Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie algemene vragen.
Auteur |
Bericht |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: A/C probleem
Ik heb dat filmpje nog eens teruggekeken. Wat blijkt: af fabriek zat er méér, niet minder olie in die nieuwe compressor dan de fabrikant van het complete systeem voorschrijft. Er zat dus teveel in Die A/C monteur zegt dan ook dat je altijd eerst de compressor leeg moet maken, daarna vullen volgens voorschrift van de systeem fabrikant. Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
04 mei 2020 13:00 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4706 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: A/C probleem
In de documenten die ik genoemd heb, word nergens een totale systeem hoeveelheid vermeld. Wel hoeveelheden olie per onderdeel, voor de meeste pompen bij PSA is dat 135ml +/- 15ml. Op de grote A1 poster bij de AC specialist ook niet, wel de inhoud van de pomp en hoeveel gas er in het systeem moet. Zoals eerder vermeld, was dat 135ml +/- 15ml, voor ruim 90% van de vermelde auto's. Dus die meer dan 100ml wat in het filmpje er uit komt, komt aardig overeen met wat er in hoort.
Niet dat ik de kennis van de professional in het filmpje in twijfel trek, het blijft een filmpje en mensen doen de raarste dingen voor views. De bevriende AC specialist waar ik kom, verkoopt ook nieuwe pompen, die zijn niet gevuld met olie, hij doet de juiste hoeveelheid olie in, volgens de info op de grote A1 poster. Ik heb sterk het vermoeden dat het filmpje gemanipuleerd is, dus vooraf gevuld met teveel olie, de rest kun je wel invullen. Tenzij er een officieel document is van een AC pomp fabrikant om zijn filmpje te onderbouwen ?
|
04 mei 2020 14:12 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: A/C probleem
Dat filmpje is gemaakt door Sergoyne, dat is een diagnose- en opleidingscentrum in België. Die naam ben ik een aantal keren tegengekomen bij AMT, ik veronderstel dat BJG ze ook wel kent. Het zou een "collega" van hem kunnen zijn, ben benieuwd wat hij daarover te melden heeft. Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
04 mei 2020 14:22 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4706 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: A/C probleem
Schemeren met namen van anderen, is niet netjes Het enige dat ik wil aangeven is dat het filmpje niet klopt met mijn bevindingen, lees dat nog eens goed door Of worden de pompen in BE afgevuld geleverd en in NL niet
|
04 mei 2020 14:38 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: A/C probleem
Ik begrijp niet goed wat je met die eerste zin bedoelt.
Voorst schreef je: Ik heb sterk het vermoeden dat het filmpje gemanipuleerd is, dus vooraf gevuld met teveel olie, de rest kun je wel invullen.
Dat zou dan door Sergoyne gedaan moeten zijn, zo moet ik dat toch lezen?
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
04 mei 2020 15:13 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13914 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: A/C probleem
van die mensen heb ik ook al les van gehad. ten eerste er mag niets meer geleverd worden met olie erin.
de hoeveelheid hangt af wat er gebeurd is , ik ben daar altijd voorzichtig mee geweest.
nogmaals je hebt er alleen last van als het heel warm is.
wat maakt de hersteller dat uit dat uw airco slechter werkt bij hoge temp.
bij een autobus valt de airco volledig uit bij een 50 tal graden, bij die hoge temp komt er ook warme lucht uit de mondingen.
|
04 mei 2020 15:15 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4706 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: A/C probleem
Dat is een goede, dat er geen olie in mag zitten, met olie valt het onder gevaarlijke goederen met transport beperkingen. Iets waar ik op mijn werk ook mee te maken heb de laatste jaren, zo zijn Loctites en tubes O-Ring vet uit pakkingsetjes gehaald. @JW, Met schemeren van namen, bedoel ik het wijzen naar anderen, om je eigen standpunt te versterken En ja het lijkt er op dat het filmpje gemanipuleerd is, door vooraf te vullen met (teveel) olie, zoals ik aangaf, op YouTube doen ze alles voor de views, want dat levert €€€ op en in zijn geval klanten die een opleiding willen volgen, zie het als een commercieel spelletje. Willy geeft al aan dat de pompen leeg geleverd worden en ik heb ze bij de AC specialist ook altijd leeg gezien, dan klopt het niet dat hij een gevulde pomp heeft ? Vanaf omstreeks 2010 zijn de regels op het vervoer van olie en andere chemicaliën, sterk aangescherpt, het filmpje is van 2013. Denk even goed na over de (commerciële) belangen van het filmpje en de feiten.
|
04 mei 2020 15:42 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13914 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: A/C probleem
Jw , ik denk dat ik weet waarover ik spreek ,ik heb in een speciale cabine in duistland verschillende keren soms meer dan een week testen gedaan samen met de levransier , allerei testen gedaan met verschillende onderdelen.daar werd het voertuig meer dan een nacht opgewarmd en lampen ingehangen voor de warmte voor de mensen, ook werden overal aansluitingen gemaakt voor drukken te meten,en overal temperaturen gemeten. daar zijn we ook te weten gekomen dat je de oververhitting van het inspuitventiel kunt meten aan de compressor. ik denk dat ik dan wel weet over wat ik spreek.
|
04 mei 2020 15:43 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: A/C probleem
Beste forumleden ik voel mij toch geroepen te reageren in dit draadje. Een paar punten wil ik aandragen:
Een compressor pomp noemen getuigt niet van kennis en kunde van het aircosysteem.
Bij vervangen van een compressor moet het systeem worden gespoeld, en is alle olie weg uit het hele systeem, vandaar dat sommige documentatie uitgaat van de totale hoeveelheid, waarvan ongeveer 50% in de compressor moet, en de rest in het systeem.
Er is ook documentatie die de hoeveelheid compressor-olie aangeeft. Maar dan is het dus belangrijk dat je deze hoeveelheid in de compressor doet (eerst aftappen) en dan nogmaals (na spoelen) dezelfde hoeveelheid in het systeem.
Bij een lek systeem moet er ook worden gespoeld omdat de hygroscopische olie is aangetast. Dit doet niemand waardoor veel compressoren defect raken door smeerproblemen (dat gebeurt altijd na langere tijd waardoor de monteur het verband niet ziet met de foute handeling).
De nieuwe compressor wordt nog steeds vrijwel altijd met olie gevuld geleverd. Ik zou graag (met bewijs) willen weten welke fabrikant vanaf wanneer gestopt is met het leveren van gevulde compressoren, dan is dat namelijk een belangrijk aandachtspunt bij montage.
De hoeveelheid olie die in de compressor zit af fabriek is heel vaak meer dan er in moet, ik tref wel eens 200 ml aan. Het is soms ook te weinig. In beide gevallen is controle door leeggieten van de compressor vereist!
De juiste procedure is inderdaad die in het filmpje en wordt ook door de fabrikanten voorgeschreven.
Ik wordt wel eens bij garantieaanvragen van defecte compressoren geroepen, vrijwel altijd zit er teveel olie in het systeem. Soms is dit zelfs de oorzaak van de schade (vloeistofslag). Dit kan door bijvullen bij service, maar vaak door niet aftappen van een nieuwe compressor.
Wat betreft Sergoyne, ik ken het bedrijf, er zijn geen redenen aan te nemen dat ze zoiets zullen manipuleren. Daarbij zou ik willen aangeven dat fabrikant-documentatie leidend is, en daarin vind je vergelijkbare procedures. In die zin vind ik het jammer dat er (onterechte) beschuldigingen worden geuit op basis van (technische) misvattingen.
Kennis over airco's is een ondergeschoven kindje in mijn beleving. In dit draadje zie ik daar volop het bewijs van. En niet alleen daar. In mijn werk heb ik te maken met diagnose aan aircosystemen waarbij schade is ontstaan aan de (nieuwe) compressor. Vanuit die positie zie ik dat veel (ook specialisten) onderhoud en reparatie niet met de juiste kennis uitvoeren. Denk alleen al eens aan het leeghalen van een installatie met de HD aangesloten, waarbij dus de olie uit de compressor wordt gezogen. Die olie wordt daar niet weer bijgevuld, maar elders in het systeem, waarbij de compressor de eerste minuten met een gebrek aan smering draait. En welk bedrijf controleert de olie op vervuiling zoals voorgeschreven? Laat staan dat er gespoeld wordt.
Een defecte compressor beschouw ik op dezelfde manier als een defecte turbo: de oorzaak ligt vrijwel altijd buiten de compressor. Eerst weten waarom de compressor defect is gegaan, voordat je hem vervangt is het devies. In vrijwel alle gevallen is te achterhalen waarom de compressor defect is geraakt.
Als laatste een waar gebeurd verhaal: Ooit kwam een monteur mij vertellen dat hij slechte ervaringen had met de compressor van merk V. Deze was stuk gegaan, de tweede van merk H ging ook stuk. Hij had nu een compressor van merk N besteld, die waren vast beter. Die zou hij morgen gaan monteren. Ik vroeg wat de schade was aan de compressor (weet ik niet, gewoon een k... compressor) en of hij gespoeld had (nee, hoe moet dat? kan dat met mijn aircostation?) en of het expansieventiel was vervangen (nee, die was nog heel....), en hoe hij de compressor had gevuld met olie (hoefde niet, er zat een sticker compressor is met olie gevuld).
Er is nog een hoop te doen, en begrijp mij niet verkeerd, die monteur kon het niet helpen. Niemand heeft het hem ooit verteld... Dat bedoel ik met ondergeschoven kindje.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
04 mei 2020 22:24 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: A/C probleem
Dank voor je zeer uitvoerig commentaar en beschouwing Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
04 mei 2020 22:40 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4706 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: A/C probleem
BJG schreef: De nieuwe compressor wordt nog steeds vrijwel altijd met olie gevuld geleverd. Ik zou graag (met bewijs) willen weten welke fabrikant vanaf wanneer gestopt is met het leveren van gevulde compressoren, dan is dat namelijk een belangrijk aandachtspunt bij montage. Het enige bewijs wat ik heb, is wat ik zie bij de AC specialist, geen enkele nieuwe pomp is voorzien van olie. Soms let ik weleens op, tussen mijn wekelijkse praatje en bakkie koffie daar Een bewijs op papier en vanaf wanneer doet er niet (meer) toe, het is gewoon een feit nu dat ze zonder olie worden geleverd. Zoals ik al aangaf is transportbeperking de meest voor de hand liggende reden, zoiets moet apart ingepakt worden en op een aparte paklijst als "dangerous goods", er mag geen enkel ander artikel in dezelfde colli. Het is puur om logistieke reden en besparen van transportkosten, dit soort zaken is dagelijkse kost voor mij op het werk. BJG schreef: Wat betreft Sergoyne, ik ken het bedrijf, er zijn geen redenen aan te nemen dat ze zoiets zullen manipuleren. Daarbij zou ik willen aangeven dat fabrikant-documentatie leidend is, en daarin vind je vergelijkbare procedures. In die zin vind ik het jammer dat er (onterechte) beschuldigingen worden geuit op basis van (technische) misvattingen. Er zijn geen technische misvattingen, het klopt niet dat in het filmpje een "gevulde" pomp word getoond, terwijl er duidelijke waarnemingen zijn van Willy en mijzelf dat nieuwe pompen zonder olie worden geleverd. Overigens vermeld de PSA documentatie niets over spoelen, zie de genoemde documenten in mijn eerdere berichten, gezien de antwoorden van JW, vermoed ik dat hij deze documenten (nog) niet gelezen heeft.
|
04 mei 2020 22:56 |
|
|
H_H
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44 Berichten: 3058 Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Naar boven
|
Re: A/C probleem
Mooie deskundige anekdote BJG!
Misschien een idee om dit ergens in de FAQ te plaatsen aangezien er bij de ph3 C5’s nogaleens defecte compressor vervangen moeten worden naar het schijnt.
Bovenstaande is dan wel iets om rekening mee te (laten) houden denk ik.
_________________ Toen: Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4 C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
|
04 mei 2020 23:10 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13914 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: A/C probleem
BJG , je hebt een PB.
|
04 mei 2020 23:39 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: A/C probleem
Nog even nadenkend over het al dan niet gevuld zijn van een aircocompressor ben ik een onderzoekje gestart. Het gaat tenslotte om waarheidsvinding, en niet om wie er gelijk heeft, of meer of minder kennis heeft. Dat is nooit de insteek geweest van mijn posting op dit forum. Olie gevaarlijkOver het besluit over vervoer van gevaarlijke stoffen staat HIER een artikel waarin de gevaarlijke stoffen omschreven worden in de zin van dat besluit en de Luchtvaart Wet. Het er lijkt niet op dat een beetje olie in een A/C compressor hieronder zou kunnen vallen. Als niet hier onder valt, dan zeker niet onder wetten/besluiten die gelden voor spoor- boot- en/of wegtransport. Natuurlijk is het te kort door de bocht om op basis hiervan te zeggen dat de compressoren met olie gevuld worden geleverd, de enige conclusie is dat ze gevuld met olie vervoerd mogen worden. Fabrikanten en leveranciersIk gelukkig wat connecties met fabrikanten en grossiers, en heb besloten het na te vragen, zij weten per slot van rekening het beste wat ze doen. Ook heb ik gevraagd naar de juiste procedure omtrend het vervangen van compressoren. In het kort even de bevindingen: Nissens levert de compressoren gevuld met de juiste olie inclusief benodigde ringen en andere materialen. Andere fabrikanten leveren compressoren met wisselende hoeveelheden olie. Soms zit er inderdaad vrijwel niets in, soms genoeg en soms teveel. Er was zelfs een fabrikant die sprak over transport-olie die niet altijd zou voldoen aan de eisen voor gebruik in een ac systeem. Fabrikanten hanteren inderdaad diverse olie soorten, het is dus zaak om ook daar op te letten. Een vaste regel gaf niemand (behalve Nissens) aan voor de aflevering van de compressor qua hoeveelheid olie. Eigenlijk allemaal hielden ze een slag om de arm (controleer het). Hoe moet het dan?Het advies is derhalve nog steeds bij iedereen de compressor leeg te maken en daarna te vullen met de juiste hoeveelheid en soort olie. Natuurlijk komt er dan vrijwel geen olie uit als de fabrikant er vrijwel niets in heeft gedaan, maar dan weet je wel wat er in zit/zat. Pas na deze handeling weet je zeker dat het goed zit zowel qua hoeveelheid als qua oliesoort. Er was dan ook geen fabrikant die aangaf dat het leegmaken en vullen van de compressor niet nodig is. De conclusie lijkt mij dan ook nog steeds gerechtvaardigd dat de beschreven procedure de juiste is. SpoelenIk merk dat er wat onduidelijkheid is over spoelen. Heel even kort hoe dat zit: Wanneer een compressor defect is geraakt moet de oorzaak eerst worden achterhaald. Is er vloeistofslag geweest of andere slijtage dan is de olie vervuild met slijpsel. Zeker met moderne extern-geregeld compressoren zonder magneetkoppeling is dit vrijwel altijd het geval, en ook nadat het systeem een poos zonder koudemiddel heeft gewerkt (compressor kan immers niet uit). Dus een diagnose moet bepalen of er sprake is van olievervuiling, waarna er gespoeld moet worden. Ook bij langere leegstand als gevolg van lekkage is de hygroscopische olie aangetast en moet worden gespoeld. De condensor, filter/droger en expansieventiel kunnen niet gespoeld. De eerste twee vervang je dus altijd, en vloeistofslag het expansieventiel natuurlijk ook. Ik hoop dat er nu voor iedereen duidelijkheid is.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
06 mei 2020 16:40 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4706 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: A/C probleem
BJG schreef: Olie gevaarlijkOver het besluit over vervoer van gevaarlijke stoffen staat HIER een artikel waarin de gevaarlijke stoffen omschreven worden in de zin van dat besluit en de Luchtvaart Wet. Het er lijkt niet op dat een beetje olie in een A/C compressor hieronder zou kunnen vallen. Als niet hier onder valt, dan zeker niet onder wetten/besluiten die gelden voor spoor- boot- en/of wegtransport. Natuurlijk is het te kort door de bocht om op basis hiervan te zeggen dat de compressoren met olie gevuld worden geleverd, de enige conclusie is dat ze gevuld met olie vervoerd mogen worden. Los van de AC discussie, olie word als gevaarlijk goedje gezien, ook voor wegtransport. Luchtvracht is een andere tak van sport met andere regels, omdat dit niet over de weg gaat maar zelf opgehaald dient te worden en ook zelf inklaren. Voor een deur tot deur levering met TNT, DHL, UPS, etc, gelden andere regels voor chemische vloeistoffen, zoals ik eerder genoemd heb. Dit soort gevallen is al ruim 15 jaar dagelijkse kost voor mij, met bijbehorende officiële (pittige) cursussen over logistiek, verantwoordelijkheden en termen als DDU, DAP, EXW, CIP, etc. Het SAP systeem bij ons blokkeert een complete levering gewoon waar iets met olie in zit, dat worden automatisch meerdere aparte pakketjes met meerdere pakbonnen, het boeken van de zending en aanvraag export, Douane, etc gaat automatisch.
|
06 mei 2020 17:25 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|