Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Terug? Van weggeweest
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=1&t=18626
Pagina 1 van 3

Auteur:  munkman [ 24 feb 2017 19:17 ]
Berichttitel:  Terug? Van weggeweest

Hoi allen,

Omdat ik bijna 4 jaar geleden mijn C5 break 2.2 hdi 6-bak verkochte heb ivm een lease auto ben ik stil geworden op dit forum.

Ik heb nu bijna 4 jaar in een Peugeot 508 1.6 e-hdi automaat rondgereden. Dat beviel uitstekend! Vaste veren, dus nooit meer bijzondere onvindbare trillingen. (Oei, vloeken in de kerk hier vrees ik). Automaat ( wil nooit meer anders ook al was het qua automaat een heel basic systeem ) en prettige auto om te rijden. 1 op 17 met 70 ltr tank ook heel prettig.

Maar binnenkort een nieuwe baan zonder auto vd zaak dus moet weer gaan zoeken:
-C5 3 break 2.0 hdi 165 pk automaat leek me wel wat.
-zag ook een 3.0 hdi staan. Dat lijkt me ook wel wat.
-v70 d5 geartronic is echter ook een optie.

Kunnen jullie me eens van wat (on)zinnig advies voorzien in deze keuzes?
groeten,
Maarten

Auteur:  Ccinq [ 24 feb 2017 19:57 ]
Berichttitel:  Re: Terug? Van weggeweest

Tja, ik kan niet in je portemonnee kijken, maar ik zou de rest van mijn leven graag in mijn 3.0Hdif willen blijven rijden (en met wat pech gaat dat misschien wel lukken :D ). Ongekend relaxed rijden, maar uiteraard veel elektronica die stuk kan gaan.

Auteur:  munkman [ 24 feb 2017 20:07 ]
Berichttitel:  Re: Terug? Van weggeweest

Wat is ongeveer je verbruik met de 3.0hdi240? En wat bedoel je met de vele elektronica die stuk kan gaan? Is dat anders bij een hdi165?

Auteur:  Rene [ 24 feb 2017 20:19 ]
Berichttitel:  Re: Terug? Van weggeweest

Ah, daar is ie weer. Welkom terug Maarten! :smt023

Auteur:  Xander [ 24 feb 2017 20:27 ]
Berichttitel:  Re: Terug? Van weggeweest

70 liter heb je wel nodig met een 3.0 :D

Auteur:  Ccinq [ 24 feb 2017 20:35 ]
Berichttitel:  Re: Terug? Van weggeweest

Heb net 65 l getankt na 940 km. Waarvan 850 km snelweg. Snelweg 1:14 makkelijk haalbaar, in de stad en zo wordt het lastiger, rond 1:12 (rustige rijstijl). Maar je kosten zitten toch niet in de brandstof.
Ik weet niet hoeveel elektronica er in ander modellen zit, maar de exclusive is natuurlijk aardig afgeladen. Zo zijn bij mij de BSM, aanjager, remschakelaar en NG4 al gesneuveld.

Auteur:  munkman [ 24 feb 2017 21:44 ]
Berichttitel:  Re: Terug? Van weggeweest

Rene schreef:
Ah, daar is ie weer. Welkom terug Maarten! :smt023

Dank! Nog veel bekenden hier als ik zo wat lees. Leuk. :D

Ccinq schreef:
Heb net 65 l getankt na 940 km. Waarvan 850 km snelweg. Snelweg 1:14 makkelijk haalbaar, in de stad en zo wordt het lastiger, rond 1:12 (rustige rijstijl). Maar je kosten zitten toch niet in de brandstof.
Ik weet niet hoeveel elektronica er in ander modellen zit, maar de exclusive is natuurlijk aardig afgeladen. Zo zijn bij mij de BSM, aanjager, remschakelaar en NG4 al gesneuveld.


Verbruik valt mee idd. Dat scheelt maar iets van 50 euro per mnd met een 2.0hdi.
Maar dat onderhoud dat je noemt? Is dat dan zo veel anders dan bij een 2.0? Die heeft toch ook een remschakelaar, ng4, etc?
Verder snap ik dat banden in 18 inch wat duurder kunnen zijn en sneller slijten als je gas geeft en dat een standaard beurt ook duurder zal zijn. Maar over wat voor prijsverschillen gaat het da?
Is 2k per jaar aan banden, reparatie en onderhoud genoeg bij 40.000 km/ jaar bijvoorbeeld? Of moet ik met veel meer rekenen? Mijn 2.2 hdi kostte destijds ook aardig wat... :shock:

Auteur:  Ccinq [ 24 feb 2017 22:04 ]
Berichttitel:  Re: Terug? Van weggeweest

Het gewone onderhoud valt best mee, banden ook, ik rij met 17 inch , vind ik comfortabeler. Je moet aan zo'n V6 geen grotere reparaties hebben, dat is altijd duurder. Ook de distributiewissel zal bij de dealer wel een hoop kosten b.v., of als je gedoe krijgt met de turbo's of EGR-kleppen of zo. Ik heb tot nu toe op de aircocondensor na geen extra kosten gehad. De mijne gaat wel elke 20.000 km voor onderhoud naar de dealer/specialist, preventief automaat gespoeld, preventieve waterstofbehandeling. Je moet ook gewoon een beetje geluk hebben, en niet op een paar honderd euro kijken.

Auteur:  henkie HDI [ 24 feb 2017 22:32 ]
Berichttitel:  Re: Terug? Van weggeweest

Hallo Maarten, welkom terug :mrgreen:

Ik heb iets van 230.000 kilometers en 7 jaar ervaring met twee C5 Breaks 2.2 HDI BVA4 phase I.
De eerste was een prima auto, de tweede helaas niet (maar heb 'm toch nog 3 jaar gehad).
Het waren fijne, maar geen goedkope kilometers qua verbruik en onderhoudskosten ... Ik weet dus echt wel waar ik het over heb.

Volvo bevalt me veel beter, veel pittiger en goedkoper in het gebruik. Minder onderhoudskosten en aanmerkelijk zuiniger (1 op 14 à 1 op 15). Met de C5 kwam ik 2 kilometer minder ver per liter.

Daarna heb 2 jaar en 1 maand heb ik 80.000 probleemloze kilometers in een Volvo S60 gereden (D5 geartronic, 163 pk maar getuned naar 200 pk). Een lekke koppakking, een schokbreker die begon te rammelen en een hoge kilometerstand (bijna 431.000) deden mij besluiten om een andere Volvo aan te schaffen.

Dat is een V70 D5 geartronic geworden (185 pk maar gechipt naar 225 pk). Inmiddels heb ik daar vrijwel probleem 34.000 kilometers mee gereden in 13 maanden.

De S60 had een sport onderstel, echt minder comfortabeler dan een C5. Mijn V70 heeft een normaal onderstel en is (naar mijn mening) comfortabel. Ik zou zeggen, ga eens rijden :mrgreen:
(vragen mogen ook via pb)

Auteur:  Smultie [ 25 feb 2017 00:11 ]
Berichttitel:  Re: Terug? Van weggeweest

Los van Henkie's verhaal, wil ik nog even toevoegen dat een Phase 3 echt een aanzienlijk andere auto is dan de 1 en 2.

Proefrijden dus :)

Auteur:  munkman [ 25 feb 2017 08:40 ]
Berichttitel:  Re: Terug? Van weggeweest

V70 wordt dan wel een bouwjaar vanaf 2007/2008 dus die zal ook wel anders zijn, .
Ik.zal indeRdaad maar eens gaan rijden in v70 en C5.
Is C5 III te vergelijken met Peugeot 508?

Auteur:  Menno [ 25 feb 2017 11:10 ]
Berichttitel:  Re: Terug? Van weggeweest

508 is een fijne auto , maar vond onze C5-3 nog fijner .... gewoon proefrijden , wil niet lullig doen maar henkihdi vergelijkt appels met peren .... ph1 met oude 2.2 hdi is geen C5-3 !
De HDi 163 is overigens een erg fijne motor , hij ligt in onze 508 , uiteraard geholpen door de elektromotor en daarmee 200 pk , maar de motor alleen is prettig en probleemloos ( tot nu toe )

1 op 20 haal je op de sloffen ( maar goed ook hier niet helemaal eerlijk wegens de hulp van elektromotor )
Mijn gechipte C5-3 2.0 Hdi 136 was ook een uitstekende motor ( na chippen vergelijkbaar met de 163 hdi ), en behoorlijk zuinig.

Auteur:  Roman [ 25 feb 2017 11:33 ]
Berichttitel:  Re: Terug? Van weggeweest

En met alle respect voor ieders mening, als je een tweedehands ph1 of 2 met een bep km stand koopt kan je geluk of pech hebben..

de ph3 is een geweldige auto, die ik heb gehad kan ik ook weer vergelijken met mijn honda..
Zo blijf je bezig...

Auteur:  henkie HDI [ 25 feb 2017 15:27 ]
Berichttitel:  Re: Terug? Van weggeweest

Jij houdt inderdaad van de low-milers .... De eerste C5 was gekocht met 250.000 op de teller, de tweede met slechts 180.000 ... inderdaad bepaalde kilometerstand.

Munkman overweegt toch een V70 D5 geartronic ... dus mag ik toch deze vergelijken met een auto die hij en ik eerder gehad hebben? Die opmerking van jou over die Honda slaat in dit verband als een l.l op een drumstel.


Menno schreef:
henkihdi vergelijkt appels met peren .... ph1 met oude 2.2 hdi is geen C5-3 !


Ik zie die appel en peren vergelijking niet, maar goed .... over de C5-3 heb ik niets gezegd.

Ik heb slechts over de overstap van een C5 (ph I) naar een Volvo D5 geartronic geschreven.

Auteur:  munkman [ 25 feb 2017 17:46 ]
Berichttitel:  Re: Terug? Van weggeweest

Dank voor alle reacties.
Ik heb nu een 508 en overweeg een C5 III of v70, beide vanaf 2008.

Een ouder model V70 heb ik wel eens als passagier 'bereden' maar die was in mijn beleving een stuk kleiner dan een C5-I. Voorin met je neus tegen de voorruit, weinig beenruimte achterin en bagageruimte ook kleiner dan mijn C5, aar dat kon toen ook aan mijn bevooroordeelde blik liggen. :smt004
Ik ga er eigenlijk van uit dat de nieuwe v70 groter is dan de oude en goed vergelijkbaar met de nieuwe C5.

Maar ik heb een heel leuk stukje gevonden:

http://www.motor-talk.de/forum/vergleich-v70-d5-citroen-c5-t2108485.html

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/