
Repareren van het ruitmechanisme in de achterdeuren
Een reparatie procedure voor wanneer de ruit kantelt en blokeert bij het sluiten.
Vermoedelijk is dan een pal afgebroken van de ruithouder.
Benodigdheden: Nieuwe houder, 9mm boor, 3x 5mm popnagel met tang, wat standaard gereedschap.
Ik heb na wat graven ontdekt dat het kunststof deel in HongKong voor een leuke prijs te vinden is.
Alleen zoeken voor een C5 levert geen resultaten. Na nog meer grutten blijkt dit onderdeel voor een VW Golf type 4 1997-2004 hetzelfde te zijn, en erg goed leverbaar voor iets meer dan 12 dollar incl verzenden
https://www.aliexpress.com/item/VW-GOLF-MK4-VI-1997-2006-B5-PASSAT-ELECTRIC-WINDOW-REGULATOR-REPAIR-KIT-REAR-RIGHT/32700251139.html?spm=2114.13010608.0.0.6fCiV5Deze procedure is voor de fase 1 en 2 achterportieren. De link is voor de rechter versie.
Verwijder de binnenbekleding van de achterdeur.
Open de raam een stukje en sluit deze met aan de bovenzijde een stukje papier of stof zodat deze klem zit.
De ruit zit vast op de houder met twee kunstof hulsjes die in elkaar geschoven zitten (foto)
Normaal druk je deze er uit met een haakse inbus ofzo iets, aangezien dit niet lukte bij mij, tijd voor plan B.
Ik heb een gat geboord van 9mm waar zich de borging achter bevind (zie foto), als het gat 9mm is kun je hielangs de borging ook weer terug plaatsen.
En terwijl ik dit plaats, merk ik dat die foto van de locatie niet om aan te zien is, ik zal later pogen een nieuwe te maken voor een juiste locatie.
Druk eerst het kleine hulsje er uit, dan het grotere hulsje. De ruit ligt nog steeds op de houder.
Beweeg de houder naar beneden zoals je normaal de raam een stuk open doet, de ruit zou omhoog moeten blijven omdat deze geklemd zit.
Maar de connector los van de motor.
Boor de drie popnagels uit
Nu kun je het mechanisme uit nemen door het eerst naar voren te bewegen en dan omhoog.
Controleer of de twee schroeven van de motor bereikbaar zijn en niet geblokkeerd door de houder, anders moet je even het ding weer aansluiten en verplaatsen.
Maak de motor los door de 2 schroeven los te maken, en draai de motor zo zodat de kabels loskomen van de spoel.
De houder komt eenvoudig los van de rail omdat er een nok af is........