Welke benzine en rijgedrag met een THP 1.6 ervaring
Auteur |
Bericht |
timmeh
C5club Fan
Geregistreerd: 01 aug 2018 21:41 Berichten: 65
Auto: C5 Tourer comfort
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 172000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Welke benzine en rijgedrag met een THP 1.6 ervaring
Bij aanschaf tankte ik de gewone 95. Ik wist dat het een potentieel zorgenkindje kon zijn, maar durfde de gok wel aan omdat de motor in 2014 is vervangen en de rest in superstaat en superzuinig op gepast is (oa 2 mnd voor de koop is bijv nog de airco afgeperst en nieuw gevuld). Na meer verhalen en verdieping begon ik wat meer te letten op t "gedrag" van de motor (nu 80.000 gelopen, wat een tricky km stand is qua vervuiling begrijp ik uit verschillende items hierover) en na een tijdje merkte ik continue kleine schokjes op bij het optrekken. De citroen dealer had ook al iets uitgelezen wat duidt op interne vervuiling, maar nog niet ernstig (kunnen ze dat tegenwoordig uitlezen?). Vorige 1e eigenaar was volgens mij ook iemand die het nieuwe rijden toepaste en een caravan had (afneembare trekhaak). De fusees links en rechtsvoor waren volgens mij de druppel voor m met t gedoe van deze auto kan ik me voorstellen (zie ander topic van mij). Ik trek bij koud door tot 3000 en verder laat ik de schakelindicator lekker links liggen en gaat warmgereden de snelweg op richting t rood zoals ik ook gewend ben met mn turboloze auto's. (zit er niet voor niets op).
Sinds 2 maanden tank ik uitsluitend BP ultimate 98 op basis van gelezen ervaringen. Kost ong 5 ct meer per liter. Eerst gebeurde er niet veel, voor t gevoel ging t alleen wel wat reactiever en na een maand schoot de auto met 138 op de cruise in een noodloop. Uitlezen: turbodruk probleem. Gereset, doorgereden en geen problemen sindsdien (nu plm 1500 km verder). Het schokkerige met optrekken is er ook uit. Er gebeurd dus wel wat daarbinnen is mijn conclusie, ik doe het af dat de ecu zich moest aanpassen aan nieuwe waarden.
Wat tanken de mede C5 X7 eigenaren met een THP? En waarom? Hoe is jullie rijgedrag? En, zit het echt tussen mn oren of is de aanpassing van rijgedrag icm benzinekeuze een middel om die granulaat reiniging te voorkomen?
|
10 feb 2019 22:36 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Welke benzine en rijgedrag met een THP 1.6 ervaring
Alle beetjes helpen. Rijstijl maakt zeker uit. Maar het is lastig te zeggen wat nu precies de juiste rijstijl is. De betere benzine heeft niet zoveel invloed op inlaat vervuiling. Die komt daar namelijk niet vanwege de directe inspuiting. Wel op je verbranding.
Dat turbodruk probleem ga je zeker nog terug krijgen in de toekomst.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
11 feb 2019 10:38 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33395 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: Welke benzine en rijgedrag met een THP 1.6 ervaring
Rijstijl maakt meer verschil dan premium brandstof. M.i is het “ nieuwe rijden “ funest en vervuilt de motor ( zeker een THP ) hier sneller mee ...
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
11 feb 2019 10:58 |
|
|
cieterman
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 25 apr 2009 17:29 Berichten: 816 Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 Tourer 1.6 THP 16V 156 Exclusive
Opties: Wegdraaib. trekhaak Thule
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12912
Productienummer: 10188
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 130000
Kleur: KTVD Zwart Perla Nera
Naar boven
|
Re: Welke benzine en rijgedrag met een THP 1.6 ervaring
Is er enig wetenschappelijk verantwoord argument waarom het nieuwe rijden bij deze motor of uberhaupt funest zou zijn? Mogelijk verwijzing naar enig betrouwbaar wetenschappelijk artikel terzake. Ik houd me aanbevolen. Ik ben een luie thp-rijder, kom vrijwel nooit boven de 3000 toeren en geniet juist zeer van de karakteristiek van de thp en heb na een kleine 80.000 km nog geen typische thp-inhoudingsverschijnselen. Ik gebruik meestal Shell V-power. Verbruik zie onder. Groeten, Cieterman
_________________
NSU 1000C '67, NSU 1000C '70 Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1
C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km), C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km) C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot heden
|
11 feb 2019 11:07 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33395 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: Welke benzine en rijgedrag met een THP 1.6 ervaring
Dat is inherent aan down size turbo motoren .... Simpelweg niet goed altijd zo te rijden. Laat google er maar eens op los of vraag het bv een garagist https://www.anwb.nl/experts/auto/57/sch ... -te-rijden
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
11 feb 2019 11:12 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7265 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Welke benzine en rijgedrag met een THP 1.6 ervaring
Ik ben van de omkeringen. Is er enig wetenschappelijk bewijs dat het nieuwe rijden NIET funest zou zijn voor je motor?
Altijd met een hoge belasting rijden betekent meer slijtage van transmissie, motor etc. Potentieel meer motorvervuiling.
|
11 feb 2019 11:14 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33395 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: Welke benzine en rijgedrag met een THP 1.6 ervaring
Een mooie mix tussen “ nieuw rijden “ en doortrappen bv
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
11 feb 2019 11:16 |
|
|
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Re: Welke benzine en rijgedrag met een THP 1.6 ervaring
Dat turbo druk probleem komt inderdaad wel terug. Is uitlubberen van het asje van de waste gate. Gelukkig kun je het turbo huis los vervangen. Oldenhage kan je er wel aan helpen.
Op zich helpt premium benzine niet tegen de inlaatspruitstuk en inlaatklep vervuiling. Er bouwt zich echter ook vervuiling op binnen de cylinders en daar helpt die premium brandstof wel tegen (zeker icm stevig doortrappen).
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
11 feb 2019 15:47 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7265 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Welke benzine en rijgedrag met een THP 1.6 ervaring
Menno schreef: Een mooie mix tussen “ nieuw rijden “ en doortrappen bv Of gewoon alleen dat laatste, na rustig warmrijden...
|
11 feb 2019 16:12 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4528 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Welke benzine en rijgedrag met een THP 1.6 ervaring
Ik ben geen voorstander van het nieuwe rijden, een leuk voorbeeld is de Xsara 1.6-16V van mijn oom. Hij rijd volgens het nieuwe rijden, met een verbruik van 1:10 a 12, ik haal 1:14 a 15 met zijn auto door dit niet te doen. Wat Menno zegt, rijstijl maakt veel meer uit, ik trap wel door, maar anticipeer veel, op tijd gas los ipv steeds (flink) remmen.
|
11 feb 2019 17:28 |
|
|
timmeh
C5club Fan
Geregistreerd: 01 aug 2018 21:41 Berichten: 65
Auto: C5 Tourer comfort
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 172000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: Welke benzine en rijgedrag met een THP 1.6 ervaring
BJG schreef: Alle beetjes helpen. Rijstijl maakt zeker uit. Maar het is lastig te zeggen wat nu precies de juiste rijstijl is. De betere benzine heeft niet zoveel invloed op inlaat vervuiling. Die komt daar namelijk niet vanwege de directe inspuiting. Wel op je verbranding.
Dat turbodruk probleem ga je zeker nog terug krijgen in de toekomst. Maar betere verbranding heeft toch wel effect op de recirculatie bij de inlaat, en daarmee zooi? En wat ik las is eea heter dus aanslag brandt hopelijk uiteindelijk weg (nooit helemaal maar toch)?
|
12 feb 2019 06:30 |
|
|
timmeh
C5club Fan
Geregistreerd: 01 aug 2018 21:41 Berichten: 65
Auto: C5 Tourer comfort
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 172000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: Welke benzine en rijgedrag met een THP 1.6 ervaring
exroosje schreef: Dat turbo druk probleem komt inderdaad wel terug. Is uitlubberen van het asje van de waste gate. Gelukkig kun je het turbo huis los vervangen. Oldenhage kan je er wel aan helpen.
Ok das k*t, maar een ander dingetje met de thp vind t wel een heerlijk briljante motor verder tot zover, maar wel met aandacht. Beetje de twinspark van alfa ooit in t begin
|
12 feb 2019 06:33 |
|
|
timmeh
C5club Fan
Geregistreerd: 01 aug 2018 21:41 Berichten: 65
Auto: C5 Tourer comfort
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 172000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: Welke benzine en rijgedrag met een THP 1.6 ervaring
C5HDI110 schreef: Ik ben geen voorstander van het nieuwe rijden, een leuk voorbeeld is de Xsara 1.6-16V van mijn oom. Hij rijd volgens het nieuwe rijden, met een verbruik van 1:10 a 12, ik haal 1:14 a 15 met zijn auto door dit niet te doen. Wat Menno zegt, rijstijl maakt veel meer uit, ik trap wel door, maar anticipeer veel, op tijd gas los ipv steeds (flink) remmen. Tis idd een combi i guess. Zit regelmatig in de auto bij anderen en dan valt me dat idd op dat t veel beter kan, t anticiperen, uitrollen, remmen op de motor. Zit je ernaast en dan vol gas door naar de kont van de voorligger en dan allerlaatst hard in de rem. Denk ik: why? je zag m toch?
|
12 feb 2019 06:59 |
|
|
timmeh
C5club Fan
Geregistreerd: 01 aug 2018 21:41 Berichten: 65
Auto: C5 Tourer comfort
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 172000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: Welke benzine en rijgedrag met een THP 1.6 ervaring
Menno schreef: Een mooie mix tussen “ nieuw rijden “ en doortrappen bv Voor de echte snelheden pak ik mn Aprilia wel
|
12 feb 2019 07:03 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7265 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Welke benzine en rijgedrag met een THP 1.6 ervaring
Life is too short om altijd maar uit te rollen...
|
12 feb 2019 09:44 |
|
|
|