Auteur |
Bericht |
Horseman
C5club Rookie
Geregistreerd: 18 mei 2010 21:25 Berichten: 12 Woonplaats: 010
Auto: C5 Break 2.0 16V automaat
Opties: Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 176000
Kleur: blauw
Naar boven
|
 Balanceren een kunstje?
Ik vond mijn "nieuwe" C5 in relatie tot mijn oude Xantia wat trillen in het stuur, niet veel, maar genoeg om er wat aan te doen. Eerst op het forum gezocht naar weetjes over trillingen in het stuur, sporing en balanceren.
Uit de verschillende draadjes werd het voor mij duidelijk dat de dame heel gevoelig was voor slecht gebalanceerde wielen. Tevens werd mij duidelijk dat het goed balanceren niet zomaar een kunstje is, maar dat je daar behalve specifieke kennis ook goed gereedschap voor nodig hebt.
Het balanceerapparaat Hunter GSP9700 kwam ik op het forum tegen maar ook bij forums van andere automerken. Via Google vond ik een paar kilometer van huis het bedrijf Bandimex in Rotterdam Zuid. Daar aangekomen eerst naar de prijs geïnformeerd en voor 9 euro per wiel ging de monteur aan de slag. Helaas bleek ik “blinde” velgen te hebben dus zonder centrale opening, daar hing per wiel een ander prijskaartje aan; 12,50 om precies te zijn. Dat was mij overigens van te voren verteld.
Een ander gevolg was dat de GSP9700 daar niet voor omgebouwd kon worden. Het andere balanceerapparaat, de naam is mij ontschoten, werd speciaal omgebouwd en ingesteld voor mijn wielen. Wat mij opviel was dat de monteur de pasvlakken van de wielen zowel op de C5 als in/op de velg ontroestte. Dat was kennelijk nodig omdat elke oneffenheid, hoe klein ook, van invloed kon zijn op onbalans. Bij het balanceren zelf werd gekeken naar mogelijke slingering van de velg en band. Mijn banden achter hadden een hele lichte hoogteslag, te weinig overigens om mij daar zorgen over te moeten maken.
Na het balanceren werden de wielen weer gemonteerd en uiteraard met de momentsleutel vastgezet. Uit verhalen over horror stories van andere automerken vond ik de bevestiging dat het personeel bij Bandimex weet waar ze het over hebben.
Tijdens de rit naar huis heb ik geen trillingen in mijn stuur waargenomen. Wel merk ik op dat de weggesteldheid om het zo maar te noemen, duidelijker doorgegeven wordt dan bij mijn oude Xantia. Ik zou niet kunnen vertellen waar dat mee te maken heeft. Jullie wel?
Al met al is de C5 gereed voor mijn trip binnenkort naar Italië.
Mochten jullie het idee hebben dat ik aandelen in voornoemd bedrijf heb dan moet ik jullie helaas teleur stellen, ik ben arm en kan dat niveau redelijk handhaven.
_________________ Met vriendelijke groet,
Ruud
|
05 jun 2010 21:23 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13972 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Balanceren een kunstje?
Helaas bleek ik “blinde” velgen te hebben dus zonder centrale opening dat versta ik niet goed dat de band juist op de velg moet liggen , en dat men geen platte vlakken op de band mag hebben dat is een vereiste om een juiste uitbalanseering te hebben
|
05 jun 2010 21:41 |
|
 |
KlaasS
C5club Executive
Geregistreerd: 08 feb 2010 19:39 Berichten: 1720 Woonplaats: Roden(Drenthe)
Auto: C4 berline
Opties: image
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 75000
Kleur: noir obsidien (exl)
Naar boven
|
 Re: Balanceren een kunstje?
inderdaad balanceren is een nauwkeurig klusje een collega heeft zijn OPEL SIGNUM vier maal bij zijn opel dealer laten balanceren met een bedroevend resultaat daarna eenmaal bij een vakman(HADEKA in groningen) en het is perfect!!!
_________________ vr gr KlaasS
think positive
auto historie:citroen dyane,simca 1100,opel kadett city,vw passat,mazda 323gt,ford escort, opel e kadett sedan,opel e kadett sedan,vw passat,mercedes vito,saab 900 s,saab 900i, vw t4,citroen xsara piccasso,seat marbella,citroen c5 break,porsche924,,citroenc4 berline,agm retro scooter
|
05 jun 2010 22:11 |
|
 |
Horseman
C5club Rookie
Geregistreerd: 18 mei 2010 21:25 Berichten: 12 Woonplaats: 010
Auto: C5 Break 2.0 16V automaat
Opties: Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 176000
Kleur: blauw
Naar boven
|
 Re: Balanceren een kunstje?
Normale velgen, dat is te zeggen, vrijwel alle velgen hebben centraal een (as-)gat in de velg. Door dit gat komt de as van de balanceermachine waarop de velg bevestigd wordt. Bij mijn originele Citroën velgen is dit gat er niet. Dat betekent dat de velg bevestigd wordt met 4 tapeinden op een plaat. Op de bon staat "blind wiel". Ik ging er vanuit dat dit een bekende kreet was.
_________________ Met vriendelijke groet,
Ruud
|
05 jun 2010 22:28 |
|
 |
Sjever
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 08 dec 2006 21:22 Berichten: 822 Woonplaats: Goirle
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC
Naar boven
|
 Re: Balanceren een kunstje?
Is voor de meeste forumleden ook een bekende "kreet", €12,50 is zeker niet te duur, bij mijn vorige C5 met Imola's koste het wel €18 per wiel. Grtz Sjef 
_________________ Nu, C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium Citroën DS19 hydrauliek 1965 Renault Frégate Amiral 1956
ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005 Ganache 27-RD-FZ ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002 Orga#:9226CJ 90-JF-PB ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24 ex BX19TRS 1988, TB-96-KN ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
|
06 jun 2010 01:28 |
|
 |
ms-c5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jan 2008 22:43 Berichten: 2861 Woonplaats: Hardenberg
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Naar boven
|
 Re: Balanceren een kunstje?
Wil je het perfect hebben, dan gewoon naar een banden en velgen specialist gaan, dan komt het altijd goed. Er van uitgaande dat je rechte velgen hebt, dit wil met 2dehands licht metalen velgen wel eens niet zo zijn, je weet nooit wat er met die velgen gebeurd is. de mijne waren ook perfect uit gebalanceerd, en nu zo'n 20.000 kilometer verder trilt het al weer iets, dus binnenkort ga ik zelf ook weer heen 
_________________ Groeten Marcel
C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque
Mijn andere hobby is modelvliegen
|
06 jun 2010 09:59 |
|
 |
Horseman
C5club Rookie
Geregistreerd: 18 mei 2010 21:25 Berichten: 12 Woonplaats: 010
Auto: C5 Break 2.0 16V automaat
Opties: Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 176000
Kleur: blauw
Naar boven
|
 Re: Balanceren een kunstje?
Ik ben er inmiddels achter dat ik Imola velgen heb. Je bent wat balanceren betreft wellicht iets beter af met andere velgen. De Hunter GSP9700 is, wat ik er op internet over vind, de C6 onder de balanceermachines.
Moraal van het verhaal, vindt een vakman dan komt alles goed.
_________________ Met vriendelijke groet,
Ruud
|
06 jun 2010 15:30 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Balanceren een kunstje?
|
06 jun 2010 15:35 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Balanceren een kunstje?
Super balanceren geeft een zelfde effect 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
06 jun 2010 15:36 |
|
 |
L A
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 19 mei 2009 16:55 Berichten: 710 Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Naar boven
|
 Re: Balanceren een kunstje?
Horseman schreef: Tijdens de rit naar huis heb ik geen trillingen in mijn stuur waargenomen. Wel merk ik op dat de weggesteldheid om het zo maar te noemen, duidelijker doorgegeven wordt dan bij mijn oude Xantia. Ik zou niet kunnen vertellen waar dat mee te maken heeft. Jullie wel?
Mijn ervaring was hetzelfde, nadat ik overstapte van Xant naar C5. Op mij kwamen de kleine butsen in de weg me meteen ietsje hindelijker voor dan voorheen. De afmetingen van de banden van Xant zijn daar wat mij betreft de reden voor: van 205/60/15 naar 195/65/15 voor de C5. Of heb jij er grotere banden op liggen?
_________________ Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK, Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
|
06 jun 2010 18:28 |
|
 |
Horseman
C5club Rookie
Geregistreerd: 18 mei 2010 21:25 Berichten: 12 Woonplaats: 010
Auto: C5 Break 2.0 16V automaat
Opties: Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 176000
Kleur: blauw
Naar boven
|
 Re: Balanceren een kunstje?
Op mijn Xantia break zaten 185-65-15 banden en nu op mijn C5; 205-65-15. Maakt die 20 mm zo'n groot verschil in comfort?
_________________ Met vriendelijke groet,
Ruud
|
06 jun 2010 21:21 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Balanceren een kunstje?
Dat heeft daar niets mee te maken, een C5 is gewoon standaard iets straffer geveerd dan een Xantia  , net dat die weer iets straffer is dan z'n voorganger de BX ... Ik heb nu comfortbollen op m'n C5 en daarmee maak je er weer ( als vergelijk ) een zeer goed geveerde XM van  Maar goed dit heeft verder allemaal niets met balanceren te maken ...
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
07 jun 2010 09:25 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: Balanceren een kunstje?
Kleine schop... Morgen worden mijn wielen door bovengenoemd bedrijf in Rotjeknor onder handen genomen. Ben benieuwd of die specialisten met hun Hunter mijn laatste restje onbalans eruit haalt.
Het meest benieuwd ben ik naar het verschil in grammen lood wat ze moeten plakken t.o.v. een gewone balanceerder. Ik weet dat op 1 of 2 van mijn wielen bijna 50 gram zit getimmerd, dat kan haast niet goed gaan.
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
09 aug 2010 14:33 |
|
 |
r3n3
C5club Fan
Geregistreerd: 06 jun 2008 12:19 Berichten: 64 Woonplaats: 52°39'N 4°47'E ongeveer
Auto: Geen C5 meer: Grand C4 Picasso Pure Tech 130 S&S Intensive
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Balanceren een kunstje?
Misschien heb ik geluk gehad, maar ik ben voor de vakantie bij de Kwikfit in Alkmaar geweest voor 4 nieuwe mich's voor de break. Geen problemen voor wat betreft trillingen kunnen ontdekken. Het waren wel stalen zwarte en niet de licht metalen zwarte velgen. Misschien dat dat scheelt? Het kan dus wel!!! 
_________________ Grand C4 Picasso Pure Tech 130 S&S Intensive 2016 noir onyx C3 1.6 16V 110pk exclusive 2003 rouge lucifer
Verleden: ZX 1.9D break reflex, XM 2.0i LPG Ambiance, C5 2.0 HDI break Ligne prestige, C5 Tourer 2.0 Exclusive LPG-G3
Foutjes (?): Toyota starlet 1.3 xl, Renault clio 1.2 RN, Renault espace 2.1 TD
|
09 aug 2010 17:29 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: Balanceren een kunstje?
Nou, ik ben er geweest. Tot nu toe lijkt de auto trillingsvrij (maar heb nog geen stukje redelijk 120 kunnen rijden). Qua krachtvariaties en hoogteslag etc voldeden alle banen aan de norm, maar in 3 van de 4 wielen zat nog wat onbalans, tot 12 gram. Blijkbaar is de ene balanceermachine beter/anders gecalibreerd dan de ander. Grappig trouwens dat de monteur die ik trof zei, dat Citroën eigenlijk alleen op Michelins mag staan vanwege onbalansproblemen  omdat Michelins af fabriek beter rond en homogeen zijn? Anyway, vooralsnog lijkt het trillen nu echt verleden tijd. (volgend project: comfortbollekes)
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
10 aug 2010 08:35 |
|
 |
|