Auteur |
Bericht |
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3550 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
Re: Turbodruk
Ik wist wel dat ie het niet laten kon
|
19 feb 2018 21:57 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Turbodruk
Zeevijver schreef: Als ik de middelen heb zeker. Ga ze er niet speciaal voor aanschaffen. Jij bent belanghebbende, wij proberen te helpen, niet andersom Zeevijver schreef: Vandaar het verschil van de website van bjg en wat ik zou moeten meten. Maar goed beide begrippen waren niet toereikend voor wat er gemeten zou moeten worden Op de site staat letterlijk: Citaat: Het benodigd vacuüm voor maximaal sluiten van een (niet uitgelubberde) wastegate bedraagt ongeveer 600 mbar. De vacuümpomp levert ongeveer 900 mbar vacuüm. De elektroklep zorgt voor een verlies van maximaal 250 mbar aan druk. Terwijl ik schreef in mijn posting: Citaat: De vacuümpomp levert 100 mbar absoluut Dit spreekt elkaar niet tegen. Later verklaarde ik nogmaals: Citaat: Let op het verschil absoluut en vacuüm.
100mbar absoluut is 900 mbar vacuüm. Dat er geen begrip is van wat er wordt bedoeld is iets anders dan dat de begrippen niet toereikend zijn voor een goede meting. Dit soort discussies is de reden dat ik steeds meer ga twijfelen of ik nog wel diagnose-informatie moet gaan delen. Het wederzijds onbegrip, verschil van inzicht en kunde maakt dat het niet werkt.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
19 feb 2018 22:45 |
|
|
Zeevijver
C5club Bikkel
Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54 Berichten: 375 Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Naar boven
|
Re: Turbodruk
Als het niet goed voelt laat je voor wat het is. Als je denkt dat ik het nutteloos vondt heb je het mis. Ik zal hier op het forum ook het nodige beantwoorden waar niks mee gedaan wordt. Dat zij zo. Ik voel niet de behoefte om daarop mijn frustraties te uiten.
Voor het moment staat alleen de vraag nog open waar de locatie van de pomp zit. Er is vast wel iemand die dat weet.
|
20 feb 2018 07:58 |
|
|
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3550 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
Re: Turbodruk
Meestal op de nokkenashoogte aan de bestuurderskant,..maar geen ervaring met THP
|
20 feb 2018 09:34 |
|
|
Zeevijver
C5club Bikkel
Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54 Berichten: 375 Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Naar boven
|
Re: Turbodruk
Thx.
Daar zit iig de vacuüm pomp voor de rembekrachtiger. Zit die van de selonoid ook op?
|
20 feb 2018 11:33 |
|
|
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3550 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
Re: Turbodruk
normaliter zit er maar één pomp op. Volg de slangetjes en je weet het.
|
20 feb 2018 11:46 |
|
|
Zeevijver
C5club Bikkel
Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54 Berichten: 375 Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Naar boven
|
Re: Turbodruk
Probleem is opgelost. Het turbohuis vervangen en een nieuwe actuator. Het probleem was er denk al wat langer. Het stotteren bij accelereren is weg en je merkt dat hij gretiger reageert op het gas.
Iedereen bedankt voor zijn of haar bijdrage.
|
10 maart 2018 16:26 |
|
|
Zeevijver
C5club Bikkel
Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54 Berichten: 375 Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Naar boven
|
Re: Turbodruk
Ps nu was ook duidelijk te zien dat er speling op het asje was. De hoeveelheid viel wel mee wat je wel eens ziet op de filmpjes van YouTube.
|
10 maart 2018 16:29 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Turbodruk
Fijn dat het is opgelost.
Wat was er met de actuator?
Geringe speling zou betekenen dat afstellen zou hebben geholpen. Maar nu is het nieuw dat is altijd beter.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
10 maart 2018 23:42 |
|
|
Zeevijver
C5club Bikkel
Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54 Berichten: 375 Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Naar boven
|
Re: Turbodruk
De actuator liet wat vacuüm door. Strakker zetten was en zou een tijdelijkeoplossing geweest zijn. De afstelling met de speling was 12 mm. Met de hand dicht zrtten gaf nog steeds een lekage van de klep. Ik heb de nieuwe set afgesteld op 8 mm open dicht.
|
11 maart 2018 00:20 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Turbodruk
Aha, helder.
Uiteraard zou afstellen een tijdelijke oplossing zijn, maar wel vrij eenvoudig te doen als onderdeel van, of controle op de diagnose.
Dat eerste zou er dus met de door mij voorgestelde metingen uit zijn gekomen. Hoe heb je dit geconstateerd? Toch een vacuumpompje geleend?
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
11 maart 2018 01:06 |
|
|
Zeevijver
C5club Bikkel
Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54 Berichten: 375 Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Naar boven
|
Re: Turbodruk
Voor een lekage van de actuator heb je geen meter nodig. Als je da actuator op vacuüm zet en je sluit het af zie je aan het asje het resultaat.
|
11 maart 2018 11:08 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Turbodruk
Dat klopt soms inderdaad.
Ik ben er vrij zeker van dat dit vacuüm probleem je klacht heeft veroorzaakt. En dat was vrij eenvoudig met de voorgestelde metingen te constateren geweest.
Dat de wastegate uitgelubberd is heb je nu mooi mee gepakt want was op termijn toch gaan opspelen.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
11 maart 2018 12:39 |
|
|
Zeevijver
C5club Bikkel
Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54 Berichten: 375 Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Naar boven
|
Re: Turbodruk
als ik had gemeten had ik de slang gebruikt van de actuator en dan had er ook niks uitgekomen. Ik heb wel een metertje besteld bij ali een eenvoudig metertje voor 2,5 euro zal waarschijnlijk niet al te nauwkeurig zijn maar geeft wel grote afwijkingen weer.
Wat mij opviel bij jou site dat je aangaf dat de turbodruk 200 mbar achterblijft op wat de ecu aanstuurt. Wat ik kan meten met fap is dat dit verschil er niet is. maximaal gevraagd is 1770 mbar en geleverd is niets minder althans niet noemenswaardig.
|
11 maart 2018 13:26 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Turbodruk
Aangaande je eerste opmerking mis je op deze manier de essentie van de aanbevolen controles en levert het inderdaad niets op. Dit is geen kritiek slechts een constatering.
Aangaande je opmerking over de case op de site: Klopt, en is ook te verklaren. We hebben het over twee verschillende dingen.
Credo: Het is altijd belangrijk om werking en achterliggende bedoeling van aanbevolen controles scherp te hebben. Bij verkeerde interpretatie gaan er zomaar dingen mis. Dat is ook het nadeel van delen van dit soort info. Het resultaat is afhankelijk van in hoeverre een ander het begrijpt, juist interpreteert en er mee uit de voeten kan of wil.
Maar daarover schreef ik al eerder.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
11 maart 2018 15:09 |
|
|
|