Onderhoud LPG G3 noodzakelijk?
Auteur |
Bericht |
huenca
C5club Rookie
Geregistreerd: 06 apr 2008 14:35 Berichten: 25 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 Break 2.0
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 210.000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Onderhoud LPG G3 noodzakelijk?
Ik ben sinds kort in het bezit van een C5 2.0 Break uit 2002 op Lpg (110.750 km stand) Is het noodzakelijk of is het aan te raden, buiten het onderhoud door de dealer, de auto te onderhouden. Zoals 1 x per jaar een volle tank op benzine rijden en een additief toevoegen aan de benzine?! En met welk middel zijn de stekkerverbindingen in te smeren zodat ze geen storingen meer kunnen veroorzaken? (siliconenvet ofzo?) BVD (een tevreden C5 rijder)
|
28 apr 2008 09:06 |
|
 |
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
 Re: Onderhoud LPG G3 noodzakelijk?
1x per jaar een volle tank leegrijden is tamelijk nutteloos. beter is eens en de 1 a 2 maanden ff een stukje op benzine rijden, bijvoorkeur idd. met een injectorreiniger erbij... verder zorgen dat de benzine in de tank niet al te oud word, maximaal een half jaar ofzo.. Ik rij in de praktijk meestal wel eens in de 2 - 3 maanden m´n gastank zover leeg dat ik op benzine naar het eerstvolgende LPG-tankstation kachel... Samen met het starten op benzine is dat over het afgelopen jaar voldoende geweest om iig een keer of 4-5 een halve tank benzine te moeten tanken... En da´s me wel weer duur genoeg 
_________________ Johan
|
28 apr 2008 11:48 |
|
 |
THEFXR
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 15 jul 2007 04:03 Berichten: 590 Woonplaats: Zuid-limburg
Auto: C5 berline 2.0 16V exclusive
Opties: Alles
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9325CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 258.000
Kleur: groen
Naar boven
|
 Re: Onderhoud LPG G3 noodzakelijk?
de lpg filters vervangen of schoonblazen 
|
28 apr 2008 17:11 |
|
 |
Nodri
|
 Re: Onderhoud LPG G3 noodzakelijk?
Zelf laat ik om de 30000 Km (op aanraden van de gasboer) de LPG installatie nakijken. Dat kost me 75 euro maar dan wordt ie nagekeken en opnieuw afgesteld. Nieuw LPG filtertje enz. Het afstellen is gewoon belangrijk, de druk luistert nogal nauw. Voor wat betreft de vraag over onderhoud aan je LPG installatie zeg ik ja, gewoon doen. Het kan je een hoop ellende en geld besparen. Mijn gasboer adviseert om de 30000km ff een checkup te doen.
|
28 apr 2008 20:38 |
|
 |
AJB
C5club Fan
Geregistreerd: 28 maart 2008 17:54 Berichten: 85 Woonplaats: Haarlem
Auto: Geen
Brandstof: Hybride
Naar boven
|
 Re: Onderhoud LPG G3 noodzakelijk?
Ik rij op LPG in een 1.8 16V break. (177.500 KM) De mijne had in het begin wel een storing in een druksensor. Die heb ik laten vervangen. Volgens mijn gasboer (van Ommeren in Haarlem) kunnen zij helemaal niks afstellen aan een moderne G3 gasinstallatie. Vroeger kon dat wel toen het hele LPG gebeuren nog analoog was. Tegenwoordig met de computers onder de kap is er voor hen niks af te stellen. "Afstellen van de motor doet de dealer": quote.
Op benzine rijden lijkt me vrij nutteloos. Je start altijd op benzine, dus dat gaat vanzelf op wordt dus nooit te oud en je blaast de sproeiers telkens weer schoon. Zelf gooi ik er altijd 10 liter in die is in 6 tot 8 weken op. Mijn C5 verbruikt wel wat olie, 1 L op 5000 km. Dat is normaal want je mist de smering die de motor normaal gesproken uit de benzine haalt. Gas is 'schraal' benzine is vet. Mijn C5 verbruik is in de stad (A-dam) 1 op 8. Op de snelweg, vakantie bijvoorbeeld, 1 op 11. Ik heb er wel net nieuwe Michelin Energy Savers onder zitten (205/65/15) en dat scheelt ook flink.
Onderhoud aan de gasinstallatie is voor zover ik weet dus onzin. Die installaties zijn zo goed als onderhoud vrij. Er gaat vanzelf een storinglampje branden als er iets is. Je gasboer sluit zijn computer aan en ziet in een oog opslag echt alles!
Groet
_________________ Had: Citroen C5 Break 2.0 16 V Exclusive (PhII) (productiedatum: 14 Oct 2005) Had: Citroen C5 Break 1.8 16V Ligne Prestige (PhI) (rijdt nu ergens in Afrika) Wil: Nooit meer een auto.
Vroeger: Vivaro 2.5 CDTI, Vivaro 1.9 DTI, Pajero 3.2 DiD, Polo station 1.4, Corsa Dci, Marbella 1.0, Golf V5 (2.3), Polo 1.0
Zit: dagelijks in de trein....
|
15 mei 2008 14:55 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: Onderhoud LPG G3 noodzakelijk?
Inderdaad, in de twee jaar heb ik nog geen onderhoud gehad aan gas. 
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
15 mei 2008 21:15 |
|
 |
Nodri
|
 Re: Onderhoud LPG G3 noodzakelijk?
(*zucht*) Elke technische installatie behoeft onderhoud! Het is onzin om te stellen dat als een apparaat goed werkt dit het altijd wel zal blijven doen. Ook een LPG-G3 installatie heeft onderhoud nodig en wel om het volgende: In een G3 installatie komt "vuil" makkelijk binnen!! Denk alleen maar aan tanken en dan heb ik het nog niet over dat jezelf tankt maar er is meerdere malen getankt met dat gas! Telkens een andere slang en koppeling met alle gevolgen vandien. Dat is een reden om een filter naar je injectoren te plaatsen iets wat niet standaard gebeurt! Dit filter (kost een paar euro) moet om de zoveel duizend kilometer vervangen worden! Kijk maar eens op problemcar.nl en type als zoekopdracht gasinjectoren in. Dit simpele filtertje beschermd je gasinjectoren! En wat afstellen betreft, ik stond er met mijn neus bovenop toen het gebeurde. Of ik heb naar een loze schuifregelaar gekeken op de monitor! Ik zal mijn gasboer eens vragen of dat waar is dat het niet af te stellen is. AJB schreef: Ik rij op LPG in een 1.8 16V break. (177.500 KM) De mijne had in het begin wel een storing in een druksensor. Die heb ik laten vervangen. Volgens mijn gasboer (van Ommeren in Haarlem) kunnen zij helemaal niks afstellen aan een moderne G3 gasinstallatie. Vroeger kon dat wel toen het hele LPG gebeuren nog analoog was. Tegenwoordig met de computers onder de kap is er voor hen niks af te stellen. "Afstellen van de motor doet de dealer": quote.
Idd, het afstellen van de motor doet de dealer!! Het afstellen van de drukken in het G3 systeem doet de gasboer!!
|
15 mei 2008 22:15 |
|
 |
Peer
C5club Rookie
Geregistreerd: 18 mei 2007 22:22 Berichten: 17 Woonplaats: Schermer
Auto: C5 Break 1.8
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 266000
Naar boven
|
 Re: Onderhoud LPG G3 noodzakelijk?
Ik heb een C5 break bouwjaar eind 2001 met een 1,8 motor, G3 gas installatie gereden km 245.000km nog nooit onderhoud laten plegen aan mijn gas installatie. Wel 2 jaar geleden onderdeel in gasklok vervangen was versleten.
|
24 mei 2008 11:06 |
|
 |
Boeh
|
 Re: Onderhoud LPG G3 noodzakelijk?
Heb een xantia 2.0 16v uit 1998 met nu 350 dkm op de teller, nu eindelijk is het gas er mee opgehouden, na het tanken (volgens de anwb toeval) wilde die alleen nog maar stationair draaien op gas, als je gaspedaal indrukt smoort ie helemaal en slaat ie af. Op benzine doetie het wel perfect. Tot voor dei tijd nooit onderhoud aan de gasinstallatie uit laten voeren. C5 rijdt op gas prima en nog geen problemen mee gehad, zit nu op 290-300 dkm.
|
24 mei 2008 14:58 |
|
 |
dhldrp
|
 Re: Onderhoud LPG G3 noodzakelijk?
De vorige eigenaar van mijn c5 2002 op lpg G3 Vialle, had kennelijk de gastank te vaak leeggereden. Toen ik hem kocht kreeg ik na 3 mnd bij een stand van 150000 km een lpg pomp storing. Gevolg was een reparatie van 730,- euro (nieuwe lpg pomp en vlotterregeling bijstelling). De LPG monteur vertelde dat je je tank nooit moet leegrijden, iets wat niet mijn gewoonte was. Om de 10.000 km nieuwe bougies laten monteren was ook nog een tip van hem. Ik kreeg 1 jaar garantie.
Trouwens ook de benzinepomp heeft het inmiddels bij 189000 km begeven, dus dat kan ook nog gebeuren. Van het enen op het andere moment startte hij niet meer. Deze forse pomp moest vervangen worden. De oorzaak weet ik niet. Kan zomaar gebeuren werd er gezegd.
|
24 jun 2008 21:51 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Onderhoud LPG G3 noodzakelijk?
Waar ken ik dat probleem van....
ook ik rijd dus de tank niet leeg.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
24 jun 2008 21:53 |
|
 |
Citroënnetje
V.I.P.
Geregistreerd: 07 okt 2007 20:15 Berichten: 1617 Woonplaats: Flevoland
Auto: C5 V6 Exclusive
Opties: Vol incl. standkachel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 223.000
Kleur: Blue Mauritius
Naar boven
|
 Re: Onderhoud LPG G3 noodzakelijk?
EW schreef: Waar ken ik dat probleem van....
ook ik rijd dus de tank niet leeg.  . Ik rijd al jaren mijn LPG tank leeg. Dwz ik rijd op gas totdat het systeem gaat piepen en vanzelf overschakeld op benzine. Dan ga ik weer gas tanken....Nooit last gehad (tot op heden 500k+) ..En bovendien dan is "leeg" een relatief begrip als je rekening houdt met de 80% vulling die waar een LPGtank op afgeregeld is...
_________________ Terug op het oude nest....Gewoon omdat het kan.
|
25 jun 2008 09:03 |
|
 |
Nodri
|
 Re: Onderhoud LPG G3 noodzakelijk?
Als je vialle rijd dan heb je (volgens mij) vloeibaar gasinspuiting, met teleflex heb je dat niet. De vloeibare inspuiting systemen hebben pompen die wat gevoeliger liggen wat betreft droog draaien. En de 80% "regeling" is alleen tijdens vullen! Hij rijd hem 100% leeg dwz 100% vloeibaar gas is dan weg, er zit alleen nog maar gas in de tank, daar kan een pomp niks mee.
|
25 jun 2008 09:15 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Onderhoud LPG G3 noodzakelijk?
Inderdaad, en daar loopt het ding vervolgens op vast.
Dus met netto ongeveer 32 liter en een verbruik tussen de 1 op 8 en de 1 op 12 hebben wij de afspraak dat na 200 km gezocht wordt naar een tankstation.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
25 jun 2008 22:12 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10675
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Onderhoud LPG G3 noodzakelijk?
 moet je elke 200 km naar de pomp???
|
25 jun 2008 22:13 |
|
 |
|