Ter overweging, een paar gegevens en wat berekeningen.....
Als je auto structureel achter 3 cm hoger staat dan normaal, betekent dat een hellingshoek aanpassing van bijna 2 graden.
De fuseelangshelling van jouw C5 is volgens de specs:
Caster Niet afstelbaar 3° 03' ± 30' Nu gaat daar bijna 2 graden vanaf, daarmee valt hij een heel eind buiten de spec's.
Gevolg daarvan is dat de auto minder stabiel zal zijn bij het rechtuit rijden, iets anders de bocht doorgaat en voorts dat 'ie gevoeliger wordt voor trillingen als gevolg van onbalans van de voorwielen.
Voorts zal de auto iets minder stabiel worden bij hard remmen, zeker bij wat hogere snelheden zal dat het geval zijn
Citaat:
Fuseelangshelling(caster)
De fuseelangshelling of askanteling is altijd positief. Doordeze positieve askanteling wordt richtingsstabiliteit verkregenvoor het rechtuit rijden. Het is te vergelijken met een fietswaarbij de voorvork iets naar voren staat. Wanneer deze voorvorkrecht zou staan, zouden we bij een flinke hobbel in de weg demacht over het stuur verliezen. Zelfs als we het stuur achterstevoren draaien wil het stuur weer terug met het wiel naarvoren.
Bij een auto werkt dat precies hetzelfde dus door de voorwielenonder een voorwaartse hoek onder de auto te plaatsen krijgt deauto een betere wegligging en het stuur zal automatisch in derechtuitstand terug sturen.
Dat is
HIER te lezen.
Mbt die hogere snelheden: de C5 heeft een systeem waarbij de hoogte van de auto met 15 mm verlaagd wordt zodra je sneller rijdt dan 110 km/u. Dat gebeurt eerst aan de voorzijde, dan achter.
Daarmee wordt de stabiliteit van de auto verbeterd, en de luchtweerstand iets gereduceerd.
Daaruit zie je het belang van de juiste hoogte afstelling.
Aan jou om de goeie afweging te maken
Groet,
JW