Distributieriem en waterpomp vervangen.
Auteur |
Bericht |
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4551 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Distributieriem en waterpomp vervangen.
Met alle respect en nogmaals, je bent weer appels met peren aan het vergelijken met je "onderzoekjes"
|
19 jan 2024 12:57 |
|
|
Romani
V.I.P.
Geregistreerd: 20 okt 2022 22:13 Berichten: 102 Woonplaats: Amsterdam
Auto: Citroën C5 I Break 2.0i 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9146
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 122549
Kleur: Gris Orageux EYTC
Naar boven
|
Re: Distributieriem en waterpomp vervangen.
C5HDI110 schreef: Met alle respect en nogmaals, je bent weer appels met peren aan het vergelijken met je "onderzoekjes" Je hebt helemaal gelijk. Vandaag weer eens in mijn oogAppel gereden, heerlijk op de snelweg met 2450RPM bij 100km/h. Wat een verschil met die misPeer van een Xsara, die er bij 100km/h 3000RPM voor nodig had met dezelfde AL4-bak. Misschien kijk ik naar jouw idee wat vreemd in de fruitmand, maar mij redenatie is : Hoe korter de slag hoe hoger het toerental, hoe langer de slag hoe lager het toerental. Een Harley is ook geen Yamaha R1.
_________________ Overige voertuigen : Yamaha NMax155, Yamaha Giggle XF50
|
19 jan 2024 22:56 |
|
|
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3558 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
Re: Distributieriem en waterpomp vervangen.
? De slag heeft geen relatie met toerental. Korte of lange slag, allebei een 4 takt. Oftewel dezelfde rotatie aan de krukas. De compressie verhouding bepaald hoeveel mengsel en dus energie de zuiger naar beneden stuwt bij ontsteking. Maar vooral de bak verhoudingen zijn bepalend voor het toerenbereik en dus ook bij kruissnelheden. (De bak verhoudingen worden vanzelfsprekend wel gematcht met de koppelkromme)
Ps excuses....lees net dat een langere slag wel restricties geef in toerental.
|
20 jan 2024 14:21 |
|
|
kees05
V.I.P.
Geregistreerd: 12 apr 2021 19:01 Berichten: 361 Woonplaats: Haarlem
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Naar boven
|
Re: Distributieriem en waterpomp vervangen.
Nu nog even over de compressie verhouding lezen.
|
20 jan 2024 15:46 |
|
|
Romani
V.I.P.
Geregistreerd: 20 okt 2022 22:13 Berichten: 102 Woonplaats: Amsterdam
Auto: Citroën C5 I Break 2.0i 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9146
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 122549
Kleur: Gris Orageux EYTC
Naar boven
|
Re: Distributieriem en waterpomp vervangen.
@Boes en @Kees05. Bedankt voor jullie antwoorden, dat stel ik op prijs.
Ik ga gewoon af op wat mijn oren horen en wat mijn ogen waarnemen. Mijn ogen vertellen mij als ik naar mijn toerenteller kijk, dat de C5 ca 2450RPM draait en de Xsara ca 2950RPM draait bij 100/km constant. En als ik luister naar het afgeven motorgeluid, hoor ik dat de Xsara veel meer motorgeluid produceert dan de C5, i.c.m met dezelfde AL4-bak. Dat was ook de reden dat ik de Xsara zo snel als mogelijk van de hand heb gedaan.
Wellicht weten jullie ook met ingang van wanneer en in welke modellen de EAT6-bak is gemonteerd? Want de AL4-bak in mijn C5 vind ik echt zwaar tekort komen in de bergen.
_________________ Overige voertuigen : Yamaha NMax155, Yamaha Giggle XF50
|
20 jan 2024 18:44 |
|
|
AaronKers
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 21 mei 2016 16:25 Berichten: 642
Auto: Citroen C5 Break 2.0i-16V Ligne Prestige Carlsson Upgrade
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 351000
Kleur: EYTC - Gris Orageux
Naar boven
|
Re: Distributieriem en waterpomp vervangen.
Kun je niet beter handbak rijden? je gevoel zegt toch anders dan wat wij vertellen. want dat een AL4 te kort komt in de bergen is klinkklare onzin, je moet hem gewoon op sport zetten of (handmatig) een versnelling terug en naar boven gassen... een automaat z'n gang laten gaan in de bergen is sowieso een No-Go. ik heb namelijk ook een AL4 en rij regelmatig Frankrijk en Italië, in de bergen en soms ook nog eens met caravan en dat gaat gewoon echt perfect.
_________________ Bezit: Lexia / PP2000 / Diagbox Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)
Huidige auto's Citroën C5 Break 2.0-16v Ligne Prestige 2003(EYTC Gris Orageux) (354.450km) Citroën C5 Tourer 2.0-16v Exclusive 2008 (KPKD Bleu Mauritius) (135.300km) Citroën BX Sport 1.9 159B 1985 (EVEcR Gris Perlé) (216.894km) Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 2021
|
20 jan 2024 19:52 |
|
|
kees05
V.I.P.
Geregistreerd: 12 apr 2021 19:01 Berichten: 361 Woonplaats: Haarlem
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Naar boven
|
Re: Distributieriem en waterpomp vervangen.
Mijn opmerking was voor Boes bedoelt.
|
20 jan 2024 20:01 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4551 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Distributieriem en waterpomp vervangen.
Romani schreef: maar mij redenatie is : Hoe korter de slag hoe hoger het toerental, hoe langer de slag hoe lager het toerental. Benzine motor in mijn 508 heeft een nog kortere slag dan de Xsara, draait 2100rpm bij 100km/uur kun je dat verklaren?
|
20 jan 2024 22:25 |
|
|
Romani
V.I.P.
Geregistreerd: 20 okt 2022 22:13 Berichten: 102 Woonplaats: Amsterdam
Auto: Citroën C5 I Break 2.0i 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9146
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 122549
Kleur: Gris Orageux EYTC
Naar boven
|
Re: Distributieriem en waterpomp vervangen.
AaronKers schreef: Kun je niet beter handbak rijden? je gevoel zegt toch anders dan wat wij vertellen. want dat een AL4 te kort komt in de bergen is klinkklare onzin, je moet hem gewoon op sport zetten of (handmatig) een versnelling terug en naar boven gassen... een automaat z'n gang laten gaan in de bergen is sowieso een No-Go. ik heb namelijk ook een AL4 en rij regelmatig Frankrijk en Italië, in de bergen en soms ook nog eens met caravan en dat gaat gewoon echt perfect. Ik rijd met een automaat i.v.m mijn handicap. Ik gebruikte in de Oostenrijkse Alpen de sportstand i.c.m met de manuele schakelmogelijkheid, toch ging het allemaal uiterst moeizaam omhoog.
_________________ Overige voertuigen : Yamaha NMax155, Yamaha Giggle XF50
|
20 jan 2024 22:34 |
|
|
Romani
V.I.P.
Geregistreerd: 20 okt 2022 22:13 Berichten: 102 Woonplaats: Amsterdam
Auto: Citroën C5 I Break 2.0i 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9146
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 122549
Kleur: Gris Orageux EYTC
Naar boven
|
Re: Distributieriem en waterpomp vervangen.
C5HDI110 schreef: Romani schreef: maar mij redenatie is : Hoe korter de slag hoe hoger het toerental, hoe langer de slag hoe lager het toerental. Benzine motor in mijn 508 heeft een nog kortere slag dan de Xsara, draait 2100rpm bij 100km/uur kun je dat verklaren? In een 508 zit toch geen AL4 maar een 6 bak sequentiële automaat of 6 bak handgeschakeld, waarbij ik er van uit ga dat de hoogste versnellingen een overdrive-ratio zijn. Dat lijkt mij een logische verklaring.
_________________ Overige voertuigen : Yamaha NMax155, Yamaha Giggle XF50
|
20 jan 2024 22:38 |
|
|
AaronKers
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 21 mei 2016 16:25 Berichten: 642
Auto: Citroen C5 Break 2.0i-16V Ligne Prestige Carlsson Upgrade
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 351000
Kleur: EYTC - Gris Orageux
Naar boven
|
Re: Distributieriem en waterpomp vervangen.
Nu zeg je eigenlijk zelf dat de bak zorgt voor een lager toerental, en niet een langere slag in de motor... je spreekt jezelf aardig tegen
_________________ Bezit: Lexia / PP2000 / Diagbox Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)
Huidige auto's Citroën C5 Break 2.0-16v Ligne Prestige 2003(EYTC Gris Orageux) (354.450km) Citroën C5 Tourer 2.0-16v Exclusive 2008 (KPKD Bleu Mauritius) (135.300km) Citroën BX Sport 1.9 159B 1985 (EVEcR Gris Perlé) (216.894km) Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 2021
|
20 jan 2024 22:50 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4551 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Distributieriem en waterpomp vervangen.
Het is van zoveel factoren afhankelijk, mijn 508 is een beetje gemeen om hier in het spel te gooien, is directe inspuiting met een turbo, 6 versnellingen handbak, diesel vergelijkbaar koppel, maar kortere slag dan de Xsara, zegt dus helemaal niets de slag
|
20 jan 2024 22:55 |
|
|
Romani
V.I.P.
Geregistreerd: 20 okt 2022 22:13 Berichten: 102 Woonplaats: Amsterdam
Auto: Citroën C5 I Break 2.0i 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9146
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 122549
Kleur: Gris Orageux EYTC
Naar boven
|
Re: Distributieriem en waterpomp vervangen.
AaronKers schreef: Nu zeg je eigenlijk zelf dat de bak zorgt voor een lager toerental, en niet een langere slag in de motor... je spreekt jezelf aardig tegen De combinatie van de slag/boring, de hierdoor verkregen motorinhoud, de toegepaste versnellingsbak (automaat of handbak), aantal versnellingen van de bak, en de gebruikte ratio der versnellingen bepaalt het toerental bij verschillende snelheden. Het is juist de kortere slag die de motor, bij gebruik van dezelfde versnellingsbak, aantal versnellingen van de bak en gebruikmakend van dezelfde ratio, een hoger toerental zal laten draaien, neem ik aan. Het verschil moet ergens vandaan komen toch?
_________________ Overige voertuigen : Yamaha NMax155, Yamaha Giggle XF50
|
20 jan 2024 23:19 |
|
|
Romani
V.I.P.
Geregistreerd: 20 okt 2022 22:13 Berichten: 102 Woonplaats: Amsterdam
Auto: Citroën C5 I Break 2.0i 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9146
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 122549
Kleur: Gris Orageux EYTC
Naar boven
|
Re: Distributieriem en waterpomp vervangen.
C5HDI110 schreef: Het is van zoveel factoren afhankelijk, mijn 508 is een beetje gemeen om hier in het spel te gooien, is directe inspuiting met een turbo, 6 versnellingen handbak, diesel vergelijkbaar koppel, maar kortere slag dan de Xsara, zegt dus helemaal niets de slag Is dat geen appels met peren vergelijken?
_________________ Overige voertuigen : Yamaha NMax155, Yamaha Giggle XF50
|
20 jan 2024 23:20 |
|
|
AaronKers
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 21 mei 2016 16:25 Berichten: 642
Auto: Citroen C5 Break 2.0i-16V Ligne Prestige Carlsson Upgrade
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 351000
Kleur: EYTC - Gris Orageux
Naar boven
|
Re: Distributieriem en waterpomp vervangen.
Je hebt het compleet fout Een al4 gekoppeld aan een 2.0 heeft een andere ratio dan een zelfde al4 gekoppeld aan bijv. Een 1.4 of 1.6 er zijn onder dezelfde naam verschillende verhoudingen beschikbaar... heeft nogmaals totaal niets met een lange of korte slag te maken .. Maar wat we je ook uit proberen te leggen, ben jij blijkbaar de opperbeste ervaringsdeskundige
_________________ Bezit: Lexia / PP2000 / Diagbox Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)
Huidige auto's Citroën C5 Break 2.0-16v Ligne Prestige 2003(EYTC Gris Orageux) (354.450km) Citroën C5 Tourer 2.0-16v Exclusive 2008 (KPKD Bleu Mauritius) (135.300km) Citroën BX Sport 1.9 159B 1985 (EVEcR Gris Perlé) (216.894km) Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 2021
|
20 jan 2024 23:30 |
|
|
|