Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

C5 met zeebenen.
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=1&t=3179
Pagina 1 van 6

Auteur:  Eemspoort [ 27 jul 2008 15:10 ]
Berichttitel:  C5 met zeebenen.

Hallo luitjes,

Ik zal me ook even kort voorstellen.

Ik ben Ed Frankes, 31 jaar en kom uit Groningen.
Ik ben zelfstandig binnenvaart-schipper, en vaar hoofdzakelijk tussen Noord-Duitsland en België op en neer.

Afbeelding

Mijn automobiele historie is een beetje te uitgebreid om hier uit de doeken te doen, maar ik heb al vele verschillende merken en types gereden.
De C5 is mijn 3e citroen, deze heeft mijn '94 Mondeo 1.6-16V CLX 5-deurs opgevolgd.
De Mondeo werd te klein vanwege gezins-uitbreiding, en omdat mijn vriendin in een rolstoel zit en de kleine man natuurlijk in de kinderwagen word mee genomen, was een beetje ruime auto wel noodzakelijk. Logisch dus, dat het een C5 Break moest worden, daar dit de ruimste wagen in zijn klasse is. :mrgreen: Bovendien was een collega van mij zeer tevreden met zijn C5 Break, en aangezien dat nogal een zeurpiet is, moest het wel een goede auto zijn. 8-)

Maar ik zei dus, mijn 3e citroen. Dus ik heb er al eerder 2 gehad! Jawel! :smt080
Mijn eerste citroen was een Acadiane van '87, waarmee ik 2 "Wereld-meetings voor 2cv-vrienden" heb bezocht. De eerste was in Oostenrijk, met 2 vrienden en een tentje.
De 2e was in Italië, samen met mijn vriendin en een vriend, en een caravan erachter. :o
Jawel, dat gaat, met een luchtgekoelde 2 cilinder van nog geen 30 pk de bergen door met een afgeladen auto en een caravan. 8-)

De 2e citroen was een BX 1.4 Deauville van '92, op gas. Eenvoudige auto, maar reed prima, ondanks de niet 100% werkende vering. Hij was "Duits stug", maar zeker niet oncomfortabel.
En op benzine had ie niet veel zin, maar op gas reed hij perfect!

En nu dus de C5, die ons uitstekend bevalt. Het veer-systeem word veelvuldig gebruikt.
Als ik de auto aan boord zet, staat ie in de hoogste stand, om deinen en beschadiging van de wielkasten te voorkomen, en aan als de auto aan dek staat, gaat ie in de laagste stand, zodat hij lager is als de kruiplijn van het schip, en niet kan gaan deinen met slecht weer.
We genieten volop van de ruimte en luxe. De airco werkt voortreffelijk, en alle grappen en grollen werken ook prima. De sloten van de achterdeuren en de glazen achterklep zijn ondertussen al vervangen, deze weigerden op een gegeven moment dienst. Verder heb ik nog geen rare dingen mee gemaakt, en ik hoop ook, dat dat zo blijft. Maar op zijn leeftijd en met zijn ervaring, denk ik dat het meeste al wel geweest is. ;)

Plannen zijn er ook nog! Ik wil mijn Helix audio-installatie inbouwen (meer in mijn topic in de "Electronica"-sectie), de velgen zijn vervangen door 16" exemplaren met Dunlop SP-Sport 01 banden, ik heb zelf een "zonneband" op de voor-ruit geplakt, maar dit laat ik nog eens overdoen door een specialist, daar dit bij de C5 niet zo'n eenvoudig klusje is.
In de toekomst wil ik de achter-ruiten nog een "upgraden" naar privat-glass (dus niet super donker, maar iets donkerder). Ook ga ik nog eens Xenon-verlichting inbouwen, zowel de dimlichten als ook de mistlichten. En natuurlijk een chipje voor de HDi-motor, voor een beetje meer vermogen.

Meer wensen heb ik eigenlijk niet, het is een mooie auto, die klasse uitstraald, daar passen geen "sportieve" aanpassingen bij, maar dat is mijn mening. ;)

Ik hoop nog geruime tijd van de C5 te genieten, en dus ook op dit forum actief te zijn. :)

Groeten, Ed 8-)

Auteur:  Menno [ 27 jul 2008 15:15 ]
Berichttitel:  Re: C5 met zeebenen.

Welkom Ed, dat is nog eens een uitgebreide introductie :) :smt023
Iig veel plezier met de C5 gewenst, ...

Grt,
Menno

Auteur:  Eemspoort [ 27 jul 2008 15:28 ]
Berichttitel:  Re: C5 met zeebenen.

Bedankt Menno! :smt023

Ik zal eens kijken of ik nog wat leuke plaatjes kan schieten van mijn voiture, hoort er ook bij, natuurlijk!

Auteur:  martijn v o [ 27 jul 2008 16:11 ]
Berichttitel:  Re: C5 met zeebenen.

Moi Ed,

Veel plezier met je zee5.
Over chippen en Xenon zijn al heel wat mensen je voor gegaan dus is hier in ieder geval het een en ander te vinden.

Groet,
Martijn

Auteur:  Herman [ 27 jul 2008 16:59 ]
Berichttitel:  Re: C5 met zeebenen.

Gefeliciteerd met je aanwinst. :smt023
Even nog een persoonlijke vraag, aangezien je vaart, heb je een vaste woonhuis adres? of helemaal gezetteld op je boot?(als ik het zo mag noemen) :smt017
En het internetten hoe? pas als je aan wal ligt? :?:
Allemaal vragen voor mij een onbekende wereld! Afbeelding

Auteur:  Eemspoort [ 27 jul 2008 17:53 ]
Berichttitel:  Re: C5 met zeebenen.

Bedankt voor het fijne welkom allemaal. :)

Herman, ik heb idd een huis-adres, alwaar mijn vriendin en de kleine wonen. Meestal ben ik de weekenden thuis. Aan boord heb ik mobiel internet, dus daar gaat het virtuele leven ook gewoon door. ;) Overigens, het is geen boot, maar een schip. :D

Groeten, Ed

Auteur:  Herman [ 27 jul 2008 18:49 ]
Berichttitel:  Re: C5 met zeebenen.

:smt023

Auteur:  Hertogjan [ 27 jul 2008 22:08 ]
Berichttitel:  Re: C5 met zeebenen.

Waarom is jouw schip geen boot?

Auteur:  Herman [ 27 jul 2008 22:32 ]
Berichttitel:  Re: C5 met zeebenen.

Schip (transportmiddel)
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Een schip is een vervoermiddel voor vervoer over wateroppervlakten. Een boot is over het algemeen een vaartuig dat voor het plezier gebruikt wordt; een schip is een term voor de beroepsvaart.
:smt023


Tussen schip en boot bestaat een subtiel verschil dat echter niet duidelijk af te bakenen is. Over het algemeen wordt met een schip iets groters bedoeld dan met een boot. Zo heeft men het nooit over een roeischip, maar altijd over een roeiboot. Zo werkt het ook voor de reddingboot en de veerboot, ongeacht de grootte. Omgekeerd bij het lichtschip. Het is een kwestie van taal en conventie. In de praktijk worden de twee termen vaak door elkaar gebruikt. Bedenk: je kunt een boot wel op een schip zetten, een schip nooit op een boot. :smt017

Auteur:  Hertogjan [ 27 jul 2008 22:38 ]
Berichttitel:  Re: C5 met zeebenen.

Dank je Herman, ik liep al langer met deze vraag. Beetje zwaar off topic but nevertheless thanks!
Enne, Eemspoort, veel plezier van je binnenzee Vijf!

Auteur:  Eemspoort [ 28 jul 2008 09:57 ]
Berichttitel:  Re: C5 met zeebenen.

:lol:

Geweldig, amper binnen op dit forum en de eerste "discussie" is al op gang! ;)

De uitleg die Herman gaf, klopt als een bus. Een beroeps-schipper ervaart het vaak als beledigend, als men zijn schip een boot noemt. Ik heb wel een boot, maar die staat achterop het schip. :mrgreen:
Overigens zie ik dit niet als off-topic. Het is een reactie op mijn introductie. Deze vragen waren te verwachten. ;)

Auteur:  Klaverblaadje [ 28 jul 2008 11:01 ]
Berichttitel:  Re: C5 met zeebenen.

Geeft niets, dit gedeelte is er juist voor om meer te weten te komen over nieuwe leden, maar als persoon met een klein beetje ervaring in de grote en binnenvaart (o.a. spits met potgrond naar Lyon) wil ik en misschien ook de andere leden wat meer weten over je SCHIP.

Hoe lang, breed, tonnage, motor, vaargebied (nog meer behalve ND en Be?) , bouwjaar, voornaamste lading enz.

Ben benieuwd :)

Auteur:  THEFXR [ 28 jul 2008 11:14 ]
Berichttitel:  Re: C5 met zeebenen.

welkom hier :smt023

Auteur:  martijn v o [ 28 jul 2008 11:19 ]
Berichttitel:  Re: C5 met zeebenen.

Klaverblaadje schreef:
Geeft niets, dit gedeelte is er juist voor om meer te weten te komen over nieuwe leden, maar als persoon met een klein beetje ervaring in de grote en binnenvaart (o.a. spits met potgrond naar Lyon) wil ik en misschien ook de andere leden wat meer weten over je SCHIP.

Hoe lang, breed, tonnage, motor, vaargebied (nog meer behalve ND en Be?) , bouwjaar, voornaamste lading enz.

Ben benieuwd :)


Ja ja ik ook.
Heeft je schip ook een chip (dat rijmt) en xenon en een afgedopte EGR???

Auteur:  Eemspoort [ 28 jul 2008 11:43 ]
Berichttitel:  Re: C5 met zeebenen.

Héé een spitsenschipper! ;) Das nooit verkeerd. :D

Even wat gegevens:

m/s "Eemspoort", thuishaven Delfzijl
Gebouwd in 1960 bij scheepswerf Hilgers te Rheinbröhl (D) als m/s "Hilden" voor de firma Kohnen te Hilden. Na diverse naams-wijzigingen en omvlaggen naar NL, sinds 2001 in het bezit van de V.O.F. Binnenvaartbedrijf K. Frankes te Delfzijl (mijn vader).
Sinds maart 2007 exploiteer ik het schip, want mijn moeder heeft eind 2004 een hersen-bloeding gehad, en sindsdien lag het schip stil in Delfzijl.
Op dit moment ben ik bezig het schip over te nemen van mijn ouders, een last van hun schouders, en voor mij een droom die uitkomt. :D

En nu dan wat koude cijfers :mrgreen: :

L: 76,20 m
B: 8,20 m
D: 2,72 m
T: 1085 ton

Hoofdmotor: Deutz RBV-6M 545, 800 pk @ 380 tpm, 6 cilinder in lijn, met turbo en na-koeler.
Boegschroef-motor: DAF 1160 DK, 212pk @ 2100 tpm, word vervangen door een DAF WS, 250pk @ 1800 tpm
Generatoren: Lister TS3, 3 cilinder luchtgekoeld, 21 kVa,
Perkins 3 cilinder watergekoeld, 30 kVa

Mijn vaar-gebied is hoofdzakelijk ND > B > ND.
Ik vaar namelijk vast van Bremen (D) naar Geel (B) met rollen staal.
Mijn retour-werk kan van alles zijn, maar hoofdzakelijk veevoer, Ferro-mangaan of -chroom en kunstmest.

Wat is een berg info zonder plaatje? Net niks. ;)

Afbeelding

Als er nog vragen zijn, dan hoor ik het graag. ;)

*edit*

:lol:
Geen chip, want geen electronica aan de motor, ook geen Xenon, want die 2 1000 Watt schijnwerpers doen het best zo, en een EGR-klep heeft de Deutz ook niet!

Heeft het trouwens voordelen om de EGR af te doppen bij een 2.0 HDi 110??

Pagina 1 van 6 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/