Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 koeling 
Auteur Bericht
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 20 jan 2013 23:02
Berichten: 57
Woonplaats: Lage Zwaluwe
Auto: C5 Berline 2.0 exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 96.000
Kleur: grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koeling
Dit lijkt verdacht veel op het probleem wat ik ook had in zomer 2018 op terugweg uit frankrijk.
Ook bij mij weerstanden vervangen kosten €217.00. Beetje meer dan € 17. Van topic starter.
Vandaag weer hetzelfde en inderdaad met de caravan erachter.
Even de bewuste groene stekker los gemaakt maar de ventilator ging niet aan.
Letop: uit frustratie eens een harde klap op de grill gegeven waar de weerstanden en relais zich bevinden.
Wat scherts mijn verbazing de ventilator begon op volle toeren te draaien.
Wat is hier aan de hand ?
Stekker slecht contact ,plakkend relais. Wie weet misschien een mogelijkheid.
Symptomen vooraf een sterk was een huilende airco koelpomp. Deze enkele keer aan en uit gezet waarbij het geluid verdwijn en bij aanzetten weer hoorbaar is.

Mvg Foeke


11 jun 2019 22:03
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 7196
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 9000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koeling
Er wordt van alles geroepen, dat kan allemaal mogelijk zijn. Maar het beste is om diagnose te laten stellen door een kundig iemand.

Het enige dat je aan de koelfan zelf kunt testen is of hij draait met airco aan en of hij daarna volgas gaat draaien als je de koelvloeistoftemperatuursensor los neemt.
Let op er ontstaat dan wel een foutcode, daardoor kan de garage op het verkeerde been worden gezet als die daarna gaat kijken.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, C-Crosser 2.4

Hobby: Burton zie website


11 jun 2019 22:16
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 20 jan 2013 23:02
Berichten: 57
Woonplaats: Lage Zwaluwe
Auto: C5 Berline 2.0 exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 96.000
Kleur: grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koeling
Goedendag forumleden.
Even update omtrent mijn probleem.
Met mijn auto naar de dealer geweest.
Zoals boven genoemde al zei ,meten is weten !!
Men kwam uit op dat de 2 Ventilator weerstanden defect waren. de ventilator schijnt normaal
op 3 standen te werken echter draaide mijn ventilator maar op een stand.
Alle meldingen waren weg na vervanging.
Gerust gesteld ben ik echter niet want de vorige weerstanden waren vorig jaar pas vervangen.
Dus ben ik benieuwd of het weer van korte duur zal zijn of hopelijk niet.
Een bijkomstigheid is dat ik de problemen kreeg tijdens het trekken van mijn caravan.

Groetjes Foeke


22 jun 2019 19:24
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 20 jan 2013 23:02
Berichten: 57
Woonplaats: Lage Zwaluwe
Auto: C5 Berline 2.0 exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 96.000
Kleur: grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koeling
Helaas!!!
Het geluid blijft nog steeds , hoe heter buiten hoe harder het geluid.
Het lijkt wanneer de airco pomp heel hard moet werken het geluid sterker wordt.
Bij het afschakelen hoor je een klik en verdwijnt het geluid.
Het koel systeem lijkt goed te koelen maar er viel mij iets vreemds op.
Tijdens een rotonde draaien lijkt de airco koude lucht weg te vallen.
Daarna weer terug gekomen op een recht stuk weg weer normaal maar met geluid.
wie heeft dit ooit ook ervaren??

klein vraagje nog? is 700 gr koelmiddel teveel voor een phase 1 uit 2001
ik lees verschillende topics waarbij 650 gram het maximum is!!!

Foeke


27 jun 2019 19:05
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 11569
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koeling
ik vermoed dat het vloeistofslag is , dat wil zeggen dat de compressor vloeistof krijgt in de plaats van gas.
zo dus zit er teveel gas in.


27 jun 2019 19:35
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 20 jan 2013 23:02
Berichten: 57
Woonplaats: Lage Zwaluwe
Auto: C5 Berline 2.0 exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 96.000
Kleur: grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koeling
Hi Willy.
Dus met jou redenatie in mij geval zou er 50 gram koelmiddel teveel in het systeem zitten
Er is 700 gram in gegaan.
Dus jou als raadgever weer laten controleren en eventueel 50 gram verlagen..
Of heb je meer raad?
Zelf verdenk ik de pomp aan het sterven is

Foeke


27 jun 2019 20:01
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44
Berichten: 1274
Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 216.000
Kleur: Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koeling
Ik ben de kluts een beetje kwijt nu... Is er een probleem met de koelfan of de airco?
700 is sowieso te veel.

_________________
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline


27 jun 2019 20:02
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 16834
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 270000
Kleur: Rouge Profond KKQD (Dieprood)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koeling
Ik ook, een beetje.... :smt017
Er werd geschreven:
Citaat:
Er is 700 gram in gegaan.
Wanneer is dat gedaan, zeeeer kort geleden?
En wat zat er nog in vóór die tijd, gemeten bij het leeghalen en testen van het systeem?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


27 jun 2019 21:19
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 11569
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koeling
Tijdens een rotonde draaien lijkt de airco koude lucht weg te vallen.

hier is hij in zijn hoge druk gegaan .
een vloeistofslag geeft een ratelend geluid.


27 jun 2019 21:32
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 16834
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 270000
Kleur: Rouge Profond KKQD (Dieprood)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koeling
Als je tijdens het rijden over een rotonde voelt dat de koude luchtstroom wegvalt, kan dat een heel normaal verschijnsel zijn.
Dat heeft te maken met de massatraagheid van de luchtstroom, die verandert dan even van richting op die rotonde.

Ik heb dat vele malen meegemaakt, en in het begin vroeg ik me af: wat gebeurt daar nou :smt017
Daarover doordenkend bedacht ik me dat ook lucht een zekere massa heeft, die van richting moet veranderen als je een bocht omgaat. Zeker als je dat niet stapvoets doet merk je dat.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


28 jun 2019 01:04
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 11569
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koeling
:smt017
als je traag rijd valt de luchtstroom weg, en word de druk hoger in de condensor en kan de airco uitvallen. en dat zeker als er te veel gas op zit.


28 jun 2019 09:33
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 16834
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 270000
Kleur: Rouge Profond KKQD (Dieprood)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koeling
Dat begrijp ik even niet....
Je zegt dat als je traag/langzaam rijdt, de luchtstroom wegvalt, en dat daardoor de A/C stopt?
Die luchtstroom wordt toch geregeld door de ventilator, niet door het tempo waarin ik rij? Hij zou dan ook wegvallen als ik stilsta, of stapvoets rij?

Voorts is de situatie bij mijn A/C dat hij correct gevuld is, en altijd goed werkt. Ook bij langzaam rijden en stilstand.
En toch heb ik dat in een bocht er ineens een wat warmere luchtstroom naar me toe kan komen.
Nu ik erover doordenk, zou het kunnen zijn dat dit optreedt in een bocht naar links, ik zal daar op gaan letten. Dat zou dan betekenen dat de passagier, als hij daar zou zitten aan de rechterkant, dat niet zou merken.
De passagier zou dat dan moeten merken in een (lange) bocht naar rechts.
Maar ja, ik zit meestal alleen in m'n auto, ik kan dat dus niet checken ;)

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


28 jun 2019 10:07
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 11569
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koeling
met de rijwind heb je nog een exstra koeling erbij , en dat zeker als het heel warm is.


28 jun 2019 11:08
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 16834
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 270000
Kleur: Rouge Profond KKQD (Dieprood)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koeling
Zeker.
Maar dat wil toch niet zeggen dat hij wegvalt als je langzaam rijdt of stilstaat? Dat doet mijn A/C in elk geval niet, die blijft dan prima werken.

Dat zo zijnde, begrijp je mijn gedachtegang over die "massatraagheid" van de lucht, en dat daardoor de verdeling van de warme/koude lucht in de auto kan veranderen als je door een bocht rijdt?
Ik vergelijk het dan met een half gevuld flesje water dat rechtop naast je staat in je auto. Als je daarmee de bocht doorgaat zie je door de middelpuntvliedende kracht de vloeistofspiegel een andere hellingshoek krijgen.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


28 jun 2019 12:30
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 11569
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koeling
Citaat:
Maar dat wil toch niet zeggen dat hij wegvalt als je langzaam rijdt of stilstaat?


naar gelang hoeveel gas er te veel inzit kan je daar last van hebben.


28 jun 2019 12:45
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar: