Re: Servus uit Oostenrijk
Dank jullie wel voor het gastvrije ontvangst
Wat betreft het Automaat rijden is dat heel eenvoudig hoor , Geen problemen.
Natuurlijk heeft een (automatische) versnellingsbak meer te lijden in de bergen , is het niet door de steiging dan wel door de afdaling. Ik heb ook een xm met een 4hp18 en die doet het prima hoor. (laat wel elk jaar de bakolie verversen) Maar ook een Bmw 330xd die ik gereden heb tot 2ton op de klok schakelde als nieuw (terwijl de gm automaten qua betrouwbaarheid niet de beste naam hebben) Denk dat het ook wat met de rijstijl te doen heeft en zeker met onderhoud. Ik weet dat vele merken (zf,aisin,gm,mb,jatco enz..) een sealed for life automaat in het programma aangeboden hebben en door de vele problemen daar op teruggekomen zijn. Denk ook dat de spoel methode (tim eckhart getriebespülung) een goede en veilige methode is om een automaat te servicen. Ook in Nederland goed door de (merk) dealer bedrijven gevolgd. Leuk is ook te lezen dat vele ZF gebruikers (Bmw,Jaguar) een bezoek brengen aan de werkplaats bij uitstek ZF Dortmund.
Nog leuker is natuurlijk dat de firma Oldenhage zich uitstekend en proffesioneel uitkent in deze materie
Daarom wanneer ik een weekje in Nederland ben , de firma Oldenhage een bezoekje breng!!!
Wat betreft die andere automaten.... DSG (borgwarner)
Met dit type heb ik 2 jaar in Nederland gereden (dus geen bergervaring) en geen problemen.
Maar ook deze gebruiken service!
Groetjes
Remco