Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2131 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118 ... 143  Volgende
 1.6THP "problemen" ? 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
als je een Carbon cleaning doet , dat stinkt geweldig en in het begin veeel zwarte rook.
het is niet te doen waar huizen staan.


02 jan 2018 12:15
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
De site is niet bedoeld de thp een slechte naam te bezorgen. Vooral technici te helpen voorkomende problemen beter te kunnen oplossen. Hierin wijk ik soms af van fabrikantsvoorschriften.

Het moet een diagnose gerichte site worden over diverse psa modellen.

Onderschat niet het effect van software op de van oorsprong mechanische problemen. Dat staat ook al op de site, maar zal ik nog wat uitbouwen oa in het deel over pass thru.

Over reinigen: Verreweg de beste manier is de beschreven gritstraalmethode. Verder toch af en toe een flush voorafgegaan door een beetje valvecleaner op de zuiger.

De slijtage van de ketting, maar ook de vervuiling is sterk afhankelijk van het gebruik en de rijstijl.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


02 jan 2018 22:52
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 apr 2009 16:29
Berichten: 816
Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 Tourer 1.6 THP 16V 156 Exclusive
Opties: Wegdraaib. trekhaak Thule
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12912
Productienummer: 10188
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 130000
Kleur: KTVD Zwart Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
BJG schreef:
De slijtage van de ketting, maar ook de vervuiling is sterk afhankelijk van het gebruik en de rijstijl.


Dat roept de vraag op welke rijstijl is het gunstigst. Zelf probeer ik de boel altijd eerst warm te rijden, geen afstanden korter dan 10 å 15 km, geen hogere toerentallen (>4000) maar zeker ook geen lage (<1500). Maar is dat de beste rijstijl enerzijds voor de ketting, anderzijds voor de vervuiling?

Groeten, Cieterman :citrofiel :citrofiel

_________________

NSU 1000C '67, NSU 1000C '70
Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1

C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km),
C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km)Afbeelding
C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot heden
Afbeelding


03 jan 2018 13:12
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31
Berichten: 33374
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
M.i. vooral niet het nieuwe rijden toepassen bij een THP motor...

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


03 jan 2018 13:14
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
@Cieterman: je rijstijl is technisch gesproken prima, niets aan veranderen.

Wat betreft slijtage ketting is goed warmrijden en een zo laag mogelijk toerental het beste.
Wat betreft vervuiling is zo veel mogelijk volgas (= geen EGR werking) en zo heet mogelijk het beste.
Die twee bijten elkaar dus.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


03 jan 2018 19:13
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 apr 2009 16:29
Berichten: 816
Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 Tourer 1.6 THP 16V 156 Exclusive
Opties: Wegdraaib. trekhaak Thule
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12912
Productienummer: 10188
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 130000
Kleur: KTVD Zwart Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Thanks :smt023

Groeten, Cieterman :citrofiel :citrofiel

_________________

NSU 1000C '67, NSU 1000C '70
Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1

C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km),
C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km)Afbeelding
C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot heden
Afbeelding


03 jan 2018 19:55
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 16:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Rijstijl en nieuwe rijden - de automaat dwingt de auto vaak in de lage toeren - rijden in sportstand?

Verder kwam ik bij groupon een kortingsbon tegen voor een Prins VSI voor DI motoren LPG installatie voor in totaal 2400 euro . Expliciet voor de THP en TSI

Naast dat ik meer dan 30K per jaar rij, zou dit ook de vervuilingsproblemen de wereld uit helpen?

Iemand ervaring - of ook wel eens overwogen?

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


03 jan 2018 21:40
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Een DI motor kan niet 100% op LPG. Een dergelijke installatie zorgt voor ongeveer 20% benzine bijmenging.

Op de vervuiling heeft dit geen of nauwelijks invloed, die is inherent aan de interne EGR en de directe inspuiting.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


04 jan 2018 13:42
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 16:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Dat een DI op gas benzine blijft gebruiken was mij inmiddels ook duidelijk.

Er is inderdaad nog steeds EGR, maar veel minder roet. Immers de 80% gas die verbrand wordt produceert geen roet (en ruimt mogelijk zelfs een deel van de benzine DI roet op - dat gebeurt ook bij gas injectie in dieselmotoren....)

Ik zou zeggen dat de vervuiling / deposits in het inlaatspruitstuk en kleppen voornameleijk roetneerslag zijn veroorzaakt door de combi van benzine DI die roet veroorzaakt die via de EGR terecht komt op verkeerde plekken.

Als je in die keten 1 ding met 80-90% weet te verminderen zou dat toch significant moeten uitmaken.

Bovendien is de verbrandingstemperatuur ook hoger en ook de kleptemperatuur, dus zou je ook nog effecten a la carbon cleaning kunnen krijgen....

Maar goed dit is allemaal speculatie, het zou mooi zijn als iemand er ervaring mee had.

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


04 jan 2018 14:14
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Die ervaring heb ik (indirect) ;)

De aanslag ontstaat niet door roet, maar grotendeelsdoordat uitlaatgas in aanraking komt met olie (langs de klepsteel), dat vormt zwarte teerachtige aanslag/sludge die de problemen veroorzaakt.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


04 jan 2018 17:16
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2007 17:39
Berichten: 2462
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Erg mooie en informatieve site BJG :smt038 Ik kan dit soort initiatieven alleen maar toejuichen.

_________________
Citroen 2cv6 spécial 1986


04 jan 2018 17:58
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 apr 2009 10:33
Berichten: 565
Woonplaats: Tollebeek
Auto: C5 Aircross PureTech 180 S&S EAT8 Shine
Opties: Ambiance Hype Brown; Connected Cam; Pack Park Assist
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: B
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15423
Productienummer: 20136
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 1500
Kleur: Blanc Nacré TwoTone Noir Perla


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
exroosje schreef:
Vaker olie verwisselen, 20K ipv 30K (al zag ik dit preventieve advies niet op de site terug)
Volgens mijn garage is het standaard onderhoudsinterval (oorspronkelijk 30 Mm of 2 jaar) al teruggedraaid naar 20 Mm of 1 jaar.

Overigens ondervind ik zo nu en dan toch nog een flinke hapering bij het rijden. Afgezien van dit specifieke probleem ben ik verder nog steeds bijzonder in m'n nopjes met deze verder fijne auto.

_________________
L8r, Henk


07 jan 2018 15:04
Profiel
C5club Executive
C5club Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 mei 2006 07:59
Berichten: 1751
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Dat is geen goed voorteken.


07 jan 2018 15:40
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 16:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Ik geloof dat het in topconditie houden van je seals en schraapveren essentieel is. Daarom ook een kortere olie verwisseltermijn en kun je ook overwegen een olie flush product te gebruiken tijdens de oliewissel.

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


08 jan 2018 10:05
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 03 sep 2008 18:02
Berichten: 13
Woonplaats: Bussum
Auto: C5 1.6 THP automaat Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2015
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 28000
Kleur: noir perla nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
In maart 2015 een C5 THP Tourer automaat in gebruik genoemen. Mijn tweede THP.
Ik rijd ongeveer 15.000 per jaar. De bedoeling was om deze laatste C5 met bollen lang te houden.
Vanaf km stand 22.500 gaat de auto regelmatig in de noodloop en bij 28.000 wordt uiteindelijk de diagnose gesteld en de ketting vervangen. De kleppen zij ook al vervuild.
Ik ben nu 10 maanden verder en 11.000 km en de auto gaat weer in de noodloop.De ketting is weer aan vervanging toe en de kleppen zijn sterk vervuild. Km stand 41.000.
Ik rij zeker 70% snelweg, tank altijd RON 98, rij hem voorzichtig warm en de motor was bij de laatste reparatie al voorzien van de beste olie. De auto was gerepareerd met een ketting van de vijfde generatie.
Citroen NL heeft mij bij het vorige akkefietje al gratis reparaties beloofd tot 5 jaar na aanschaf.
Maar, ik ben het vertrouwen in die motor kwijt. Ik durf en niet meer mee naar het buitenland en vond niets vervelender dan steeds onverwachts met een auto zonder vermogen te rijden wat in het huidige verkeer ook tot gevaarlijke situaties kan leiden.
Mijn vraag is waarom een van de laatste THP C5's nog even kwetsbaar is als de C5's uit 2010. Is die motor nu werkelijk verbeterd, of is het exemplarisch ?
Overigens moet ik vermelden dat de motor in de probleemloze momenten steeds als een zonnetje liep, trok als een lier, geen druppel olie verbruikte bij een benzineverbruik van 1 op 13,5 bij 120 op de snelweg. Dus geen inhouden waardoor de ketting zou rekken.


15 jan 2018 19:59
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2131 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118 ... 143  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.