Recent (een maand of 2 geleden) bleek na uitvoering van een onderhoud mijn accu niet genoeg spanning meer te leveren om te auto nog te starten. Ik heb de accu toen met een lader terug opgeladen waarna er geen problemen meer waren.
Initieel was mijn vermoeden dus dat ik dit zelf veroorzaakt heb door onoplettendheid (contact heeft lang opgestaan, RT4 en scherm aan, enkele keren starten om de wagen omhoog/omlaag te laten gaan etc.. ) en er verder niet echt bij stil gestaan.
Maar enkele dagen geleden, nadat de wagen een weekje stilgestaan had in de garage, wou hij weer niet meer starten. (het is momenteel wel erg koud natuurlijk)
Ik vermoed zelfs dat het nog steeds de originele accu is die er in zit, en deze bijgevolg nu dus tegen de 10 jaar aanloopt. Dus het is mss niet verwonderlijk dat ze aan vervanging toe is ..
Ik dacht meteen voor een zwaardere accu te gaan aangezien mijn wagen wel regelmatig een week, 2 weken of zelfs langer aan een stuk stil staat in de garage. En dacht er dus een 77Ah model in te plaatsen.
Maar nu lees ik hier op het forum dat er zeer waarschijnlijk een accu management op zit die opnieuw ingeleerd moet worden bij vervangen van de accu door een ander model. (Ik ben momenteel niet thuis, dus kan niet controleren of ik effectief zo'n accu management heb, maar ik heb wel een C5 III (X7) echter zonder start/stop)
Ik vindt ook niet meteen terug op het forum hoe dat inleren juist in het werk zou gaan. Ik beschik wel over een DiagBox, maar dacht ergens gelezen te hebben dat er ook een batterij-tester nodig is? Of kan dit ook met een gewone volt-meter ? of is er überhaupt een meter nodig ?