Mijn naam is Raymond Vermeer en ben nu 1 jaar in het bezit van een C5 break 2.2 HDi Exclusive uit 2002.
Al voor de aanschaf heb ik regelmatig dit forum bezocht om te kijken waar ik op moest letten bij de aanschaf van een 2e hands C5. En nog regelmatig bezoek ik het forum voor allerlei zaken waar ik zoal tegen aan loop.
Ik vind de C5 een zeer comfortabele auto met heel veel toeters en bellen. En dat alles voor een redelijke aanschafprijs. Daar staat wel tegenover dat je met enkele kleine eigenaardigheden te maken krijgt. En dat is tot op de dag van vandaag wennen.
Zonder negatief te willen zijn, moet ik zeggen dat ik nu na een jaar nog steeds niet geheel gewend ben aan de franse slag waarmee de C5 in elkaar is gezet. Hiervóór heb ik voornamelijk duitse auto's gehad (1 audi, 3 Opels) en een Alfa Romeo 156 JTD. De Opels mankeerden zelden iets en waren echt hufterproof in elkaar gezet. De laatste, een omega 2.0 benzine met automaat, was een geweldige auto en was naar mijn idee nog comfortabeler (door de vorstelijke zetels) dan de C5 en stuurde ook een stuk directer. Ze had wel de neiging soms liever rechtuit te gaan als je remmend een bocht in ging. Remmen vóór de bocht, zoals je is geleerd, was dan ook echt nodig. Wanneer het C5 veersysteem in de sport stand wordt gezet, wordt stuurgedrag veel beter. Ze blijft iets vager dan de Omega, maar gaat wel beter de bocht door. Komt waarschijnlijk door de ESP. De Alfa 156 was echter het summum van rijgenot. Gooi en smijt werk deed haar niet van de ingezette koers afwijken. Ze ging altijd precies daarheen waar je op mikte. Maar zoals het een Alfa betaamd, was er wel vaak een technisch mankement, waarvan de garage altijd zei dat het echt nooit bij anderen voor kwam. Jaja.
Naast de C5 hebben we als 2e auto een 40 jaar oude Alfa GT 1300. En eerlijkheid gebied te zeggen dat die minder kraakt dan de C5. Maar misschien komt dat doordat er beduidend meer motorgeluid te horen is. Kwa rijgedrag kan de grote C5 niet tegen de lage, kleine GT op. Maar deze twee auto's met elkaar vergelijken is als met de spreekwoordelijke appels en peren.
Ondanks bovenstaande kritiek bevalt de C5 als geheel goed. Elke auto heeft zo zijn eigen karakter en vraagt een aanpassing van de rijstijl en het verwachtingspatroon. We waren op zoek naar een ruime, comfortabele auto, waarmee het goed in de file staan is

en ook relaxt lange afstanden kunnen worden gereden. Dat is precies wat de C5 waar maakt.
Bij de aanschaf heb ik erop aangedrongen dat de remmen, de distributieriem en de achterruit zouden worden vervangen. De eerste twee zaken waren geen probleem. Voor de achterruit heb ik meer moeite moeten doen. De meeste forumleden met een break zullen wel weten wat ik bedoel.
Na de aanschaf slechts één mankement aan de airco gehad. De bedieningsmodule is vervangen en sindsdien is alles OK.
De motor trekt als een lier en de 'launch control' van de cruise control in combinatie met de automaat is geweldig als je na een Frans tolpoortje vaart wil maken. Daar kan mijn rechter voet niet tegenop. Mijn gemiddelde rijstijl is vrij rustig en dus heeft de versnellingsbak zich een lui karakter aangeleerd. Dat breekt op als je bij uitzondering eens wel snel wil optrekken. De auto lijkt stil te blijven staan.
Gemiddeld verbruik vind ik wat tegenvallen met 1 op 13,3. Ligt dat aan mijn verwachtingen?
Laatste eigenaardigheid is dat ik de olie wilde verversen, maar de aftap plug niet kon vinden. Je zoekt normaal op het laagste punt van het carter. Maar mooi niets en niets in de directe omgeving wat er ook maar op lijkt. Iets meer naar links wel een plug met inbus gezien, maar die is volgens mij van de versnellingsbak.
Het wordt tijd voor een handboek voor de werkzaamheden.
Groeten,
Raymond