Auteur |
Bericht |
Rien vdW
C5club Rookie
Geregistreerd: 13 okt 2018 14:20 Berichten: 16
Auto: 1.8-16V berline Cool Tech
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 95.500
Kleur: donker blauw metallic
Naar boven
|
K&N luchtfilter
Wie heeft er ervaring met een K&N luchtfilter in een 1.8 (90KW) benzine motor?
_________________ groet, Rien
|
23 nov 2018 16:31 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: K&N luchtfilter
Het voegt weinig toe is mijn ervaring.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
24 nov 2018 16:44 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4510 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: K&N luchtfilter
Afgezien van de beloofde betere prestaties, waar ik niet in geloof, is het verkoopargument vaak dat het ook goedkoper is omdat je het filter niet meer hoeft te vervangen, alleen schoonmaken. Ik heb een keer uitgerekend, dat aanschaf + vloeistoffen, net zoveel kost of zelfs meer kost dan een normaal (wegwerp) filter, gerekend over 100K.
|
24 nov 2018 19:04 |
|
|
Rien vdW
C5club Rookie
Geregistreerd: 13 okt 2018 14:20 Berichten: 16
Auto: 1.8-16V berline Cool Tech
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 95.500
Kleur: donker blauw metallic
Naar boven
|
Re: K&N luchtfilter
Is er geen bewijs voor de claims die de fabrikant opeist, ik ben niet zo sterk in geloofszaken. Je zou verwachten in de tuning wereld bewijs te vinden. Wat rechtvaardigt anders die hoge prijs, die je met de huidige service intervallen nauwelijks terug verdient t.o.v. gewone filters. Wie?
_________________ groet, Rien
|
25 nov 2018 22:42 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4510 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: K&N luchtfilter
In het tuningswereldje zijn ze gek op herrie en daar is een K&N luchtfilter perfect voor
|
25 nov 2018 23:08 |
|
|
Rien vdW
C5club Rookie
Geregistreerd: 13 okt 2018 14:20 Berichten: 16
Auto: 1.8-16V berline Cool Tech
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 95.500
Kleur: donker blauw metallic
Naar boven
|
Re: K&N luchtfilter
Dank voor jouw opinie, C5HDI110. Zijn er forumleden met feitelijke ervaringen, met meetbare resultaten? Ik ben het met C5HDI110 eens dat het beslist duur is, zo'n filter.
_________________ groet, Rien
|
27 nov 2018 19:14 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7260 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: K&N luchtfilter
Ik niet. Maar bedenk wel dat als je aan een systeem met terugkoppeling, zoals een motor met ecu, 1 component verandert zal er met de output weinig gebeuren. Als je meer verandert, zoals bijvoorbeeld een chip, dan zal je mogelijk enig resultaat merken. Ik vermoed voornamelijk: horen.
|
27 nov 2018 19:46 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4510 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: K&N luchtfilter
Inderdaad, zoiets probeerde ik afgelopen weekend aan iemand uit te leggen, hij denkt dat met het plaatsen van een intercooler, zijn C2 1.4HDI, er effe 20PK bij kan krijgen, zonder verder iets aan te passen. Het aanpassen van de software in de ECU zal absoluut noodzakelijk zijn.
|
27 nov 2018 20:00 |
|
|
RuudR
C5club Fan
Geregistreerd: 27 jun 2018 14:42 Berichten: 65
Auto: C5 Tourer, 2.0 16v Ligne Business
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 202000
Kleur: Donker Blauw
Naar boven
|
Re: K&N luchtfilter
Lang geleden had ik een Saxo 1.6 VTS. Daarin had ik ook een K&N filter. Ja, de auto "bromde" wat meer. Nee, geen betere prestaties, maar wel een wat lager brandstofverbruik. De motor ademde dus duidelijk wel wat makkelijker.
|
27 nov 2018 20:44 |
|
|
Greavous
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 31 okt 2017 12:04 Berichten: 111 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: C5 Break Ligne Prestige
Opties: HA3+
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09431
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 351750
Kleur: Vert Galant
KPH: Voor
Naar boven
|
Re: K&N luchtfilter
Daar zijn al verschillende mensen die zoiets met bijvoorbeeld een dyno getest hebben. https://www.youtube.com/watch?v=PAIxeQUSg-Qhttps://www.youtube.com/watch?v=GS69owXpGdYAls het al winst in vermogen oplevert is het marginaal en nauwelijks waar te nemen in het gebruik van de auto. Zoals eerder gezegd hebben dit soort dingen vaak alleen zin in combinatie met andere maatregelen.
_________________ Citroën AX 1.1i First Impression '95 Citroën Xsara 1.8i 5d automaat Ligne Prestige '98 Ford Focus break 1.4i '01 Citroën C5 2.0i Break Ligne Prestige '02 <--huidig
|
30 nov 2018 10:17 |
|
|
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
Re: K&N luchtfilter
Bij een natuurlijk ademende motor (= zonder turbo of compressor) kun je de prestaties alleen verhogen als je er meer lucht met meer brandstof in doet. En eventueel de compressie verhogen. Meer brandstof is te regelen met langer inspuiten of/en grotere sproeiers. Inspuitduur kun je in de ecu regelen (elektronisch), grotere sproeier is vervangen (mechanisch). Meer lucht krijg je alleen door de toevoer te optimaliseren. Dat kan door het inlaattraject te optimaliseren: luchtfilter met minder weerstand, minder bochten in het traject en nog zo wat. Verder zal de motor meer lucht moeten toelaten en dat kan door langere openingstijden van de inlaatkleppen. Voor dat laatste zul je de nokkenas aan moeten passen: nok die de klep sneller opent en later dicht laat gaan (steilere nok) en ook wat hoger zodat de klep verder open komt te staan. En ook moet je er voor zorgen dat de verbrandingsgassen beter weg kunnen, dus klepopening langer en verder (nokkenas), uitlaatspruitstuk en uitlaat met minder weerstand. Allemaal mechanische aanpassingen. Compressie verhogen doe je door de zuigers hoger boven in de cylinder te laten komen. Daarvoor heb je of een andere krukas of langere zuigerstangen nodig, dus ook weer mechanische aanpassingen. Zoals al gezegd: met alleen een ander (K&N?) luchtfilter ben je er nog lang niet, misschien pas helemaal aan het begin van het traject. En met alleen de ecu aanpassen (meer brandstof) ben je er ook niet: er is niet voldoende lucht om die brandstof op te branden.
Nou heeft de fabriek niet alles tot in het oneindige optimaal afgeregeld, dus met wat sleutelen aan de ecu en met een ander/beter luchtfilter kun je misschien een paar procentjes winnen, maar dat ga je niet merken in de dagelijkse praktijk.
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
30 nov 2018 14:21 |
|
|
Rien vdW
C5club Rookie
Geregistreerd: 13 okt 2018 14:20 Berichten: 16
Auto: 1.8-16V berline Cool Tech
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 95.500
Kleur: donker blauw metallic
Naar boven
|
Re: K&N luchtfilter
Dank voor het meedenken. Ik wilde weten of een K&N filter een verstandige zet was: lange levensduur en een beter presterende motor. Als ik de behoefte aan veel meer vermogen en koppel zou hebben gehad, zou ik een C5 met een zwaardere motor gekozen hebben. Voor mij is er maar een logische conclusie, die je ook vaak als sticker achter op vrachtwagens ziet: "bij twijfel niet inhalen". Ik rijd tevreden verder met een standaard filter van een tientje.
_________________ groet, Rien
|
01 dec 2018 14:05 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: K&N luchtfilter
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
02 dec 2018 12:30 |
|
|
|