Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 Onderhoud LPG G3 noodzakelijk? 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 06 apr 2008 14:35
Berichten: 25
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 Break 2.0
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 210.000
Kleur: Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Onderhoud LPG G3 noodzakelijk?
Ik ben sinds kort in het bezit van een C5 2.0 Break uit 2002 op Lpg (110.750 km stand)
Is het noodzakelijk of is het aan te raden, buiten het onderhoud door de dealer, de auto te onderhouden. Zoals 1 x per jaar een volle tank op benzine rijden en een additief toevoegen aan de benzine?!
En met welk middel zijn de stekkerverbindingen in te smeren zodat ze geen storingen meer kunnen veroorzaken? (siliconenvet ofzo?)
BVD (een tevreden C5 rijder)


28 apr 2008 09:06
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29
Berichten: 3648
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Onderhoud LPG G3 noodzakelijk?
1x per jaar een volle tank leegrijden is tamelijk nutteloos.

beter is eens en de 1 a 2 maanden ff een stukje op benzine rijden, bijvoorkeur idd. met een injectorreiniger erbij...

verder zorgen dat de benzine in de tank niet al te oud word, maximaal een half jaar ofzo..

Ik rij in de praktijk meestal wel eens in de 2 - 3 maanden m´n gastank zover leeg dat ik op benzine naar het eerstvolgende LPG-tankstation kachel... Samen met het starten op benzine is dat over het afgelopen jaar voldoende geweest om iig een keer of 4-5 een halve tank benzine te moeten tanken...

En da´s me wel weer duur genoeg ;)

_________________
Johan


28 apr 2008 11:48
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 15 jul 2007 04:03
Berichten: 590
Woonplaats: Zuid-limburg
Auto: C5 berline 2.0 16V exclusive
Opties: Alles
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9325CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 255.000
Kleur: groen


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Onderhoud LPG G3 noodzakelijk?
de lpg filters vervangen of schoonblazen :smt023


28 apr 2008 17:11
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Onderhoud LPG G3 noodzakelijk?
Zelf laat ik om de 30000 Km (op aanraden van de gasboer) de LPG installatie nakijken. Dat kost me 75 euro maar dan wordt ie nagekeken en opnieuw afgesteld. Nieuw LPG filtertje enz. Het afstellen is gewoon belangrijk, de druk luistert nogal nauw.
Voor wat betreft de vraag over onderhoud aan je LPG installatie zeg ik ja, gewoon doen. Het kan je een hoop ellende en geld besparen. Mijn gasboer adviseert om de 30000km ff een checkup te doen.


28 apr 2008 20:38
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2008 17:54
Berichten: 85
Woonplaats: Haarlem
Auto: Geen
Brandstof: Hybride


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Onderhoud LPG G3 noodzakelijk?
Ik rij op LPG in een 1.8 16V break. (177.500 KM) De mijne had in het begin wel een storing in een druksensor. Die heb ik laten vervangen. Volgens mijn gasboer (van Ommeren in Haarlem) kunnen zij helemaal niks afstellen aan een moderne G3 gasinstallatie. Vroeger kon dat wel toen het hele LPG gebeuren nog analoog was. Tegenwoordig met de computers onder de kap is er voor hen niks af te stellen. "Afstellen van de motor doet de dealer": quote.

Op benzine rijden lijkt me vrij nutteloos. Je start altijd op benzine, dus dat gaat vanzelf op wordt dus nooit te oud en je blaast de sproeiers telkens weer schoon. Zelf gooi ik er altijd 10 liter in die is in 6 tot 8 weken op. Mijn C5 verbruikt wel wat olie, 1 L op 5000 km. Dat is normaal want je mist de smering die de motor normaal gesproken uit de benzine haalt. Gas is 'schraal' benzine is vet.
Mijn C5 verbruik is in de stad (A-dam) 1 op 8. Op de snelweg, vakantie bijvoorbeeld, 1 op 11. Ik heb er wel net nieuwe Michelin Energy Savers onder zitten (205/65/15) en dat scheelt ook flink.

Onderhoud aan de gasinstallatie is voor zover ik weet dus onzin. Die installaties zijn zo goed als onderhoud vrij. Er gaat vanzelf een storinglampje branden als er iets is. Je gasboer sluit zijn computer aan en ziet in een oog opslag echt alles!

Groet

_________________
Had: Citroen C5 Break 2.0 16 V Exclusive (PhII) (productiedatum: 14 Oct 2005)
Had: Citroen C5 Break 1.8 16V Ligne Prestige (PhI) (rijdt nu ergens in Afrika)
Wil: Nooit meer een auto.

Vroeger: Vivaro 2.5 CDTI, Vivaro 1.9 DTI, Pajero 3.2 DiD, Polo station 1.4, Corsa Dci, Marbella 1.0, Golf V5 (2.3), Polo 1.0

Zit: dagelijks in de trein....


15 mei 2008 14:55
Profiel
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41
Berichten: 11348
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Onderhoud LPG G3 noodzakelijk?
Inderdaad, in de twee jaar heb ik nog geen onderhoud gehad aan gas. :smt023

_________________
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.


15 mei 2008 21:15
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Onderhoud LPG G3 noodzakelijk?
(*zucht*) Elke technische installatie behoeft onderhoud! Het is onzin om te stellen dat als een apparaat goed werkt dit het altijd wel zal blijven doen. Ook een LPG-G3 installatie heeft onderhoud nodig en wel om het volgende: In een G3 installatie komt "vuil" makkelijk binnen!! Denk alleen maar aan tanken en dan heb ik het nog niet over dat jezelf tankt maar er is meerdere malen getankt met dat gas! Telkens een andere slang en koppeling met alle gevolgen vandien.
Dat is een reden om een filter naar je injectoren te plaatsen iets wat niet standaard gebeurt! Dit filter (kost een paar euro) moet om de zoveel duizend kilometer vervangen worden! Kijk maar eens op problemcar.nl en type als zoekopdracht gasinjectoren in. Dit simpele filtertje beschermd je gasinjectoren!
En wat afstellen betreft, ik stond er met mijn neus bovenop toen het gebeurde. Of ik heb naar een loze schuifregelaar gekeken op de monitor!
Ik zal mijn gasboer eens vragen of dat waar is dat het niet af te stellen is.

AJB schreef:
Ik rij op LPG in een 1.8 16V break. (177.500 KM) De mijne had in het begin wel een storing in een druksensor. Die heb ik laten vervangen. Volgens mijn gasboer (van Ommeren in Haarlem) kunnen zij helemaal niks afstellen aan een moderne G3 gasinstallatie. Vroeger kon dat wel toen het hele LPG gebeuren nog analoog was. Tegenwoordig met de computers onder de kap is er voor hen niks af te stellen. "Afstellen van de motor doet de dealer": quote.



Idd, het afstellen van de motor doet de dealer!! Het afstellen van de drukken in het G3 systeem doet de gasboer!!


15 mei 2008 22:15
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 18 mei 2007 22:22
Berichten: 17
Woonplaats: Schermer
Auto: C5 Break 1.8
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 266000


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Onderhoud LPG G3 noodzakelijk?
Ik heb een C5 break bouwjaar eind 2001 met een 1,8 motor, G3 gas installatie
gereden km 245.000km
nog nooit onderhoud laten plegen aan mijn gas installatie.
Wel 2 jaar geleden onderdeel in gasklok vervangen was versleten.


24 mei 2008 11:06
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Onderhoud LPG G3 noodzakelijk?
Heb een xantia 2.0 16v uit 1998 met nu 350 dkm op de teller, nu eindelijk is het gas er mee opgehouden, na het tanken (volgens de anwb toeval) wilde die alleen nog maar stationair draaien op gas, als je gaspedaal indrukt smoort ie helemaal en slaat ie af. Op benzine doetie het wel perfect. Tot voor dei tijd nooit onderhoud aan de gasinstallatie uit laten voeren.
C5 rijdt op gas prima en nog geen problemen mee gehad, zit nu op 290-300 dkm.


24 mei 2008 14:58
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Onderhoud LPG G3 noodzakelijk?
De vorige eigenaar van mijn c5 2002 op lpg G3 Vialle, had kennelijk de gastank te vaak leeggereden. Toen ik hem kocht kreeg ik na 3 mnd bij een stand van 150000 km een lpg pomp storing. Gevolg was een reparatie van 730,- euro (nieuwe lpg pomp en vlotterregeling bijstelling). De LPG monteur vertelde dat je je tank nooit moet leegrijden, iets wat niet mijn gewoonte was. Om de 10.000 km nieuwe bougies laten monteren was ook nog een tip van hem. Ik kreeg 1 jaar garantie.

Trouwens ook de benzinepomp heeft het inmiddels bij 189000 km begeven, dus dat kan ook nog gebeuren. Van het enen op het andere moment startte hij niet meer. Deze forse pomp moest vervangen worden. De oorzaak weet ik niet. Kan zomaar gebeuren werd er gezegd.


24 jun 2008 21:51
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50
Berichten: 5300
Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Onderhoud LPG G3 noodzakelijk?
Waar ken ik dat probleem van....

ook ik rijd dus de tank niet leeg.

_________________
C4GP 2.0 16V LPG-G3


24 jun 2008 21:53
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 07 okt 2007 20:15
Berichten: 1617
Woonplaats: Flevoland
Auto: C5 V6 Exclusive
Opties: Vol incl. standkachel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 223.000
Kleur: Blue Mauritius


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Onderhoud LPG G3 noodzakelijk?
EW schreef:
Waar ken ik dat probleem van....

ook ik rijd dus de tank niet leeg.


:smt017 . Ik rijd al jaren mijn LPG tank leeg. Dwz ik rijd op gas totdat het systeem gaat piepen en vanzelf overschakeld op benzine. Dan ga ik weer gas tanken....Nooit last gehad (tot op heden 500k+)

..En bovendien dan is "leeg" een relatief begrip als je rekening houdt met de 80% vulling die waar een LPGtank op afgeregeld is...

_________________
Terug op het oude nest....Gewoon omdat het kan.


25 jun 2008 09:03
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Onderhoud LPG G3 noodzakelijk?
Als je vialle rijd dan heb je (volgens mij) vloeibaar gasinspuiting, met teleflex heb je dat niet. De vloeibare inspuiting systemen hebben pompen die wat gevoeliger liggen wat betreft droog draaien. En de 80% "regeling" is alleen tijdens vullen! Hij rijd hem 100% leeg dwz 100% vloeibaar gas is dan weg, er zit alleen nog maar gas in de tank, daar kan een pomp niks mee.


25 jun 2008 09:15
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50
Berichten: 5300
Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Onderhoud LPG G3 noodzakelijk?
Inderdaad, en daar loopt het ding vervolgens op vast.


Dus met netto ongeveer 32 liter en een verbruik tussen de 1 op 8 en de 1 op 12 hebben wij de afspraak dat na 200 km gezocht wordt naar een tankstation.

_________________
C4GP 2.0 16V LPG-G3


25 jun 2008 22:12
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10661
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Onderhoud LPG G3 noodzakelijk?
:smt017 moet je elke 200 km naar de pomp???


25 jun 2008 22:13
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.