Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 







Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
 Afscheid van de C5 PH2 2.0 16 V Hdif aka de Walvis 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 aug 2008 23:44
Berichten: 791
Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 96400
Kleur: Gris Platinium EVL


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Afscheid van de C5 PH2 2.0 16 V Hdif aka de Walvis
Intussen rijd ik sinds 21 november 2019 in een donkergrijze C5 2.0 Blue HDI Aircross.
In feite neem ik nog steeds afscheid van mijn zwarte Walvis. Niet zo vreemd na een periode van 11 jaar 4 maanden en 13 dagen met een kilometerstand van 529783 km. Begonnen met een stand van 118500 km en tot 255 dkm behoorlijk wat problemen gekend. De auto is vooral gered door de kennis van Fa Oldenhage. De laatste 7 jaar alleen maar normale slijtage en was de auto zeer geliefd in de familie door de verhuiscapaciteiten. Twee persoonsbedden gingen er bijvoorbeeld zo in.
Nu begonnen de jaren te tellen en dat merkte je aan komende blokkades in steden, een langzaam verpulverende voorstoel, verouderde navigatie ondanks de meest recente CD's en een komende bandenwissel van zowel winter- als zomerbanden. Motorisch prima tot het einde al denk je af en toe bij ruim een half miljoen hoe ver het nog zal gaan. Tenslotte rijden we minimaal 30 dkm per jaar en is het idee van een verse auto wel aanlokkelijk na ruim elf jaar. Jarenlang dacht ik in een P308 terecht te komen maar dan wel met, in basis, hetzelfde 2.0 HDI blok. Tenslotte kon het best wat kleiner met de kinderen het huis uit. De C5 PH3 viel al af door het nog hogere gewicht met bijbehorende belastingdruk en wilde juist wat lager. Hydropneumaten zijn er nu niet meer en heb in mijn werk in diverse auto's gereden al dan niet als huurauto. Daarbij vielen veel types af, nagenoeg allemaal fijngeslepen op de Nordschleife en dat zoek ik niet. In het huidige verkeer mag je al blij zijn 40 kilometer boven de honderd te kunnen en wil ik zo weinig mogelijk merken van de toestand van de weg. Kortom Citroen comfort en besloot tot een uitgebreide proefrit, na het lezen over de progressive hydraulic cussions, in een C5 Aircross en begonnen in de Pure Tech 1.6L. Dit daar ik absoluut niet een nog verder gedownized blok motor wilde hoe goed die 1.2L 3 cylinder ook rijdt. Mijn zus heeft een C4 Picasso met zo'n blok en dat rijdt verbazend goed. Ik heb een blok in gedachten dat weer tonnen mee kan en dat heeft dit blok nog niet bewezen. Hierdoor wel veroordeeld tot de 8 trapsautomaat maar ook dat moest uitgeprobeerd worden. Scheelde de helft aan wegenbelasting maar wilde graag ook de 2.0 Blue HDI uitproberen. Tenslotte is een dag niet gedieseld een dag niet geleefd ook mijn motto. Het comfort viel mij meer dan mee en kon op de dijk de verkeersheuvels sneller over dan ik gewend was terwijl op de snelweg het zweven erg dichtbij kwam. Samen met al die leuke hulpjes als adaptieve cruisecontrol en behoorlijk vergaand autonoom rijden vergaf ik de auto al snel al die waarschuwingen zoals, stuur vasthouden en auto dichtbij. De diesel reed verreweg het lekkerst was de conclusie na een proefrit van een uur in allebei. De auto stuurt directer als een C5 Ph2, draait korter af, is wat breder en is het wennen dat er veel minder overhang is. Erg wennen wel, maar het comfort is verslavend net als de acceleratie. Iedere keer bij het automatisch overschakelen, met de hand kan ook, een kleine duw in de rug en dat had de benzine uitvoering echt niet. Dat leek meer op een electromotor.
Begin de navigatie/radio/autoinstellingen nu aardig te doorzien en is de Shine uitvoering behoorlijk compleet op dat punt. De spraakbesturing werkt best goed ook op de navigatiebediening. Verdere ervaringen zal ik delen in het Aircross hoofstuk.

_________________
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.

Afbeelding


22 dec 2019 01:19
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31
Berichten: 33374
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afscheid van de C5 PH2 2.0 16 V Hdif aka de Walvis
Mooi verhaal !

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


22 dec 2019 09:25
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 15:06
Berichten: 3544
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afscheid van de C5 PH2 2.0 16 V Hdif aka de Walvis
Dubbel gevoel hè!
Toch gefeliciteerd met je aanwinst. Ga ze steeds mooier vinden.
Vooral het feit dat ze toch weer (beetje) onderscheidend zijjn.
Veel veilige en comfortabele kilometers gewenst. :citrofiel


22 dec 2019 10:11
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2013 15:44
Berichten: 3010
Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afscheid van de C5 PH2 2.0 16 V Hdif aka de Walvis
Leuk om te lezen!
Pleit weer voor de toekomst van onze voorliefde voor het merk

_________________
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline


24 dec 2019 12:05
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.