Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 143 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
 Hydrauliekpomp klinkt boos 
Auteur Bericht
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 3999
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 352000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydrauliekpomp klinkt boos
Ik twijfel nog. De sb was nog wat korstig af en toe. Vanochtend niets aan de hand. Vanmiddag bij het wegrijden ineens weer een storing. Vervolgens in een bocht weer volle sb. Dat is eng.
Vervolgens een parkeerplaats uitgezocht waar ik even ben gaan slalommen, 8 x slalommen heen, 8x terug.
Daarna was de sb fluweelzacht, voor het eerst met deze pomp. Geen storingen meer gehad.


05 jan 2019 19:12
Profiel
C5club Executive
C5club Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 1812
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydrauliekpomp klinkt boos
BJG schreef:
C5HDI110 schreef:
Bij een mede C5 rijder is het relais voor de brandstofpomp in de BSM gesneuveld, ze hebben dat met een directe 12V via het contact opgelost.


Dat vind ik risicovol. Bij een aanrijding blijft de pomp lopen!!
Ik adviseer dit niet te doen (ja dit komt regelmatig voor bij PSA auto's) en garages stellen dan vaak dit soort oplossingen voor.

Ik ga geen namen noemen, dit is door een Citroën specialist gedaan :?


05 jan 2019 22:23
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 3999
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 352000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydrauliekpomp klinkt boos
Met een beetje lomp beleid is daar toch wel een relais overheen te solderen?


05 jan 2019 22:55
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 6955
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 9000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydrauliekpomp klinkt boos
Uiteraard zijn daar oplossingen voor te bedenken. Het gaat mij om bewustwording.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3

Hobby: Burton zie website


06 jan 2019 00:13
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 6955
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 9000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydrauliekpomp klinkt boos
c5jan schreef:
Ik twijfel nog. De sb was nog wat korstig af en toe. Vanochtend niets aan de hand. Vanmiddag bij het wegrijden ineens weer een storing. Vervolgens in een bocht weer volle sb. Dat is eng.
Vervolgens een parkeerplaats uitgezocht waar ik even ben gaan slalommen, 8 x slalommen heen, 8x terug.
Daarna was de sb fluweelzacht, voor het eerst met deze pomp. Geen storingen meer gehad.

Het lijkt wel wat op een voeding of massa probleem.
Is dit al eens belast gemeten?

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3

Hobby: Burton zie website


06 jan 2019 00:17
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 3999
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 352000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydrauliekpomp klinkt boos
Nee, daarvoor is de situatie te instabiel. Aanleiding genoeg, vanavond soms wel, soms niet. Het lijkt alsof de voedingsspanning ‘kraakt’ en de computer zo slim is om alleen bij lage of geen snelheid de sb weer aan te schakelen.
Een paar tikken op de BSM relais maakten echter niet uit. BSI, dus? Eerst maar eens een meting gaan uitvoeren in een stabiele foutsituatie.


06 jan 2019 23:38
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 6955
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 9000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydrauliekpomp klinkt boos
Spanningsverlies in voeding of massa kan af en toe een probleem veroorzaken, maar zal belast altijd aanwezig zijn. Dus naar mijn smaak redelijk eenvoudig uit te sluiten als oorzaak ondanks dat de fout niet aanwezig is.

Valt de voeding weg, dan is het een ander verhaal, dat is slechts meetbaar tijdens de storing.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3

Hobby: Burton zie website


07 jan 2019 10:42
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 3999
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 352000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydrauliekpomp klinkt boos
Ja, ik moet de meetpennen maar eens uit het vet gaan trekken...


07 jan 2019 12:44
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 3999
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 352000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydrauliekpomp klinkt boos
Ik zou graag een plaatje hebben met positienummers van relais in BSI en BSM.
Bestaat zoiets?

Ik wil het betreffende relais proberen te betrappen op slecht gedrag. Dat gaat beter wanneer je weet welke het moet zijn...


11 jan 2019 10:21
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 6955
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 9000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydrauliekpomp klinkt boos
Dat plaatje is er niet helaas.
Om dit relais te controleren hoef je niet te weten wat de exacte positie is. Je kunt het meten. Spanningsverlies meten met bv led tester!
Is het dan inderdaad niet goed dan is een andere BSM de juiste oplossing.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3

Hobby: Burton zie website


11 jan 2019 21:27
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 3999
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 352000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydrauliekpomp klinkt boos
Maar om 'm open te peuteren en eventueel te vervangen, of een pedagogische tik te geven...
Ik ga morgen met daglicht proberen in een droog moment dan eindelijk te meten.


11 jan 2019 21:47
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 6955
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 9000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydrauliekpomp klinkt boos
Goed idee.
Je moet eerst vaststellen wat het probleem is.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3

Hobby: Burton zie website


12 jan 2019 00:30
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 3999
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 352000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydrauliekpomp klinkt boos
De meetsessie leverde op dat overal op de BSM en BSI waar spanning moet staan, spanning stond, voor zover waar te nemen zonder destructief optreden. Alle zekeringen nog heel etc. Lexia kreeg geen verbinding met de GEP computer.
Om op de pomp zelf te gaan meten de bumper gedemonteerd, helaas (?) bleek er te weinig tijd om de pomp vrijwel geheel te demonteren om bij de stekker te komen (zo zit dat helaas).
Met wat correctieve chirurgie aan het ophangpunt van de rechter koplamp de bumper weer gemonteerd.
Met die schrale oogst huiswaarts gekeerd.
Aldaar nogmaals de lexia aangesloten, en ik in mijn onnozelheid een optie gekozen waardoor de initialisatie startte. De dialoog verscheen echter niet op het scherm, bleef onzichtbaar, wel begon de koelfan op zijn allerhoogste stand te draaien. Lang verhaal kort: de flash van de ecu was gewist, koelventilator (die toch al op zijn laatste benen liep) gaf na een paar minuten voluit draaien onder luid protest de geest. De auto wilde daarna niet meer starten (nee waarom zou je ook, zonder firmware).
Sohail te hulp geroepen. Na enige vertwijfelde pogingen de BSM onder de loep genomen, gedemonteerd, maxi fuses gecontroleerd. Niets mis, alles heel.
Terug gemonteerd, daarna was de firmware te uploaden, en startte de auto weer zoals het hoort. Dit lijkt op het kwartier spanningsloos maken wat ergens in de instructies wordt voorgeschreven.
Maar... de stuurbekrachtigingsstoring was ook weg!?! En de Lexia babbelde met GEP alsof ze elkaar al jaren kenden.

Ik kan m nog niet echt proberen, met de kapotte koelfan ga ik niet verder dan 100 meter rijden. Maar het is wel vreemd: ligt dit nou aan een software probleem?


13 jan 2019 01:35
Profiel
C5club Executive
C5club Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 1812
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydrauliekpomp klinkt boos
Het was weer een interessant dagje wat begon met een ochtendje meten in de beunclub, wat niets opleverde.
Toevallig was ik van plan om de C5 uit te laten, stond alweer een maandje stil, dus op naar Jan met mijn Lexia.
Op de één of andere manier liep de laptop van Jan vast bij dit scherm en daarna was er nog weinig wat het nog wel deed.
Er was wel communicatie met de ECU maar met een vraagteken, verder de motor ECU in ging niet.
Na een aantal zinloze pogingen om opnieuw de software in de ECU te laden, heeft Jan de accu losgehaald om de grote zekeringen in de BSM te controleren.

Bijlage:
01.jpg

En nog eens proberen, nu de melding gereed voor updaten, gevolgd door wissen flashgeheugen en daarna programmeren van de computer :)
Hierna kon de motor direct gestart worden en alles deed het weer normaal.
(Druppels op het laptop scherm rechtsonder is regen, geen zweetdruppels :D )
Bijlage:
02.jpg

Een algehele uitlees actie gedaan, en tot mijn verbazing was er communicatie met de SB-Pomp ECU (GEP) en deze ging ook draaien bij een test.
Toen hebben we direct de auto gestart en de SB werkt, ook na het wissen van de storingen.
Deze storingen zaten er in, het vreemde is dat de laatste storing "defect op afstand" bij eerdere uitlezingen ook aanwezig was in de ABS en veercomputer.
Het vreemde is dat ik ze niet kon wissen, dat kon nu wel.
Het lijkt er op dat de SB-pomp geen signaal van de motor ECU kreeg om te draaien, zou er een bitje zijn omgevallen ?
De vering en ABS gaven geen melding in het display van de auto en leken normaal te werken, mogelijk zit daar een failsafe in en in de SB-Pomp niet ???
Bijlage:
03.jpg


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


13 jan 2019 02:29
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 6955
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 9000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydrauliekpomp klinkt boos
Maar dit was een fix voor het probleem dat Jan er per ongeluk in maakte toch?

Of is nu het stuurbekrachtigingsprobleem ook opgelost? Ik begrijp het deel over de GEP niet helemaal.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3

Hobby: Burton zie website


13 jan 2019 18:50
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 143 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar: