Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Een kennismaking
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=1&t=12264
Pagina 1 van 2

Auteur:  Albatros [ 04 okt 2012 21:53 ]
Berichttitel:  Een kennismaking

Goedendag allemaal,

Mijn naam is Menno en op internet ben ik in de kennissenkring bekend onder de naam Albatros. Zo ook op dit forum en dat lijkt wel zo handig.

Sinds 2000 heb ik achtereenvolgens in een GSA, BX Gti automaat en een BX 1.9 Tgi gereden. Die laatste is nog steeds in mijn bezit en heeft weer de controle technique met vlqg en wimpel doorstaan. Sinds vorige week dinsdag ben ik in het bezit gekomen van een C5 I break uit 2003 met een 1.8 16V motor. Een schitterende wagen met 125000 km zonder schade in Gris Perle. Een echte Citroen dus. Als ik een foto heb, zal ik hem direkt op het forum plaatsen.

Aangezien de auto me direkt aanstond, twijfelde ik niet om er meteen mee naar La France te rijden. 1100 km moet toch te doen zijn. Dacht ik ook, dus vooruit dan maar. Helaas kon ik de derde dag dat de auto in bezit was al bij de garage terecht, omdat de multi snaar aan het kapot gaan was. Dus hij was niet direkt gebroken, maar wel al een groef opgeschoven op de poelies. Linke soep dus, maar gelukkig op tijd ontdekt door het geluid dat de riem maakte.

Om twaalf uur de wagen stil gezet voor de deur van de Citroen dealer in Salbris en maar een broodje gaan eten. twee uur 's middags kwam de garagist terug van de lunch en kon ik hem het probleem voorleggen. Ik dacht nog, "nou dat wordt een hotelletje". Niet dus, want Chrono Service heet niet voor niets zo. Onderdelen bestellen, uurtje later gebracht, anderhalf uur op de brug en om vijf uur zat ik weer op de weg. Daarom rij je in Frankrijk dus Citroen!! Oh ja, en de boosdoener was het spanrol lager van de multi snaar.

Ze hebben daar gelijk de auto uitgelezen (20 euro) en toen bleek dat de module van de aanjager kapot was. Wat de reden hiervoor is heb ik bij een bekende Citroen garage bij mij in de buurt gevraagd. Dit komt door niet tijdig vervangen van het pollenfilter. Hierdoor stagneert de luchtstroom en krijgt de module niet voldoende koeling. Klopt dit, heren? Of komt het doordat de aanjager motor harder moet werken/

Nou, in ieder geval is dit ook opgelost. Nieuwe module en een nieuw pollenfilter en ze kan weer een tijdje vooruit.


Groeten,
Albatros

Auteur:  Menno [ 04 okt 2012 21:57 ]
Berichttitel:  Een kennismaking

Welkom naamgenoot ! ;-)
Heb met mijn eerste C5 ook met dat defect op vakantie in een franse garage gestaan ....

Vervelend begin maar mooi snel opgelost.
Dat van het pollenfilter icm kapot gaan van de module heb ik nog niet eerder gehoord.

Auteur:  Roman [ 04 okt 2012 21:58 ]
Berichttitel:  Re: Een kennismaking

ligt dat aan de naam??

hahahahhaa


iig welkom... ;) :smt023

Auteur:  willy4 [ 04 okt 2012 22:02 ]
Berichttitel:  Re: Een kennismaking

welkom in de club :smt023 :smt038

Auteur:  Timo 1972 [ 04 okt 2012 22:38 ]
Berichttitel:  Re: Een kennismaking

Welkom hier op het mooiste en beste forum van de benelux :citrofiel

Auteur:  Ronald [ 04 okt 2012 23:10 ]
Berichttitel:  Re: Een kennismaking

Welkom Albatros!

Wel jammer dat de auto niet top onderhouden was en ook jammer dat je zelf geen onderhoud hebt laten doen/gedaan hebt, direct na aanschaf, voor zo´n grote reis.
Ik weet de prijzen voor zo´n C5 liggen laag en onderhoud lijkt dan relatief duur, maar toch.
Ik zeg verwennen die dame en heerlijk verder zweven.

Gr. Ronald

Auteur:  Albatros [ 04 okt 2012 23:32 ]
Berichttitel:  Re: Een kennismaking

Die auto is top onderhouden met nieuwe remmerij, distributie en banden etc. etc. Dat van die multi snaar kan jouw ook gebeuren. Die vervang je als ie kapot gaat.

Groeten,
Albatros

Auteur:  JW-C5 [ 05 okt 2012 00:38 ]
Berichttitel:  Re: Een kennismaking

Die multiriem vervang je normaliter als je een D-riem wissel uitvoert.
En die heeft al plaatsgevonden, lees ik hierboven.....

Groet,
JW

Auteur:  Menno [ 05 okt 2012 09:16 ]
Berichttitel:  Een kennismaking

Het is een gevoelig onderdeel bij de C5 ( poulie ) en gaat regelmatig eerder kapot dan je lief is, dus heeft m.i. niet direct met "slecht" onderhoud te maken ;-)

Ik heb het met al m'n PH1's gehad, en ben van mening dat ik redelijk goed onderhoud ( laat ) plegen ....

Auteur:  JW-C5 [ 05 okt 2012 09:51 ]
Berichttitel:  Re: Een kennismaking

Komt voor, helaas :cry:

Maar hier is het een wel erg bijzonder geval, lijkt me.
De D-riem is kort geleden vervangen, zó begrijp ik dat. Dan wordt normaliter ook de multiriem vervangen, en op z'n minst gekeken naar de staat van de spanrollen.
Als dan korte tijd later de multiriem kapot gaat omdat er een spanrol defect is, krijg ik toch zo m'n twijfels.

Die zijn er ook door dat verhaal over het pollenfilter.
Bij goed onderhoud wordt dat vervangen, dan zou je geen verstopt filter moeten krijgen met als gevolg een kapotte sensor.

Hopelijk zit ik er naast, en heeft Albatros wél een goede en top onderhouden C5 gekocht.
Waar hij nog heel lang plezier van kan hebben :citrofiel

Groet,
JW

Auteur:  Menno [ 05 okt 2012 10:26 ]
Berichttitel:  Re: Een kennismaking

Daar heb je wel een punt .... :smt193

Auteur:  Albatros [ 05 okt 2012 11:29 ]
Berichttitel:  Re: Een kennismaking

:cit4

Ik denk wel dat ie ok is. En dat pollenfilter zou makkelijk overgeslagen kunnen zijn. Over die multisnaar zegt de franse garagist dat ze die vervangen als blijkt dat ie slecht wordt, dus niet perse gelijk met de distributie. Jaarlijks controleren dus, volgens het boekje. Verder ziet de wagen er zeer goed uit. Ze heeft de gebruikelijke plekjes bij dit type auto, maar de vorige eigenaren (2) zijn er volgens mij zuinig op geweest. Het viel me wel op dat ze niet de snelste is. De BX met maar 109 pk is een beetje vlotter. Die 1.8 motor is wel de eenvoudigste (makkelijker onderweg) en de zuinigste. Ik rijd 1/13.5 gemiddeld. Maar ja, het is een luxe wagen en geen raceauto. ;)

A bientot maar weer,
Menno

Auteur:  Joslenssen [ 05 okt 2012 12:42 ]
Berichttitel:  Re: Een kennismaking

Welkom bij de club.

Ik heb dezelfde motor als jij, deze is wel 117PK. Weet niet of die van jou dat ook is.
Wat optrekken betreft heb je gelijk, is niet de snelste maar goed genoeg, echter wat topsnelheid betreft gaat de mijne wel veel sneller dan de fabrieksopgave.
Ik heb eerder mijn dochter met spoed moeten ophalen op het vliegveld in Frankfurt, waar het mocht ook zo hard gereden als mogelijk. Ik zag op mijn teller de wijzer op 235Km/h staan en de tomtom gaf 232Km/h aan. Moet wel zeggen dat de autobahn iets afliep maar we zaten met 4 personen in de auto. Dus hard gaan doet ze wel.

Succes met jou C5.
:citrofiel

Auteur:  Menno [ 05 okt 2012 12:44 ]
Berichttitel:  Een kennismaking

232 met een 1.8 ????

Auteur:  Albatros [ 05 okt 2012 13:23 ]
Berichttitel:  Re: Een kennismaking

:cit4 @ Jos

232 km geloof ik wel. Bergafwaarts zoals je schreef :smt023

Fabrieksopgaaf voor de C5 is 115 pk dacht ik. Het is iig dezelfde motor. Er ziijn volgens mij maar 3 typen geleverd, waarvan 1 een 1.8 is.

Maar met een BX van 1008 kg met 109 pk is dat dus geen vergelijk. De BX is een stuk spannender op de bochtige wegen hier. Uitstekende wegligging!

Ik heb mijn C5 uitgeprobeeerd tot 130. Normaliter hou ik het bij max 110. Dan blijft de motor ook langer heel. En is een stuk zuiniger. :smt203

Overigens hebben we ook een Safrane gehad. Een 2.2i 12v met 140 pk. Dat is wel een racewagen! Maar wel duur: 1/10

Salut,
Menno

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/