Re: HOWTO: AL4 klepjes/solenoids vervangen
Ik was ook een keer aan de beurt voor de klepjes (Peugeot 206). Dankzij deze geweldig handige howto van AK durfde ik het aan!
Ik deel hierbij nog wat ervaringen, misschien hebben jullie daar nog wat aan.
Ik begon met de vraag in welke stand de pook moet staan. In een AL4 document vond ik dat het stand 2 moest zijn, dat is dus helemaal de andere kant van P. Veel zal het niet uitmaken denk ik, maar ik heb het maar gedaan.
Dan ziet het er in het brein zo uit:
Links zit een stang aan de schakelplaat en deze is viavia met de pook verbonden. Het draaipunt van schakelplaat is op de foto slecht zichtbaar, je ziet het nog een beetje in het schaduwgedeelte bovenin. Op de schakelplaat zit rechts een pen die een asje meeneemt, dat is het asje wat er makkelijk uitvalt. Het asje is hier goed te zien, onderin, met een uitsparing waar de pen van de schakelplaat in valt.
Tegen de schakelplaat drukt een veerstang (stuk verenstaal) met aan het uiteinde een ronde pen die tegen de rand van de schakelplaat drukt. Door deze druk zorgen de “kuilen” in de schakelplaat ervoor dat de pook in de verschillende standen blijft staan. Het asje wordt meebewogen en in het brein gaan daardoor kanalen open of dicht.
De veerstang is horizontaal te verschuiven op het brein en daardoor wordt de stand van de pook afgesteld. De door AK en GW-tje besproken afstelling gaat hierover. Dat was voor mij niet duidelijk, dat moet je eerst gezien hebben, vandaar dat ik een poging doe om het wat meer te beschrijven.
Foto hiervan:
Bijlage:
Schakelveer1b.JPG
Door de rechterschroef los te draaien is de veerstang naar links of rechts te verschuiven en een beetje te kantelen. AK heeft een markering in het gat gemaakt, ik heb 2 dingen met een schuifmaat opgemeten, dat leek mij wat nauwkeuriger. Verder heb ik de methode van AK gebruikt, dus vooraf monteren en afstellen. Bij het plaatsen van het brein moet je deze dan goed aandrukken omdat de veerstang tegendruk geeft, want het moet buigen tegen de schakelplaat. Maar dat viel me reuze mee als je rustig werkt en begint met in de 4 hoeken, met de hand, een schroef te draaien. Maar ik denk dat je deze maten ook bij de methode van GW-tje prima kunt gebruiken.
Ik wilde alle schroeven met een momentsleutel aandraaien. Ik vond in AL4 documentatie dat vrijwel alle T30 schroeven met 9nM aangedraaid moeten worden.
De montage van het brein op de bak moet zo:
11 en 12 zouden andere schroeven moeten zijn. Ik heb er niet op gelet, maar het is mij niet opgevallen dat die er zijn. Ook AK heeft het er niet over.
Ik maakte me wat zorgen over het gewicht van het brein. Voor de zekerheid heb ik maar iets gemaakt om het brein op te zetten, wel zo veilig. Hier kun je ook mooi zien welke klepjes vervangen moeten worden (oud-type met de witte connectors).
De stekkertjes hebben aan beide zijkanten een borging. Ik heb 2 miniatuur schroevendraaiers gebruikt en deze er voorzichtig vanaf de stekker tussen gestoken en gelijk beetje wrikken. Dat ging goed.
En nu schakelt de bak weer als boter!!