Sinds een kleine maand woon ik in Cork city, Ierland... Al iets langer (sinds 2000) ben ik aangestoken met het Citroenvirus!
Begonnen met een afgeragde BX, daarna volgden er nog een stuk of 5 BXen, een stuk of 5 CXen, een XM, een ZX, een Berlingo, een C15, een Visa decouvrable, een Xantia en nog van alles dat niet de dubbele chevron draagt. De CX heeft absoluut mijn voorkeur! Ik ben momenteel CXloos, maar dat gaat niet eeuwig duren

Het liefste had ik mijn laatste CX meegenomen naar Ierland, maar verkrijgbaarheid van onderdelen en niet afdoende zelf kunnen sleutelen hebben mij doen beslissen om van deze dame afscheid te nemen en in mijn oude trouwe ZX (15 jaar oud, ruim 4 ton gedraaid) richting Ierland te kachelen, wat overigens goed gelukt is, ze heeft het heel netjes volgehouden.
Ik had al bedacht dat ik hier een auto wilde kopen, echt Iers en dus rechtsgestuurd. Ouders citroens zijn schaars hier, temeer omdat auto's hier gemiddeld nog geen 10 jaar oud worden en tegen de tijd dat ze ouder dan 6 jaar oud zijn, moet je al goed het kaf van het koren scheiden om niet een wrak te kopen. Ze geven hier gewoon geen lor om auto's en rijden ze gewoon op, doen meestal absoluut niet meer dan het noodzakelijke onderhoud en cosmetische verzorging is hier al helemaal uit den boze.
Ik had wat rond zitten neuzen en kwam na wat omzwervingen en een aantal mislukte pogingen om een auto aan te schaffen toch weer uit bij Citroen (raar hè

)...... BXen vind je hier niet, Xantia's al nauwelijks meer, C4 heb je bijna alleen als coupe gehad en dan ook nog eens op grijs kenteken, C3 is ook niet te vinden, dus heel veel meer dan de C5 bleef er niet over, ware het dat ik persoonlijk de hatchbak niet mooi vind......... Voila, een C5 break! Het grappige is dat ze hier een afkeer hebben van stationwagons (ben er nog niet achter waarom), dus op bereidbare afstand van mijn woonplaats stonden er maar 2 te koop...
Uiteindelijk afgelopen zondag wezen kijken bij de wagen die me het meest aantrekkelijk leek qua prijs/kwaliteit.
Het is een 2 liter diesel van 2003, lichtgroen, ongeveer 180dms (mijlen dus) gereden.
Cosmetisch is het echt een wrak, geen carrosseriedeel zonder een deuk of vele krassen. Van binnen redelijk netjes, wel ietwat afgeragd (bijv. een zijsteun van de bestuurdersstoel die afgebroken is) en meer van dat soort ongein.
Wel is de koppeling nieuw, evenals de distributieriem en wat andere delen. Bandjes zijn zo goed als op, ook zijn de pokkepokstangetjes (hoe heten die ook alweer) ernstig aan vervanging toe en tevens was het nat boven op het blok (bij de injectoren volgens mij), ben er nog niet achter of dat diesel is wat daar ligt of oude motorolie...
Na ernstig laag begonnen te zijn met bieden, heb ik de auto uiteindelijk voor 1400 euro incl een halve tank diesel meegenomen. De keuring (die hier overigens 2 jaar geldig is) is nog een paar maanden geldig, dus ik heb ruim de tijd om eea te vervangen/repareren voor de keuring.
Het enige dat ik hoop is dat de lekkage bij het blok danwel oud is, danwel niet al te spannend is, maar daarvoor moet ik eerst een adresje vinden dat enigszins bekend is met deze motoren...
Voorlopig ben ik eigenlijk best happy met mijn keuze, iedere keer dat ik ernaar kijk, begin ik 'm eigenlijk steeds mooier te vinden, zeker in deze kleur! Je moet 'm alleen niet van dichtbij bekijken
