Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Uitgestelde voorstelling..... https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=1&t=12151 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | ZieTroen [ 05 sep 2012 21:16 ] |
Berichttitel: | Uitgestelde voorstelling..... |
Even voorstellen In/op het forum heb ik al eerder het e.e.a. gevraagd en gemeld, maar om iets meer te laten weten hoe ik hier terecht kwam, het volgende: Mijn allereerste auto was een Panhard PL17. Veel aluminium, een 848 cc Boxer-motortje, en het ding haalde bijna 160 km/u, bij een verbruik van 1 op 14. (ja, dat kon toen ook). Een technisch heel ongebruikelijke auto, die nog ongebruikelijker werd toen ik deze frontaal uitprobeerde tegen een Mercedes. Resultaat: 2 auto's van dezelfde categorie. -Leermoment-. Panhard was toen al overgenomen door Citroen, en ik besloot in de familie te blijven, en reed begin 70-er jaren, mijn eerste -Grote Troen-. Dat was een ID 19 uit 1961. Ik kocht deze van een Leger-Kapitein voor hfl. 250,00. En die roestplek onder voeten van de bestuurder, was voor die tijd heel normaal. Verder reed het ding fantastisch. De liefde was geboren. Vervolgens reed ik afwisselend nog 4 sedans en 3 Breaks, ID en/of DS, tot begin 80-er jaren. Daarna stapte ik over op een Lelijke Eend, die ik enige tijd later verruilde voor een een Acadyane (met die grote doos achterop). Leuk voor de hond. Rond 1990 ging ik voor Peugeot werken en mocht in een Peugeot 405 GRX Break stappen. Dat was helemaal niet verkeerd, en ik ben er in blijven rijden (4 stuks, ook break) tot, jawel, juni dit jaar. In 1 ervan reed ik zo goed als probleemloos 388.000 kms (!). Als 1 auto het predikaat b e r e g o e d verdient, dan is het deze auto. Echter intussen waren we in 2012 beland, en de tand des tijds begon zich bij nr. 4 onvermijdelijk af te tekenen. De zoektocht naar vervanging begon, en gaanderweg maakte de focus op een Peugeot 406 of 307, steeds meer plaats voor een Citroen C5; een Break. What else? Het werd een depri (vind ik) grijze met een lichtkleurig interieur (met onderhelft dashboard grijs/beige). Vooral die binnenkant, waar je tenslotte in zit, vind ik prachtig. Dat grijs aan de buitenzijde is een consessie. Verder waren de km-stand en de conditie van de auto sterk van invloed. De auto is van oktober 2003. En als je er dan omheen loopt ga je voor 25%, er in zit voor nog eens 25%, en een proefrit maakt voor de overige 50% voor de bijl. Had je maar niet..... . Een ANWB-keuring versterkte mijn vertrouwen voor de toekomst. De aandachtspunten zijn inmiddels professioneel afgehandeld. Peugeot/Ariane-wielen zijn gemonteerd (kon het niet helemaal laten), en vorstelijk rijden is mijn deel. Hoe 'ie er uitziet? Zie bijlage, had ik willen zeggen, maar na drie keer verkleinen van de foto, was de afbeelding nog -te zwaar-. Ik kom wel een keer langs op een meeting. Wat betreft de wielen, zie forum: Spacers en verlende wielbouten toepassen op..... Tot nader, nieuws of navenants, groet nog an toe, Bert, alias -ZieTroen- |
Auteur: | Herman [ 06 sep 2012 07:21 ] |
Berichttitel: | Re: Uitgestelde voorstelling..... |
Foto"s kun je ook op Picasa3 zetten en vandaar een link hier plaatsen. ![]() |
Auteur: | jaapj [ 06 sep 2012 07:52 ] |
Berichttitel: | Re: Uitgestelde voorstelling..... |
Maar voor losse foto's (die ook nog eens te groot zijn) is http://tinypic.com/ een prima oplossing |
Auteur: | GW-tje [ 06 sep 2012 08:22 ] |
Berichttitel: | Re: Uitgestelde voorstelling..... |
Welkom thuis, Bert.....ZieTroen! ![]() |
Auteur: | Peebee [ 06 sep 2012 09:44 ] |
Berichttitel: | Re: Uitgestelde voorstelling..... |
Welkom bij de club, en een Panhard PL17, da's toch wel iets bijzonders hoor, zoiets als deze? ![]() |
Auteur: | Ronald [ 06 sep 2012 17:28 ] |
Berichttitel: | Re: Uitgestelde voorstelling..... |
Welkom ![]() ![]() Ik kom als sinds 1961 in Citroën showrooms, mijn ouders reden ook Citroën, en heb die auto´s zien komen en weer gaan. Nooit in gereden echter. Welkom terug op het nest. gr. Ronald |
Auteur: | ZieTroen [ 06 sep 2012 22:17 ] |
Berichttitel: | Re: Uitgestelde voorstelling..... |
Jah Hallo, Mannen van de Citroen historie. Eerst even een antwoord aan PeeBee (Peter) die vraagt of dat het juiste model is. JAZEKER, het was een PL17. Moet je je voorstellen wat een sleutelruimte je had als die motorkap (van de voorruit tot aan de bumper 1 geheel) open trok om bij die 2 cylinder Boxermotor te komen. Die motor was d.m.v. van stevige rubberen blokken opgehangen aan het uitlaatspruitstuk (of het verlengde daarvan). Een van de redenen waarom de auto heel stil was. Als de auto voorbij kwam hoorde men een kruttelend (geen ander woord voor) geluid, 1 van de handtekeningen van deze auto. De ribbels in de wielen waren serieus bedoeld als koelribben, en wat ik me ook herinner, was het ovale stuur. Oh ja, iets waar vrienden van mij vroeger krom om lagen, waren de totaal verschillend werkende ruitenwissers. Toch heb ik het idee dat dat niet specifiek tot mijn uitvoering behoorde, want het werkte perfect. De PL 17 was er ook in een snelle uitvoering. Dat was de -Tigre-. En als ik niet verkeerd ben geinformeerd was deze voorzien van dubbele Webers, en zgn. -konisch- cylinders, die bij uitzetten door warmte zo goed afsloten dat de wagen nog zuiniger liep. Waanzinnig !!! Wat misschien ook leuk is om even te melden. We weten allemaal dat de Citroen ID-19/DS-19 vroeger eerst een gestyleerde kikkersnuit had, die later werd gemodificeerd tot de bekende uitvoering met de dubbele koplampen achter glas. Dat was eigenlijk een doorontwikkeling van de dubbele koplampen die eerder in de Panhard 24CT werden toegepast. Exact deze lampunits werden ook geplaatst in eerste serie(s) van de Citroen DS-Cabrio's met dubbele lampen. Kijk maar goed. OK, dit schoot me nog te binnen. En wat de foto's betreft van mijn C5, daar heb ik even opnieuw mee gestoeid, en ik zie dat ie niet zonder hinderlijk kader in beeld komt. Heeft misschien te maken met -van Mac naar Windows- (?). Hoe dan ook, tot nader, en groet nog an toe, Zietroen. Bijlage: Afbeelding 3.png |
Auteur: | ZieTroen [ 30 sep 2012 14:33 ] |
Berichttitel: | Re: Uitgestelde voorstelling..... |
Supplementje..... Misschien leuk om toch even te kijken: http://www.citroenet.org.uk/passenger-c ... ds/31.html Op de 1e pagina onderaan worden DS-en gevonden die ook uitgevoerd zijn met de Panhard 24CT koplampunits. De motorkap heeft daar nog de breedte van de ID/DS 19 met de enkele koplampen, omdat de P. 24CT koplampen daar wel naast pasten. Voor model 1968 werd deze versmald om ruimte te creeren voor de nieuwe ID/DS koplampen, waarvan de binnensten meedraaiden met de wielen. Voorts is er nog veel meer te vinden o.h.g.v. DS-modificaties. Gewoon verder bladeren. Onder de rubriek Panhard et Levassor kan in de kiesrij o.a. Panhard 24: 1963-1967 gevonden worden. Door deze link te klikken komt de betreffende auto in beeld. Wie goed naar het zijaanzicht van deze auto kijkt, zal begrijpen dat het zeer verleidelijk was, om er een "Cabrio" van te maken. Zonder al te veel moeite paste een juist uit het dak gesneden paneel, zo in de kofferbak. What's new. Verder moet ik eerlijkheidshalve melden dat het door mij eerdergenoemde ovale stuur niet tot de Panhard PL17-, maar tot de 24 CT-uitvoering behoorde. Verwarring, so sorry. Plezier, groet, Zietroen |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |