
Een nieuwe C5 rijder besmet met het Citroen virus
beste forumleden,
Na een paar jaar een Xantia Break uit 2001 te hebben gereden, is bij mij het Citroën virus blijven hangen.
Na afscheid van de Xant te hebben genomen, heb ik nadien nog verschillende ( kleine & goedkope ) auto's gehad, maar het rijcomfort bleef ik missen.
Toen mijn vrouw haar auto ( een punto uit '94 ) total loss werd gereden door een dronken automobilist ( bedankt, eikel ) hebben we besloten om geen kleine auto meer te nemen. Want in zo'n kleine auto voel je je soms alsof je zelf deel uitmaakt van de kreukelzone en met zoiets moet je je 2 kids dan in vervoeren? Nee dus!
Dus opzoek naar een grotere auto voor mijn vrouw en kids. ( ik rij zelf op een scooter naar mijn werk )
En naar welk bleven we elke keer naar kijken? Juist... een Citroën! Met name de C5 bleef onze aandacht trekken.
Ik had inmiddels een beetje ervaring opgedaan met de Xantia ( qua techniek ) plus dat ik mijzelf flink heb ingelezen over de C5 heeft mij flink geholpen om een ( hoop ik ) goede keuze te maken.
Na flink wat speurwek op internet, kwam ik zowaar een C5 tegen hier in mijn eigen dorp.
Het was een Citroën C5 1.8 Prestige uit 2003 met 205.000 op de klok.
Nu schrik ik niet van zo'n km stand, want weet dat zo'n auto dat best kan hebben, zolang er maar een beetje goed voor gezorgd was. En daar komt bij dat de verwachte km per jaar dat gereden rond de 15000km per jaar zou wezen, dus geen schokkende km dus.



HET ONDERZOEKiK heb de verkoper zo ver gekregen dat ik de auto even mee kon nemen en op een brug in de werkplaats van mijn neef gezet.
Mijn neef is zelf automonteur en heeft genoeg kennis en ervaring in huis om een professionele oordeel over de auto te vellen.
Onderzijde zag er keurig uit ( miste 1 moertje van een hitteschild, mag geen naam hebben )
van binnen ziet het er letterlijk als nieuw uit. Bekleding is smetteloos zonder slijtageplekken.
Alle elektronica werkt naar behoren. ( hoop dat het ook zo blijft )
banden rondom waren wel aan vervanging toe, die waren glad
Uit de boekjes blijkt dat de c5 in zijn jonge jaren als auto van een lease bedrijf in Alphen aan de Rijn is gebruikt, dus zijn onderhoud keurig heeft gehad.
beurt: 1922 km - datum 22-02-2003
beurt: 24174 km - datum 18-02-2004
beurt: 55193 km - datum 22-02-2005
beurt: 79432 km - datum 27-01-2006
Daarna blijkt er duikt ie bij een beurt op in Oosterwolde ( friesland ) met een km stand van 145814 ( op datum 25-09-2009 )
en dan is de ( waarschijnlijk ) laatste beurt volgens het boekje in Havelte geweest met een km stand van 181134 ( op datum 17-04-2011 )
Met de huidige km stand van net 205.000 zou het inhouden dat bij aankoop er gelijk een beurt aan zit te komen.
Op de kap van de distributieriem, staat dat de riem vervangen is bij een km stand van 187351
Helaas staat dit niet meer in het boekje vermeld, maar mijn neef merkte op dat er een kleine witte markering is gemaakt naast de kap van de distributieriem, om de riem op tijd te zetten. Dus naar alle waarschijnlijk is deze dus idd vervangen.
Aan de buitenzijde is hij nagenoeg schadevrij ( 1 of 2 kleine plekjes, maar daar zeur ik niet om, het is en blijft een auto )
DE KOOPDe auto was wat mij en mijn neef betreft goedgekeurd dus op naar de verkoper.
De vraagprijs was 2275 Euro, heb hem uiteindelijk voor 2100 Euro kunnen kopen.
Heb gelijk 4 nieuwe banden er op laten zetten en olie & oliefilter plus het luchtfilter laten vervangen. En nu maar rijden...
DE EERSTE KILOMETERSIk had al even kunnen rijden, maar nu heb ik echt even kunnen genieten....dit rijd een klasse beter dan die xantia die ik heb gehad...wat een genot!
Ik hoop dat ik jaren met deze auto kan blijven rijden, want het Citroën virus heeft nu definitief toegeslagen.