Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
 Foutmelding Vering (Suspension) P05D2- Vering is te hard 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 24 okt 2013 20:14
Berichten: 11
Auto: C5(X7) Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11639
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170000
Kleur: grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Foutmelding Vering (Suspension) P05D2- Vering is te hard
Op het ogenblik is mijn vering te hard. Het lijkt op een DS waar de vering iets te hoog is afgesteld, je kan wel rijden maar het schommelt teveel heen en weer.
Ik heb met mijn Lexia een storing op de Suspension ECU - P05D2."Permanent Fault- No communication with the steering wheel angle sensor. incorrect value recieved" uitgelezen.
De auto heeft gewone vering dus geen hydractive maar wel met ESP.
Mijn auto heeft VIN:vf7re9hzc76732810

Ik heb eerder hetzelfde gehad en die toen opgelost door een nieuwe COM2000 unit te plaatsen. Na inregelen van de stuurhoek sensor werkte de vering weer naar behoren. Na acht maanden was het probleem van de harde vering terug en ook de foutmelding P05D2. De COM2000 teruggebracht maar met een nieuwe COM nog steeds hetzelfde probleem. Balen dus want nu heb ik twee goed werkende COM units.

Ik denk dat het nu ligt aan de bedrading/CAN netwerk tussen de stuurhoeksensor en de Suspension ECU. Dit is namelijk precies wat de foutmelding zegt.
Bij de dealer geweest maar die zegt dat alle C5's deze fout code hebben en dat het dus ergens anders moet liggen. Voorstelt om de achtervering uit elkaar te halen en alle fysieke onderdelen te controleren.
Wie heeft een idee waardoor de foutmelding veroorzaakt wordt? Ik heb namelijk het idee dat als de communicatie weer op gang komt mijn auto weer normaal zal veren.
Wie heeft hier ervaring mee?


20 maart 2018 15:08
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Foutmelding Vering (Suspension) P05D2- Vering is te hard
is de stuurhoek sensor terug gekalibreerd?


20 maart 2018 15:56
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Foutmelding Vering (Suspension) P05D2- Vering is te hard
Heb je een HA3 of een HA 3+ met sportknop tussen de voorstoelen?

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


20 maart 2018 16:07
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Foutmelding Vering (Suspension) P05D2- Vering is te hard
Via de VIN: inderdaad een gewone HA3, geen plus.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


20 maart 2018 16:40
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Foutmelding Vering (Suspension) P05D2- Vering is te hard
In dat geval heeft de fout mbt stuurhoeksensor geen invloed op het veergedrag, en zou ik kijken wat er mechanisch mis is.

Veert hij voor of achter stug, of beide?

L of R

Dat is met enig proberen (induwen) vast te voelen.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


20 maart 2018 17:57
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Foutmelding Vering (Suspension) P05D2- Vering is te hard
weer wat bijgeleerd :smt023


20 maart 2018 17:59
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 24 okt 2013 20:14
Berichten: 11
Auto: C5(X7) Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11639
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170000
Kleur: grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Foutmelding Vering (Suspension) P05D2- Vering is te hard
Dit is wat ik vaker hoor "De stuurhoek sensor heeft niets te maken met de vering" .
Wat ik dan alleen niet begrijp is waarom de vering ECU klaagt dat ie de stuurhoek sensor niet kan zien.
Het lijkt mij dat de melding er niet voor niets is. En eerdere ervaring heeft mij geleerd dat het wel degelijk met elkaar lijkt te maken te hebben.
Stuiterende C5 --> nieuwe stuurhoek sensor + inlezen --> C5 glijdt weer over de weg.......

Als ik kijk in document C5II-D4EA7FP0 principle of operation Hydractive Suspension dan is het inderdaad zo dat de stuurhoeksensor er niet op voorkomt. Blijft de vraag waarom klaagt de Vering ECU er dan over? Het zou volgens de documentatie niet eens van het bestaan van een stuurhoeksensor af moeten weten.

Kijk je bij Hydractive 3+ dan zie ik wel melding van de stuurhoek sensor alleen in haakjes erachter staat er (vehicle not equipped with ESP). Voorzover ik kan zien heb ik wel ESP.

Nu blijft mijn vraag staan. Hoe komt een signaal van de Vering ECU naar de stuurhoeksensor? En waarom klaagt de ECU erover als dit niet lukt?


21 maart 2018 15:34
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 24 okt 2013 20:14
Berichten: 11
Auto: C5(X7) Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11639
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170000
Kleur: grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Foutmelding Vering (Suspension) P05D2- Vering is te hard
Om de vraag van BJG te beantwoorden.

Veert hij voor of achter stug, of beide? L of R

Het is bij lage snelheden ( < 50 a 60 km) dat de auto veert alsof het te hoog op zijn poten staat. Duiken over drempels en een stuiterende gevoel. Dit is nog wel voelbaar bij hogere snelheden maar iets minder.

Als je bij een DS de verbindings stangen tussen torsiestang en hoogtemeters ietjes draait dan gaat DS iets omhoog en dan krijg je hetzelfde effect.

De C5 denkt zelf mee en verandert de hoogtes. Hier gaat iets mis.
Mogelijk oorzaken naar mijn idee:
- Hoogteregelaars zijn stuk
- communicatie tussen hoogte regelaar en vering ECU stuk of verwarrend
- vering ECU zelf in de war
- snelheids meting komt niet door uit 1320 Motor ECU
- iets anders.


21 maart 2018 15:42
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Foutmelding Vering (Suspension) P05D2- Vering is te hard
slambr schreef:
Nu blijft mijn vraag staan. Hoe komt een signaal van de Vering ECU naar de stuurhoeksensor? En waarom klaagt de ECU erover als dit niet lukt?


HA3 kan de stugheid van de vering niet veranderen omdat hij geen stugheidsregelaar heeft. Hij reageert dus ook niet op stuurbeweging. Het stuurhoeksignaal wordt dan ook niet door de BSI doorgegeven aan de vering. Vandaar de foutcode, dit is normaal bij HA3.

HA3 is een mechanisch systeem, de stugheid kan alleen veranderen door een onjuiste de hoogte, slechte ADALS of veerbollen/veercilinders.

Controleer eens de wagenhoogte, staat deze wel goed?
HA3 doet wel iets met snelheid, hij laat de wagen zakken bij hogere snelheid.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


21 maart 2018 16:51
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2013 15:44
Berichten: 3010
Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Foutmelding Vering (Suspension) P05D2- Vering is te hard
Is dat ook de reden waarom rotte adals minder snel opgemerkt worden bij HA3+ ? Even afgezien van ‘bmw stand achtewielen en piepen en kraken bij drempels)

_________________
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline


21 maart 2018 22:45
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Foutmelding Vering (Suspension) P05D2- Vering is te hard
Bij mijn C5 met HA3+ merkte ik de beginnende speling van de ADAL's aan het stuur- en rijgedrag.
Toenemende zijwind gevoeligheid, en afnemende scherpte en precisie bij lange snelle bochten waren voor mij de reden daar wat aan te doen.

Na vervanging van de ADAL's, die wel lichte inslijtsporen hadden, maar nog lang niet zover weg/kapot waren dat je iets van "BMW-stand" van de achterwielen kon zien, was dat weer helemaal in orde :smt023

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


21 maart 2018 22:54
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 24 okt 2013 20:14
Berichten: 11
Auto: C5(X7) Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11639
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170000
Kleur: grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Foutmelding Vering (Suspension) P05D2- Vering is te hard
Bedankt voor de uitleg over waarom ik een fout P05D2 krijg. Mijn gevoel dat het helemaal niet klopte lijkt te zijn bevestigd. Het was wel beter geweest als de ontwikkelaars alleen relevante foutmeldingen zouden geven. Als je nergens vanuit kan gaan wordt het toch moeilijker om een storing op te lossen.

Ik heb van de weekeinde de achtervering gecontroleerd en de ADALs kunnen op termijn wel vervangen worden. De auto heeft nu 260000 km gelopen. Allicht dat dat gaat helpen.


25 maart 2018 16:43
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.