Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Tikkende klepstoter 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht Tikkende klepstoter
Hallo allemaal ik ben hier nieuw omdat ik ook nog maar net een C5 heb en wel een 1.8 16V Break LPG uit het geboortejaar 2001 met net 2 ton op de klok. Maar nu heb ik een vraag, er zit naar zo te horen een tikkende klepstoter in, wat is hier aan te doen en wat gaat dat kosten.(motor loopt voor de rest wel goed hierom) Wat ik wel weet dat bij sommige auto's het verversen van de olie nog wel eens wil helpen, maar nu heb ik olie bij de grossier gehaald en dat is 10 w 40, omdat dit werd voorgeschreven volgens hun gegevens, maar nu lees ik hier op het forum verhalen dat normaal veel 5 w 40 wordt gebruikt en ook wel eens 0 w 40.(olie zit er nog niet in dus kan nog van alles doen)

Nu is mijn vraag wat is verstandig en wat is allemaal te proberen.

Ik heb de auto zonder garantie gekocht, dus heb gewoon de gok gewaagt.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Groeten Jacob


01 okt 2008 21:14
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 13 jul 2008 18:47
Berichten: 679
Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tikkende klepstoter
Hoor je dat getik constant of alleen bij koude motor? Wordt er weleens gestotterd door de motor?
Die olie is denk ik niet zo'n punt; je hebt een 1.8 motor en bij de C5-en zijn het de 2 liter motoren die wat vaker zitten te klooien met de klepstoters. Ze zijn vaak al gemodificeerd met de klepstoters van een 1.8 nota bene. Ergens heb ik het gevoel dat het je klepstoters niet zijn; rij even met je wagen naar een ander adres dan waar je 'm vandaan hebt en laat ze luisteren en oordelen.


01 okt 2008 21:52
Profiel
Erelid
Erelid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 feb 2007 22:35
Berichten: 1284
Woonplaats: Ouddorp ZH
Auto: c5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tikkende klepstoter
Hertogjan schreef:
Ze zijn vaak al gemodificeerd met de klepstoters van een 1.8 nota bene.
Oldenhage schreef:
er is maar 1 soort klepstoters leverbaar, de 094248

_________________
»  de C5kalender «

ex-berline:Afbeelding break:Afbeelding


01 okt 2008 21:59
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tikkende klepstoter
Hertogjan schreef:
Hoor je dat getik constant of alleen bij koude motor? Wordt er weleens gestotterd door de motor?
Die olie is denk ik niet zo'n punt; je hebt een 1.8 motor en bij de C5-en zijn het de 2 liter motoren die wat vaker zitten te klooien met de klepstoters. Ze zijn vaak al gemodificeerd met de klepstoters van een 1.8 nota bene. Ergens heb ik het gevoel dat het je klepstoters niet zijn; rij even met je wagen naar een ander adres dan waar je 'm vandaan hebt en laat ze luisteren en oordelen.


De tik is zowel bij koude als warme motor, alleen af en toe is die minder hoorbaar.
Ik ben er al mee bij een dealer geweest en die zegt van klepstoters vervangen.

Jacob


01 okt 2008 22:00
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 13 jul 2008 18:47
Berichten: 679
Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tikkende klepstoter
Da's hartstikke fijn allemaal, hoe haal ik dan info van dit forum dat er bij gebleken problemen met klepstoters bij 2.0 motoren, die van een 1.8 gebruikt moeten worden? Ik heb daar echt informatie over gelezen in dit forum maar ben nou te lui om dit op te zoeken.

Jacob, ik denk dat je even terug moet naar de garage waar je de wagen gekocht hebt. Het wordt geen leuke klus, maar je zult hem toch even moeten aanspreken op de wagen die hij je verkocht heeft. Weliswaar is ie aangekocht zonder garantie, maar daar houden je rechten niet op, in weerwil van wat menig garage jou en mij probeert wijs te maken.
Ik denk dat klepstoters vervangen een dure klus is, en dat had je redelijkerwijs niet hoeven verwachten, (althans niet binnen no time en ik geloof dat je de wagen nog maar net hebt) garantie of niet. Ondanks dat de auto al zo'n 2 ton gelopen heeft, heb je recht op deugdelijk waar zoals dat heet, en van deugdelijke waar hoef je niet te verwachten dat het binnen no time kaduuk is. Daar wijs je de verkopende partij op. Weigert hij, dan stuur je hem een brief met je grieven/klachten en je stelt een termijn van 14 dagen. Geen bericht? Je plaatselijke politie kan je verwijzen naar de voor jou dichtstbijzijnde rechtbank c.q. de zgn. competente rechtbank waar je de zaak aanhangig kunt maken.
Maar dit doet geen hond en dat weten die flikkers.


01 okt 2008 22:03
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tikkende klepstoter
Ik heb de auto zo gekocht (dus met dit probleem) zonder garantie en heb dus gewoon de gok gewaagt. Maar je zulf begrijpen dat ik niet de hoofdprijs heb betaald voor de auto, dus mocht er een dikke reparatie achter weg komen dan is het niet anders maar op een goedkope manier oplossen is natuurlijk beter indien mogelijk.

Jacob


01 okt 2008 22:34
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 13 jul 2008 18:47
Berichten: 679
Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tikkende klepstoter
O, je wist ervan. Dat maakt het lastiger ja.


01 okt 2008 22:36
Profiel
Erelid
Erelid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 feb 2007 22:35
Berichten: 1284
Woonplaats: Ouddorp ZH
Auto: c5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tikkende klepstoter
Hertogjan schreef:
Da's hartstikke fijn allemaal, hoe haal ik dan info van dit forum dat er bij gebleken problemen met klepstoters bij 2.0 motoren, die van een 1.8 gebruikt moeten worden? Ik heb daar echt informatie over gelezen in dit forum maar ben nou te lui om dit op te zoeken.
ik denk dat je dit bedoelt: viewtopic.php?f=1&t=3323 en ik weet niet welke waarde aan deze informatie moet worden toegekend

_________________
»  de C5kalender «

ex-berline:Afbeelding break:Afbeelding


01 okt 2008 22:57
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 13 jul 2008 18:47
Berichten: 679
Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tikkende klepstoter
Nee, het was een andere, een oudere. Ik weet verdomd niet meer welke. Ik geloof dat ik wel eens een link gemaild heb gekregen en heb het zelfs nog wel eens uitgedraaid. Maar alles is weg. Tja, als ik mijn bureau niet opruim wordt het voor me gedaan..... :geek:


01 okt 2008 23:07
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 15 jul 2007 04:03
Berichten: 590
Woonplaats: Zuid-limburg
Auto: C5 berline 2.0 16V exclusive
Opties: Alles
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9325CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 255.000
Kleur: groen


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tikkende klepstoter
klepstoters vervangen kost ongeveer 1000 euro officieel.
probeer eerst eens 0w30 of 0w40 olie.


02 okt 2008 00:06
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tikkende klepstoter
hallo met rene c5 20.16v km 71000
ik heb de klepstoters zelf vervangen maar niet omdat ze tikte maar omdat de motor slecht liep bij een koude start en het duurde maar een minuut of twee en dan liep hij goed.
het verschil met de nieuwe stoters is dat het olie ingangkanaal kleiner is als de oude.
maar het is mogelijk dat de klepstoters bij 200.000 tikken ,laat een deskundig iemand dat beoordelen en vervang ze samen met de distributieriem en waterpomp dat zit er toch aan te komen bij die km stand. :smt023
m.v.g rene


02 okt 2008 15:31
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 15:21
Berichten: 2016
Woonplaats: Onder de rook van Boxmeer
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tikkende klepstoter
Ik had ook rammelende kleppen, werd langzaam aan erger en nu is het helemaal over!

Eerst van alles geprobeerd, dunne olie, dikke olie, radio hard, radio zacht (grapje) en uiteindelijk DE oplossing gevonden toen de auto langs de snelweg de geest gaf: een nieuwe motor er in :oops:

Tegen het tikken helpt weinig anders dan flink sleutelen. Olie is (bij mij) niet de oplossing gebleken...

_________________
2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...


03 okt 2008 21:06
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tikkende klepstoter
Mijn C5 maakte een geluid als een ouwe diesel :cry:
Klonk verschrikkelijk.. het vreemde was, geen enkele waarschuwing.. niets.. alleen een tjoeke tjoek geluid.. zeg maar. Dit werd zo vervelend, dat ik op het punt stond om het ding maar eens naar de garage te brengen.
Met alle berichten eerder gelezen, had ik mezelf al failliet gerekent :roll:
Vlak voor ik eigenlijk naar de garage wilde, begon de BC te roepen dat de oliedruk te laag was.. alleen bij flink door een bocht rijden.. anders helemaal niet.

Toen de wagen klaar was bij de garage, bleek dat ze er 3.5 liter olie in hebben moeten gooien.. hij was praktisch droog :shock:
Bleek dat die knipperende streepjes.. ( waarvan ik dacht.. hij berekent hoeveel KM's er op staan ) 6 bolletjes moesten wezen :oops:

Nu maakt ie helemaal geen geluid meer, rijd weer prima :smt038

Gr,
M


11 okt 2010 13:19
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 09 jan 2008 09:51
Berichten: 164
Woonplaats: Gent/België
Auto: C5 2.0HDI Excl. Ph2
Opties: alles behalve leer, cd wisselaar & open dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 145000
Kleur: blauw metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tikkende klepstoter
Het lijkt er op dat ik ook wat problemen heb met de klepstoters. Mijn C5ph1 2.2HDI zit nu al aan 263000 km, moet wel nog even olie +filter laten verversen. Ik hoor een heel licht getik aan de snelheid van ongeveer 4 tikken per seconde. En het klinkt zo een beetje zoals bij een sportwagen waarvan de uitlaat aan het afkoelen is, maar aan een constant interval. Je hoort het enkel in lagere toeren, vooral stationair en niet in hogere toeren, misschien omdat de motor zelf zo veel lawaai maakt. Ook warm/koud maakt niet veel uit. Is dit een correcte diagnose? Of eerst even olie verversen?


11 okt 2010 14:12
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 01 dec 2006 16:42
Berichten: 305
Woonplaats: Middelburg
Auto: 2.0 ligne prestige berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9363CJ
Productienummer: 10013
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 200000
Kleur: gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tikkende klepstoter
ik zou eerst even olieverversen kan je qua kosten de kop niet kosten. De vraag is of het tikkende geluid een klepstoter is, er zijn zoveel onderdelen in en aan de motor (geleide- en spanrollen, waterpomp), die het geluid kunnen veroorzaken. Wanneer je uitgaat van een stationair toerental van ruim 700 per minuut draait de krukas dus 12 omwentelingen per seconde. Daarbij maken de inlaatnokkenas en de uitlaatnokkenas beide 6 toeren per seconde en in die seconde worden alle kleppen dus 6 maal bediend. Eén defecte klep(stoter) zou je dus 6 maal per seconde moeten horen tikken.


11 okt 2010 16:14
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Stefanberetta en 96 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.