We rijden inmiddels een week en ..... wat een genot.
Genot is zo subjectief als de persoon, want snelle sjonnie in een CTX kan net zo blij zijn.... Dus maar even uitweiden waarom het genot is voor mij
We nemen een vorige auto ter vergelijking, een 407 met V6 en lederen bekleding. De oudere broer zullen we maar zeggen. Als je instapt valt direct het afwerkingsniveau op. Een klasse hoger dan de 407, gewoon de kwaliteit van de materialen, en hoe ze in de auto zijn gezet (naden enzo). Nemen we plaats achter het stuur is het eerste wat opvalt een goed overzicht op de cockpit die enigszins wat druk lijkt, met name op het stuur. Echter, deze knoppenwinkel is van geen enkel belang zo liet mijn vrouw zien die snel weg moest. Gewoon instappen en wegrijden: die knoppen winkel zijn er om het leven tijdens het rijden nog aangenamer te maken, maar je hebt ze niet nodig om te rijden. De stoel is in alle standen verstelbaar, wat dan even tot gevolg heeft dat het wat langer duurt dan anders voordat de meest optimale zitpositie gevonden is. De geheugenstand bied dan uitkomst om dit voor de afwisselende bestuurders terug te zetten.
De logica van de bediening van alle knoppen en de navigatie in de menu's is even wennen. De eerste indruk is "anders" dan bijvoorbeeld de eenvoud van een iPhone, maar naar een paar keer een navigatie route te hebben uitgezet, moet ik zeggen dat de logica toch echt wel te volgen is en niet geheel .... onlogisch. Kwestie van wennen blijkbaar.
De bergruimte in de kofferbak is in volume iets achteruit gegaan, maar door de concave ruit wel makkelijker toegankelijk. Wederom zichtbaar is de betere afwerking: de achterklep gaat naar een gedoseerde duw zacht dicht, waar de 407 klep toch wel een harde klap nodig had om voorbij het weerstandspunt dicht te gaan.
Dan komen we aan bij het rijden, laten we beginnen met de motor. Dezelfde motor, en (afgezien van het label) opmerkelijk genoeg is er wel degelijk aan gesleuteld. Of beter, het motor management is duidelijk afgeregeld op lager verbruik. Waar bij de 407 het schakelmoment op 2500 toeren lag (sport stand 3000 toeren), schakelt de C5 al bij 2000 toeren op (sportstand 2500 toeren). Gevolg is meer stilte en meer een gevoel van limousine rijden: erg positief! Ook bij het automatisch terugschakelen werkt het zo: eerder terugschakelen dan de Peugeot waardoor afremmen op de motor beter gaat, zonder te remmen. Dit draagt ook bij tot het limousine gevoel, aangezien afremmen op de motor gevoelsmatig zachter gaat (in combinatie met de zachte schakelmomenten van de bak) dan door zelf de afremming te bedienen via de rem.
De vering is niet vergelijkbaar, aangezien het hier om hydropneumatiek gaat. Maar de 407 was al redelijk Frans in het wegfilteren van oneffenheden, hydropneumatiek is zeker 4 klassen hoger. De oneffenheden worden niet merkbaar weggefilterd, en pas als je weer op wokkels rijd denk je van "dat was met de C5 niet!" Het veergedrag lijkt inderdaad wat op het zwevend tapijt. In de verte lijkt het de Amerikaanse sloep vering (lange veerweg, en zwakke demping), maar hier is de demping er wel, of beter de demping is minder nodig omdat de hele auto niet overheld.
De rust in het interieur is veel beter voelbaar, het geluidsniveau is sterk verminderd - zelfs i.v.m. de 407. Bandenrol en windgeruis is het enige, terwijl het naaimachientje zijn rondjes draait. Het is waar een auto die uitnodigt tot langzaam rijden. Totdat .... je het gas indrukt. Ik heb "het beest" nog niet laten brullen, maar het vermogen wat vrijkomt om "effe snel tussen de auto's door te maneuvreren" doet niet veel onder voor de snelle sportauto, maar dan zonder zijn limousine imago te verliezen.
De ruimte in de auto is ook toegenomen. De auto is 10 cm langer, wat gebruikt is voor de beenruimte van de achter passagiers. Ik nam zelf plaats achter, en ja het zit prima en ruim genoeg voor mijn 1 meter 80. Wel is direct het gebrek aan opbergruimte zichtbaar. De bergvakken in de portiers zijn verkleint, en de overige vakken zijn .... minder en kleiner. Ik moet maar wat losse zooi wegdoen, en waarom ligt er eigenlijk losse zooi in mijn auto?
Het hifi systeem lijkt prima in orde, hoewel echte testen nog niet zijn gedaan. De 32GB SD kaart werkt in ieder geval, dus de volledige muziek collectie kan eindelijk mee. Jammer is dat de contacten van de iPhone niet direct kunnen worden overgezet in het interne geheugen. Contact overnemen kan wel, maar dat is naam/telefoonnummers, en niet adres. Het adres zal dus aangevuld moeten worden voor gebruik van navigatie. Dit is een beperking van bluetooth denk ik, en niet van de Navidrive 3d.
Ik had eerder geen xenon lampen, en heb nog niet in de avond/nacht kunnen rijden, maar zag wel de bochtverlichting aan het werk toen mijn vrouw 's avonds thuiskwam. De features van bochtverlichting en dagrijverlichting zijn een welkome toevoeging voor de veiligheid lijkt me.
De Lifehammer ligt nog los in het opbergvak van de deur, en we denken nog even of we hem niet weg moeten doen. De dubbele beglazing maakt zo'n hamer niet zinvol, en ergens vastschroeven ontsiert het interieur. Maar eens kijken naar een andere vorm van gordelsnijder, bijvoorbeeld een in de vorm van sleutelhanger.
Ah wel, ik ben al weer vergeten wat er allemaal mis ging bij oplevering

en voel mij al reeds volwaardig Citrofiel
