Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Torsie stang te stug 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 jul 2017 16:16
Berichten: 246
Woonplaats: nederland
Auto: c5 berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 144000
Kleur: blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Torsie stang te stug
Heb de comfortbollen nu, heeeelmaal top. Maar in navolging van de stugge duitse auto's, mocht de citroen ook niet teveel overhellen in de bochten. Dus dikke torsie stangen. Dat beinvloed het normale rechtuit rijden wel negatief.
Overhellen doet ie voor geen meter, maar ik ben geen Niki Lauda, dus...

Dunnere stangen zijn niet te krijgen denk ik, maar achter is het wel aan te passen. Een laag of 2 buitenband-zijkant rubbers onder de aanbouting van de torsie stang zou veel doen denk ik (niet de bovenkant van de band, zit vaak staal in, niet makkelijk bewerken).

Is dit een idee, of gewoon stom, ook ivm de apk. Voor is de auto dan nog net zo stug, maar die disbalans zal wel wat meevallen denk ik. Door die rubbers is namelijk alleen het begin van de bocht veel minder, daarna is het einde van de rubbers-indrukking snel bereikt.

Heb de auto ivm de comfortbollen, voor en achter een dikke 3 cm verhoogd met de hoogteregelaars.
Ikzit hier meestal op slechte binnenwegen, dus meer veerweg voordat ie aanslaat op de rubbers, bevalt me goed.


30 nov 2018 09:25
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 aug 2017 10:44
Berichten: 2181
Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Torsie stang te stug
Ik kan jouw zienswijze niet volgen.
a/ De torsiestang heeft helemaal geen invloed bij rechtuit rijden.

b/ Door de wagen hoger te zetten komen de veerbollen onder een hogere druk en wordt de vering stugger (wet van Boyle). Vervolgens ga je die dan weer soepeler maken met comfortbollen.

Mijn advies: gewone bollen er onder zetten en verder niets aan doen.

_________________
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.


30 nov 2018 11:21
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 15:06
Berichten: 3544
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Torsie stang te stug
snap er ook niets van. :smt017

Als jouw dame niet overhelt in bochten heb je per ongeluk een activa versie ontdekt van de C5.
Die wil ik ook wel hebben :)


30 nov 2018 11:35
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Torsie stang te stug
je moet de comfort bollen achter is terug eraf doen en de originele bollen plaatsen.


30 nov 2018 12:56
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Torsie stang te stug
Een paar zaken, ter opheldering en verduidelijking:

1) Deze auto heeft HA3+, met middenbollen dus.
Dat betekent dat, zodra de veercomputer daar aanleiding toe ziet, de middenbol afgesloten wordt. Daarmee veert hij op dat moment alleen nog op de hoekbollen, en dus wordt hij dan wat harder.
Maar bij dat uitschakelen van de middenbollen wordt ook de links <> rechts verbinding van de hydraulische circuits van de vering geblokkeerd. Daarmee wordt een grotere links <> rechts stijfheid bewerkstelligd, extra bij wat er al aanwezig is door de torsiestaaf.

2) Aanbrengen van rubbers tussen de torsiestaven en de draagarmen is een "bieridee". Die bouten horen heel vast te zitten, met 130 Nm. Dat kan uiteraard niet als er rubber tussen zit, dan gaat dat bewegen en zitten de bouten die bij het kantelen ontlast worden gewoon losser. Dat gaat onherroepelijk kapot.

3) Verhogen van de normale rijstand van de auto betekent dat de zuiger in de veercilinder in een andere stand komt te staan door wat extra LDS toe te voeren boven de zuiger. Daarmee gaat de druk in de bollen niet noemenswaardig omhoog, immers je verhoogt het gewicht op dat moment niet.
Wat er wél gebeurt is dat de uitveer weg verkleind wordt, de vering komt dan eerder op z'n eindstops, dat geeft klappen die de wielophanging voor z'n kiezen krijgt.
Dat geldt niet alleen voor de achterzijde, maar ook aan de voorkant. Daar worden met name de rubbers van de onderste draagarmen voortdurend vervormd, die gaan eerder kapot.
Geen goed idee dus......

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


30 nov 2018 16:43
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 aug 2017 10:44
Berichten: 2181
Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Torsie stang te stug
Mijn ervaring (sinds 1978) met HP geveerde citroens is dat de vering merkbaar stugger wordt bij verhoogde rijstand.

_________________
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.


30 nov 2018 17:22
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Torsie stang te stug
Dat klopt, als je 'm in de hogere stand zet zit hij bijna tegen de eindstops aan.
En dan wordt hij uiteraard stugger omdat daarmee de veerweg bijna verdwenen is

Ik was in september gedwongen dat gedurende twee weken een paar keer per dag te doen, over meer dan een kilometer slechte weg met diepe kuilen.
Dat heb ik geweten, alles schudde tijdens die stukken, die ik met heeeeeeel lage snelheid aflegde.
En na afloop waren de voorste rubbers van de onderste draagarmen ook aan gort :shock:

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


30 nov 2018 17:29
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 jul 2017 16:16
Berichten: 246
Woonplaats: nederland
Auto: c5 berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 144000
Kleur: blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Torsie stang te stug
JW: met punt 1 en 2 ben ik het eens, punt 3 snap ik niet.
Doordat de auto hoger op de poten staat, slaat ie bij lange na niet zo snel door naar de rubbers. Geeft dus meer comfort. Vering is ook zeker niet stugger.

Punt is wel: mij cardan assen zijn niet meer helemaal nieuwe, dus bij fel op trekken in de eerste 2 versnellingen, bocht, merk je nu wel iets trillingen, omdat ie voor dus op 3 cm hoger staat.
Vind het weggedrag ook wat minder, dus ik verlaag voor weer. Achter vind ik super zo.

Ja, die rubbers zullen het wel niet zo makkelijk aankunnen, al zijn buitenband zijkanten vaak kevlar versterkt, dus kan wel wat hebben. Misschien probeer ik het nog, kan geen kwaad mi.

Achter standaard bollen, zou kunnen, maar dat zachte veren nu vind ik toch wel top. Wel is een punt: de veerbollen deuken nu verder in, omdat de rubber aanslag verder weg is (hoger op zijn poten), en dan zou het dus makkelijker kunnen gebeuren dat de interne messen de bollen doorsnijden.
Maar, heeft de comfort bol zo'n mes?

Nog even achteraf: ik heb de veerweg vergroot, omdat vanwege de zachtere veren, de rubber aanslag sneller werd bereikt. Ik heb nu dus een lagere veerweg, om klappen op te vangen. Ziet er alleen wat minder sportief uit, omdat ie ipv verlaagd, verhoogd is. Maar ja, een SUV is ook wel stoer toch, al is het een C5 ;)


01 dec 2018 18:54
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Torsie stang te stug
Dat hij nu achter hoger staat komt omdat je 'm iets hoger gezet hebt met de aanpassing op de hoogteregelaar >> iets meer LDS boven de zuiger
Daarmee wordt de druk in de bol niet anders, en dus verplaatst het membraan zich daar ook niet mee.
Met dat hoger zetten heb je de uitveerweg verkleind, hij komt dan eerder tegen de aanslagen als je van een hobbel af rijdt.

Dat rubber tussen de stabistang en de draagarm betekent niet alleen dat 'ie los komt te zitten als dat rubber ingedrukt wordt, maar ook dat het midden van die stang niet meer gecentreerd is tov de draagarmlagering. En in het midden van de stabistang zit de bevestiging van de hoogteregelaar aansturing, dat gaat dus ook niet goed.
Mijn dringende advies: NIET doen.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


01 dec 2018 19:10
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 jul 2017 16:16
Berichten: 246
Woonplaats: nederland
Auto: c5 berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 144000
Kleur: blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Torsie stang te stug
De uitveerweg zou inderdaad minder worden, maar daar merk ik niks van, De inveerweg gaf problemen, en dat is nu weg. Comfort is toegenomen. Voor vind ik het achteraf toch wat minder, en neem ik dus goeddeels terug.

Ja, je hebt gelijk met dat de censor dan niet meer zo goed zal werken, niet aan gedacht, dus ik laat het maar zo.

De centrale bollen zorgen ook voor meer stabiliteit, maar daarnaast zit dan ook nog eens erg dikke stabilisator stang achter. Maar goed, ik laat het zo


01 dec 2018 19:20
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 15:06
Berichten: 3544
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Torsie stang te stug
Met JW eens...
Als je de nulstand van de auto veranderd ga je veel draagarmen (rubbers) vervangen. Alle HP onderdelen worden op een manier belast waar ze niet op ontworpen zijn.
Het rolgedrag van de koets wordt er ook niet beter op.
Maar je moet het zelf weten natuurlijk.
Het is jouw auto


01 dec 2018 19:27
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Torsie stang te stug
Als de inveer weg te klein was moet je eens (laten) checken of de hoogteafstelling van de auto wel helemaal correct is.
Dat luistert best nauw, de tolerantie is kleiner dan +/- 10 mm.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


01 dec 2018 19:51
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 jul 2017 16:16
Berichten: 246
Woonplaats: nederland
Auto: c5 berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 144000
Kleur: blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Torsie stang te stug
Had ik al gecheckt, was ok. Vering is nu veeel zachter, dus dan heb je gewoonweg meer kans op doorslag, maar met de hoogteverandering dus minder.

Voor zitten rubbers, achter lagers: maakt geen extra slijtage. Ik doe alleen achter, maar wel goed opgemerkt.


02 dec 2018 11:17
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Torsie stang te stug
Een doorslaande achtervering kan verschillende oorzaken hebben:

1) Verkeerde hoogteafstelling. Je schrijft dat die in orde is, maar ben je daar 100% zeker van? Hoe heb je die gemeten?

2) Verkeerde bollen. Zijn die achterbollen wel van een HA3+, en niet van een HA3? Bij gebruik van die van een HA3 wordt de vering te soepel en slaat makkelijker door.

3) Tijdelijk wat lucht tussen het veerbolmembraan en de zuiger, daar "veert" de auto dan extra op. Dat zit daar altijd als je andere bollen monteert, die lucht moet eerst verdwijnen in de LDS en afgevoerd worden via de retouren.
Ik ben daar in het verleden een paar keer mee geconfronteerd, pas na de nodige kilometers is dat verschijnsel verdwenen.
De hoeveelheid lucht is mede afhankelijk van de wijze van monteren van de bollen, hingen de wielen vrij dan is dat meer dan wanneer de draagarmen wat opgedrukt werden.
Je kunt dat versnellen door de auto een aantal keren te laten "gymnastieken".

Voorts nog de vraag: was dat doorslaan achter bij de ingaande beweging? Dus bij het oprijden van een hobbel?
Dan wel na het afrijden van die hobbel bij het inveren?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


02 dec 2018 13:05
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Torsie stang te stug
En niet onbelangrijk:
Zijn de eindaanslagrubbers nog aanwezig?
Afwezigheid hiervan heeft veel effect op doorslaan van de achtervering. Bij de ph1 méér dan bij de ph2, daar zijn de rubbers korter.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


02 dec 2018 16:31
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.