we hem wel compleet denk ik ![]() ![]() |
Auteur: | Wimmie [ 26 jun 2010 22:23 ] |
Berichttitel: | Re: volledig in stijl |
Heel veel plezier woensdag. ![]() En laat ons meegenieten van je eerste ervaringen en laat ons barsten van jaloezie ![]() |
Auteur: | Cyberbob [ 26 jun 2010 23:24 ] |
Berichttitel: | Re: volledig in stijl |
Sow hey, ze zeggen wel eens dat geduld een schone zaak is en als dat gezegde op waarheid berust dan moet jouw zaakje toch wel brand en brandschoon zijn ondertussen ![]() Maak er komende woensdag een mooie dag van en vergeet vooral niet om wat plaatjes te posten hiero ![]() |
Auteur: | Deadman [ 26 jun 2010 23:30 ] |
Berichttitel: | Re: volledig in stijl |
Een C5 V6 automaat, zucht ![]() |
Auteur: | JW-C5 [ 26 jun 2010 23:39 ] |
Berichttitel: | Re: volledig in stijl |
Dat is een waar genoegen ![]() Ook als C5 Phase 2, dat kan ik uit eigen ervaring bevestigen ![]() Groet, JW |
Auteur: | schnucki [ 30 jun 2010 12:47 ] |
Berichttitel: | Re: volledig in stijl |
![]() Ennnn?????? Hoe rijdt' ie? ![]() |
Auteur: | ms-c5 [ 30 jun 2010 13:08 ] |
Berichttitel: | Re: volledig in stijl |
@ rdvq : Welkom hier ![]() Zeer mooie uitvoering, gelukkig met bollen, het ziet er in de toekomst al beter uit voor ons ![]() Dus wees er maar zuinig op ![]() |
Auteur: | rdvq [ 08 jul 2010 14:02 ] |
Berichttitel: | Re: volledig in stijl |
We rijden inmiddels een week en ..... wat een genot. Genot is zo subjectief als de persoon, want snelle sjonnie in een CTX kan net zo blij zijn.... Dus maar even uitweiden waarom het genot is voor mij ![]() We nemen een vorige auto ter vergelijking, een 407 met V6 en lederen bekleding. De oudere broer zullen we maar zeggen. Als je instapt valt direct het afwerkingsniveau op. Een klasse hoger dan de 407, gewoon de kwaliteit van de materialen, en hoe ze in de auto zijn gezet (naden enzo). Nemen we plaats achter het stuur is het eerste wat opvalt een goed overzicht op de cockpit die enigszins wat druk lijkt, met name op het stuur. Echter, deze knoppenwinkel is van geen enkel belang zo liet mijn vrouw zien die snel weg moest. Gewoon instappen en wegrijden: die knoppen winkel zijn er om het leven tijdens het rijden nog aangenamer te maken, maar je hebt ze niet nodig om te rijden. De stoel is in alle standen verstelbaar, wat dan even tot gevolg heeft dat het wat langer duurt dan anders voordat de meest optimale zitpositie gevonden is. De geheugenstand bied dan uitkomst om dit voor de afwisselende bestuurders terug te zetten. De logica van de bediening van alle knoppen en de navigatie in de menu's is even wennen. De eerste indruk is "anders" dan bijvoorbeeld de eenvoud van een iPhone, maar naar een paar keer een navigatie route te hebben uitgezet, moet ik zeggen dat de logica toch echt wel te volgen is en niet geheel .... onlogisch. Kwestie van wennen blijkbaar. De bergruimte in de kofferbak is in volume iets achteruit gegaan, maar door de concave ruit wel makkelijker toegankelijk. Wederom zichtbaar is de betere afwerking: de achterklep gaat naar een gedoseerde duw zacht dicht, waar de 407 klep toch wel een harde klap nodig had om voorbij het weerstandspunt dicht te gaan. Dan komen we aan bij het rijden, laten we beginnen met de motor. Dezelfde motor, en (afgezien van het label) opmerkelijk genoeg is er wel degelijk aan gesleuteld. Of beter, het motor management is duidelijk afgeregeld op lager verbruik. Waar bij de 407 het schakelmoment op 2500 toeren lag (sport stand 3000 toeren), schakelt de C5 al bij 2000 toeren op (sportstand 2500 toeren). Gevolg is meer stilte en meer een gevoel van limousine rijden: erg positief! Ook bij het automatisch terugschakelen werkt het zo: eerder terugschakelen dan de Peugeot waardoor afremmen op de motor beter gaat, zonder te remmen. Dit draagt ook bij tot het limousine gevoel, aangezien afremmen op de motor gevoelsmatig zachter gaat (in combinatie met de zachte schakelmomenten van de bak) dan door zelf de afremming te bedienen via de rem. De vering is niet vergelijkbaar, aangezien het hier om hydropneumatiek gaat. Maar de 407 was al redelijk Frans in het wegfilteren van oneffenheden, hydropneumatiek is zeker 4 klassen hoger. De oneffenheden worden niet merkbaar weggefilterd, en pas als je weer op wokkels rijd denk je van "dat was met de C5 niet!" Het veergedrag lijkt inderdaad wat op het zwevend tapijt. In de verte lijkt het de Amerikaanse sloep vering (lange veerweg, en zwakke demping), maar hier is de demping er wel, of beter de demping is minder nodig omdat de hele auto niet overheld. De rust in het interieur is veel beter voelbaar, het geluidsniveau is sterk verminderd - zelfs i.v.m. de 407. Bandenrol en windgeruis is het enige, terwijl het naaimachientje zijn rondjes draait. Het is waar een auto die uitnodigt tot langzaam rijden. Totdat .... je het gas indrukt. Ik heb "het beest" nog niet laten brullen, maar het vermogen wat vrijkomt om "effe snel tussen de auto's door te maneuvreren" doet niet veel onder voor de snelle sportauto, maar dan zonder zijn limousine imago te verliezen. De ruimte in de auto is ook toegenomen. De auto is 10 cm langer, wat gebruikt is voor de beenruimte van de achter passagiers. Ik nam zelf plaats achter, en ja het zit prima en ruim genoeg voor mijn 1 meter 80. Wel is direct het gebrek aan opbergruimte zichtbaar. De bergvakken in de portiers zijn verkleint, en de overige vakken zijn .... minder en kleiner. Ik moet maar wat losse zooi wegdoen, en waarom ligt er eigenlijk losse zooi in mijn auto? Het hifi systeem lijkt prima in orde, hoewel echte testen nog niet zijn gedaan. De 32GB SD kaart werkt in ieder geval, dus de volledige muziek collectie kan eindelijk mee. Jammer is dat de contacten van de iPhone niet direct kunnen worden overgezet in het interne geheugen. Contact overnemen kan wel, maar dat is naam/telefoonnummers, en niet adres. Het adres zal dus aangevuld moeten worden voor gebruik van navigatie. Dit is een beperking van bluetooth denk ik, en niet van de Navidrive 3d. Ik had eerder geen xenon lampen, en heb nog niet in de avond/nacht kunnen rijden, maar zag wel de bochtverlichting aan het werk toen mijn vrouw 's avonds thuiskwam. De features van bochtverlichting en dagrijverlichting zijn een welkome toevoeging voor de veiligheid lijkt me. De Lifehammer ligt nog los in het opbergvak van de deur, en we denken nog even of we hem niet weg moeten doen. De dubbele beglazing maakt zo'n hamer niet zinvol, en ergens vastschroeven ontsiert het interieur. Maar eens kijken naar een andere vorm van gordelsnijder, bijvoorbeeld een in de vorm van sleutelhanger. Ah wel, ik ben al weer vergeten wat er allemaal mis ging bij oplevering ![]() ![]() |
Auteur: | KlaasS [ 08 jul 2010 15:14 ] |
Berichttitel: | Re: volledig in stijl |
weer een tevreden CITROEN rijder! ![]() toch leuk om te lezen(ookal hadden we niet anders verwacht ![]() ![]() |
Auteur: | Breeze [ 08 jul 2010 16:08 ] |
Berichttitel: | Re: volledig in stijl |
Hoe lang moet ik nog wachten voor mijn Xant V6 in elkaar stort, "zucht". Adri |
Auteur: | Menno [ 08 jul 2010 17:22 ] |
Berichttitel: | Re: volledig in stijl |
Als die enigszins op mijn V6 Xantia lijkt niet te lang ![]() |
Auteur: | Harm [ 08 jul 2010 17:29 ] |
Berichttitel: | Re: volledig in stijl |
Mooi verhaal! |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |