Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 94 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
 Turbodruk 
Auteur Bericht
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 03 dec 2016 09:54
Berichten: 375
Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Turbodruk
BJG schreef:
Helaas kunnen we met deze meetwaarden niet zoveel. :smt017
De lambdasonde is een breedbandsonde. Dus moet je kijken naar de pompstroom.



Breedband sondes hebben toch 5 draden?
Beide lambdas hebben bij mij 4.


01 feb 2018 13:58
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Turbodruk
Dat ligt er aan:
Er zijn Denso breedbandsondes met 4 draden.
De 4 draads Bosch lambdasondes zijn altijd conventioneel, herkenbaar aan de draadkleuren (2x wit, grijs en zwart).

De THP is er met twee typen geleverd: Denso of Bosch.
Dus mijn veronderstelling dat we het over een breedbandsonde hebben is niet zonder meer juist. Excuses daarvoor :oops: Dat was een aaname zonder even in de documentatie te kijken. En aannames zijn dodelijk.

Wanneer het een conventionele bosch sonde is dan hebben we het wel over sondespanning inderdaad, maar dan nog zijn de meetwaarden onbetrouwbaar.

Ik heb ooit een sonde vervangen omdat deze boven 1V kwam in de meetwaarden, je raadt het al, de nieuwe sonde deed in meetwaarden exact hetzelfde. Gemeten met de multimeter zag ik keurig het pendelgedrag tussen 0,1 en 0,9V.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


01 feb 2018 18:28
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 03 dec 2016 09:54
Berichten: 375
Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Turbodruk
Door interne sluiting kan de spanning groter worden dan 0.9 volt.
Dit is wat erbij de code werd aangegeven. Het pendelgedrag werkt op zich nog steeds.
Bij mij niet meer dan 0.7 volt. En dat duidt op slijtage.
Tevens kan de impulssnelheid trager worden maar dit kan ik niet uit de grafiek halen.
Beide verschijnselen hebben invloed ook al zal je er in de praktijk misschien weinig van merken.


01 feb 2018 21:57
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Turbodruk
Ja daar kan ik geen speld tussen krijgen.
Alleen is er nu geen foutcode en de mengselregeling werkt goed. Of de lambdasonde de waarheid spreekt is redelijk eenvoudig te controleren met een 4-gasmeting. Laat die lambdasonde maar even rusten.

Ik denk nog steeds dat je moet beginnen met stap 1, 2 en 3.

Wat is je readyness?

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


01 feb 2018 22:51
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 03 dec 2016 09:54
Berichten: 375
Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Turbodruk
Ik vind het ook vreemd van die lambdas.
Vandaag zijn de waardes op zich ok.
Gisteren heb ik de ecu storingen gereset en misschien dat dit invloed heeft gehad o de trims. Die zijn nu ok en merk dat de wagen weer rikdt wat ik gewend was voor het hele euvel met de extra pomp.
Enkel de waardes van de regelsonde is laag. Niet hoger dan 0.7 volt.


01 feb 2018 22:57
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 03 dec 2016 09:54
Berichten: 375
Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Turbodruk
Hier een uitdraai.
Bijlage:
Screenshot_20180201-155235.png


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


01 feb 2018 22:59
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Turbodruk
Zeevijver schreef:
Gisteren heb ik de ecu storingen gereset en misschien dat dit invloed heeft gehad o de trims. Die zijn nu ok en merk dat de wagen weer rikdt wat ik gewend was voor het hele euvel met de extra pomp.
Bij wissen reset je de mengselaanpassing.

Je zegt dat de trims nu OK zijn, maar dat is niet zonder meer zo.
Je kunt zien aan de SFT (die in principe goed werkt = tegengesteld aan de lambda) dat hij weer/nog aan het leren is en nog niet klaar.
Daar zijn de trimwaarden ook voor bedoeld, zien wat er gebeurt.

Kijk nog eens weer als hij klaar is met leren. Mengselregeling moet je altijd als geheel beschouwen en niet zien als een paar meetwaarden die je moet beoordelen.

Je kunt pas een uitspraak doen als hij uitgeleerd is.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


02 feb 2018 10:08
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 03 dec 2016 09:54
Berichten: 375
Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Turbodruk
Dat zou kunnen valt wel op dat de correctie van de sft de goede kan corrigeert en de lft naar beneden wil hebb5en niet weer richting de 12.
Je ziet in een van de 2 schaalverdeling 1.1 als hoogste waarde bij de andere niet.
De schaal Wordt bij overschrijden verhoogt.

Dit betekent dat de topwaarde uit de schaal is gelopen. Dit zie je niet in dit plaatje maar is er zeker geweest.

Maar even terugkomen op de turbodruk,
De turbo reageert echt traag op de gevraagde waarde. Ik merk dit de response van het gas ook niet echt vlot is.

Zelf vermoed ik dat het asje van de wastegateklep uitgelubbert is waardoor de klep op een kier blijft staan.
Als ik tijd heb zal ik dit eens controleren


02 feb 2018 10:53
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Turbodruk
Je kunt blijven kijken naar de plaatjes, en proberen langs die weg je probleem "op te lossen".

Maar gisteren schreef BJG nog eens:
BJG schreef:
........Als ik je was zou ik (zoals ik reeds zei) het volgende doen:
1. Even de ketting controleren en afstellen
2. Het behaalde vacuüm controleren na de solenoid
3. Kijken of de wastegate volledig sluit.

Oftewel: aan het echte werk, zou ik zeggen ........

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


02 feb 2018 13:01
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 03 dec 2016 09:54
Berichten: 375
Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Turbodruk
Een begin is er. Punt 3.
Nu nog de tijd en wat beter weer.
Voor de lambda is een nieuwe onderweg. Die kun je wel los sleutelen om te kijken maar dat heeft weinig zin. ;)


02 feb 2018 14:36
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2007 17:39
Berichten: 2462
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Turbodruk
Meten = weten! Zonde van het geld als het niet de juiste is....

_________________
Citroen 2cv6 spécial 1986


02 feb 2018 15:52
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 03 dec 2016 09:54
Berichten: 375
Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Turbodruk
Over de turbo op zich hoef ik denk ik niet meer te twijfelen.
Als ik het stangetje van de wastegate bij een niet draaiende motor axiaal op en neer haal rammelt die.
dit zou toch geen speling mogen vertonen?
Je kan het zonder demonteren van de hitteschild niet zien maar rammelen lijkt mij niet de bedoeling, toch?

En na ruim 2 ton op de teller zou het ook niet echt vreemd zijn.


04 feb 2018 13:46
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 03 dec 2016 09:54
Berichten: 375
Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Turbodruk
Het turbunehuis is reeds besteld voor nog geen 70 euro.
Ik zag op oudere bijdragen al langs komen dat bij de dealer daarvoor de gehele turbo voor vervangen werd. Vreemd dat zij geen deelreparaties doen.


05 feb 2018 08:38
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 16:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Turbodruk
Dat de waste gate as uitlubbert bij de THP is een bekend euvel. Citroen levert alleen maar volledige turbos, dus als je beperkt tot originele onderdelen zul je nooit alleen turbinehuis vervangen.

Veel dealers kijken niet verder, en dat wordt zeker ook niet door citroen gestimuleerd .

De turbo is ook gereviseerd verkrijgbaar, bv bij turbos Hoet. Dat doen sommige dealers wel. Dat is echter nog steeds een stuk duurder als 7 tientjes.

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


05 feb 2018 14:10
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 21:02
Berichten: 10660
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Turbodruk
Is voor een dealer ook niet belangrijk, sterker nog auto’s boven de 5 jaar en 120k mogen in onderhoud bij eurorepair..
Dat zijn ex citroen/peug dealers.
De klant moet nieuw kopen!

Dit verhaal veel gehoord van verschillende dealers.

Top uitspraak, voor iemand die het achter te duur wordt (werkplaats)moet voor(showroom) een nieuwe kopen.
En het liefst met onderhoudscontract of private lease


05 feb 2018 14:17
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 94 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.