Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Een Citroën ...? https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=1&t=12068 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | Jeannot [ 19 aug 2012 14:49 ] |
Berichttitel: | Een Citroën ...? |
Hallo allemaal, ![]() Ik ben Jeannot en woon in Capelle a/d IJssel. Sinds kort eigenaar van een C5 break uit november 2002. Hiervoor 20 jaar Ford gereden. De C5 is eigenlijk de schuld van mijn vrouw. Ik vroeg haar opzoek te gaan naar een vervanging voor de Ford. Een ruime station voor het gezin op LPG waren de enige 2 eisen. De C5 haar keuze. De C5 is onze eerste Citroën ervaring. De auto bevalt zo goed dat ik enthousiast geworden ben. Inmiddels al het Haynes manual gekocht om me wat meer in de auto te verdiepen. Logischerwijs ook op internet aan het zoeken geweest waar ik blij verrast gelijk al direct deze site tegen kwam. Inmiddels zijn we net terug van een vakantie in zuid-Frankrijk. De auto deed het prima en is lekker comfortabel. Slechts even geschrokken van een een kennelijke "undocumented feature" van de brandstofcomputer. Nivo wordt uitgelezen bij contact aanzetten en daarna afgeboekt a.d.h.v. gemeten verbruik. Zo raakt op het dashboard een volle benzinetank leeg inclusief een brandend reserve lampje. Apart als je op gas rijdt. Even je contact uit en weer aanzetten en je benzinetank is weer vol. Ik zal vast niet de eerste zijn die dit ervaart en dit staat dus vermoedelijk wel ergens in de topics. Deze ga ik nog een beetje doornemen. Jeannot |
Auteur: | Timo 1972 [ 19 aug 2012 16:18 ] |
Berichttitel: | Re: Een Citroën ...? |
Welkom ![]() |
Auteur: | Peebee [ 19 aug 2012 16:39 ] |
Berichttitel: | Re: Een Citroën ...? |
Welkom hier ![]() En meteen al zo'n mooie rit met de dame, wat wij ook gedaan hebben toen we de dame 2 jaar geleden kochten, hup meteen terug naar haar moederland ![]() Dat brandstof nivo is idd wel grappig, vooral als er mensen meerijden die de auto niet kennen, " Je moet gaan tanken hoor " ![]() |
Auteur: | EW [ 19 aug 2012 17:24 ] |
Berichttitel: | Re: Een Citroën ...? |
Is het een geruststelling als andere merken dat ook vertonen? |
Auteur: | willy4 [ 19 aug 2012 19:28 ] |
Berichttitel: | Re: Een Citroën ...? |
welkom in de club ![]() ![]() |
Auteur: | Jeannot [ 20 aug 2012 16:12 ] |
Berichttitel: | Re: Een Citroën ...? |
EW schreef: Is het een geruststelling als andere merken dat ook vertonen? Hallo Willy, EW, PeeBee, Timo en anderen. Bedankt voor jullie reactie. Het voelt warm aan hier. @EW Ongetwijfeld zullen andere merken dit fenomeen ook hebben. Ik neem tenminste aan dat Citroen de ECU's niet zelf ontwikkeld maar gewoon inkoopt. Voor mij was dit in ieder geval een opmerkelijk fenomeen. |
Auteur: | EvilTwin [ 20 aug 2012 22:20 ] |
Berichttitel: | Re: Een Citroën ...? |
De "ECU" (BSI, de centrale computer) is wel degelijk uniek, evenals de software die de aard van de auto bepaalt. Romdom deze BSI is een unieke architectuur (CAN/VAN) een netwerk waarbinnen diverse andere computers functioneren. VAN is een uniek PSA protocol: http://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_Area_Network Wat niet helemaal uniek is, dat is het de BMI: Motor Management (Bosch, Siemens, etc.), maar ook daarop draait uiteraard software met kenvelden uniek voor de PSA motoren, of de ABS/ESP computer, maar ook die is specifiek voor de C5 geprogrammeerd, niet in de laatste plaats omdat die samenwerkt met de unieke BHI (de hydroliek computer) en de BMI. |
Auteur: | dallyman [ 20 aug 2012 22:29 ] |
Berichttitel: | Re: Een Citroën ...? |
welkom |
Auteur: | Jeannot [ 21 aug 2012 09:58 ] |
Berichttitel: | Re: Een Citroën ...? |
Hallo EvilTwin. Ik ben even aan het googlen geweest en zag inderdaad dat de BSI het central hart van vier netwerken is. Een CAN-bus en 3 VAN-bussen. Ongetwijfeld zal deze BSI deels standaard en deels specifiek zien. Volgens mij ook de interface voor de diagnose (Lexia) aansluiting waar ik al e.e.a. over gelezen heb op deze site. Hetgeen ik bedoelde met ECU's zijn de diverse computermoduletjes welke op de diverse bussen zijn aangesloten. Vergeef me de spraakverwarring, hoe noemen jullie deze dan? Jij hebt het zie ik over "diverse andere computers" DAC's? De brandstof computer lijkt mij b.v. module 4350 op VAN bus 2. Informatie over het verbruik komt vermoedelijk uit de luchthoeveelheidsmeter (via de CAN-bus?). Het geheel komt samen in de BSI. Mogelijk vinden hier de berekeningen plaats. Het is een beetje gokken omdat ik (nog) niet meer informatie boven tafel heb gekregen. Ik ben me ook nog aan het inlezen. Ik hoop mijn kennis op korte termijn op peil te hebben. Fijn dat jullie alvast meedenken. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |