Hallo allemaal,
Ik ben al weer ruim 3 maanden in het bezit van een grijs metallic C5 2.0 HDI Berline uit 2002 (Ligne Prestige, als ik me niet vergis). Onze vorige auto was een Xantia 1.9SD, maar die had al > 360.000km op de teller, dus het werd wel tijd...
Bij aankoop had de C5 139.000 km op de teller. Ondertussen alweer 150.000, maar ja, ze rijdt ook zo lekker

Tot nog toe een heerlijke auto!
Zeker alle lekkere snufjes t.o.v. onze vorige auto zoals gescheiden regelbare climate control enzo.
Ook het extra vermogen is toch wel erg prettig: de Xantia haalde max 150 (wind mee, heuvel af!), de C5 heb ik nog niet op de top gehad, maar gisteren wel net 180 gehaald
Voor mijn werk moet ik namelijk nog wel eens in Duitsland zijn (Vroem!), bv richting Darmstadt.
Met de paar kleine heuveltjes die je die kant op tegenkomt had onze oude Xantia nog wel eens moeite, zeker met wat passagiers aan boord, maar met de C5 is het heerlijk doortuffen!
Qua verbruik haal ik ongeveer 1 op 17.5 als ik 'netjes' 120 a 130 rijd en vaak op cruise control (ook met 50 km/u).
Na uitstapjes naar Duitsland is het tussen de 1 op 15 en 1 op 16; nog steeds prima voor de snelheden daar.
(Xantia was bij normaal gebruik 1 op 15)
En natuurlijk is het lekker om op en neer te kunnen rijden (bijna 800 km) op 1 tank en nog ruim over te houden!
Zag de dieselprijs in Duitsland gisteren op €1.47 staan
Dit is alweer onze 4e Citroen (BX, XM, Xantia, nu C5)
Enige minpuntjes:
Geluidsinstallatie is op zich OK, maar kan toch wel beter. Nu werd het geluid in de Xantia ook aanmerkelijk beter door andere speakertjes te monteren, dus dat ga ik in de C5 ook nog doen.
Verder heb ik recent last van piepende remmen, dus daar ga ik nog even mee terug.
Wat me wel opvalt is dat veergedrag van alle Citroens anders is. Sowieso lijkt te gelden: nieuwer == strakker.
Niet 'minder goed', maar gewoon anders.
De C5 is wel duidelijk een grotere auto (qua veren) dan de Xantia, maar die had weer wat meer voeling met de weg naar mijn idee. Ook is de C5 wat windgevoeliger, maar dat had de XM ook al.
Al met al ben ik zeker tevreden, nu maar kijken of we deze ook richting de 4 ton kunnen krijgen!
Groetjes,
Remco