Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Auteur |
Bericht |
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1219 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: Starten bij vriesweer
Nog even een praktijkvraag: Ik heb inmiddels een behoorlijk aantal HDi's "in de familie" gehad, met kilometrages tot in de 400.000. 2 Xantia's; 3 C5 I; 2 C5 II en een C6. Bij niet één van die auto's ooit één verstuiverprobleem gehad. Mijn vraag dus: zijn die verstuivers wel al die aandacht waard? Die HDi's zijn m.i. op dat punt heel erg veel beter dan al die mechanische voorgangers. En de "technische traditie" lijkt zich nog steeds erg op die verstuivers te richten.
Bij al die auto's éénmaal (C5 type I) een koude startprobleem. En dat was verholpen met een HD pomp.
Waar ik een vaste gewoonte van maak is twee maal per interval filters wisselen. En elke HD1 bij aanschaf onmiddellijk afblinden. Met koude start heeft dat niets te maken, wel met vervuiling.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
15 dec 2017 11:21 |
|
|
H_H
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44 Berichten: 3026 Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Naar boven
|
Re: Starten bij vriesweer
Bij die oude PSA diesels kon je nog met dat blaasbalgje handmatig de diesel oppompen maar daarvan ging er nog nogweleens een terugslagklepje stuk. Dan stond je dus elke morgen eerst te knijpen voor je kon starten. E qua symptoom doet me dat erg denken aan dit probleem dus wellicht zit er ergens een lek in het opvoer systeem
_________________ Toen: Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4 C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
|
15 dec 2017 14:09 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13873 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Starten bij vriesweer
@ BJG , nu begrijp ik waarom hier ook mensen zijn die mijn vraag ontwijken.
|
15 dec 2017 14:34 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Starten bij vriesweer
@Willy, daar kan ik denk ik niet zoveel zinnigs over zeggen. @HH, betreffende auto heeft een elektrische opvoerpomp @JanSr, bij goed onderhoud (filters op tijd) kunnen injectoren in de regel lang mee. Jij gaf aan dit serieus te doen, waarvan je mogelijk de vruchten plukt (ik weet natuurlijk niet of je al die auto's vanaf nieuw hebt gereden). Dat afblinden van de egr niets met de levensduur van verstuivers te maken heeft begrijp je denk ik zelf ook. Maar je wilt niet weten hoeveel verstuiverproblemen er in den lande voorkomen. Er zijn typen die het ondanks onderhoud niet zo lang uithouden. Dit verhaal is een discussie over diagnose bij een slechte koude start, daarin zijn de verstuivers een van de uit te sluiten oorzaken, en daarin m.i. terecht genoemd.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
16 dec 2017 03:47 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13873 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Starten bij vriesweer
@ BJG , hier is bedoeld in belgie, per PB heb je verdere uitleg
|
16 dec 2017 11:24 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1219 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: Starten bij vriesweer
@BJG: Verstuiverproblemen bij de vleet, inderdaad. Niettemin heb ik de indruk dat nou juist HDi 's van PSA daar veel minder last van hebben.
Maar: Ik kan uiteraard geluk hebben.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
16 dec 2017 11:41 |
|
|
H_H
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44 Berichten: 3026 Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Naar boven
|
Re: Starten bij vriesweer
BJG, even wat verduidelijking; ik bedoelde dat het symptoom van niet starten bij koude start maar eenmaal warm geen problemen meer mij heel veel deed denken aan mijn CX tijd waar een lekje in het opvoersysteem altijd die klacht veroorzaakte. (vaak door een kapotte terugslagklep in het blaasbalgje) Dat deze een elektrische opvoerpomp heeft weet ik maar ik opperde de mogelijkheid op een lek ergens in dat circuit/systeem. Maar ik heb veel te weinig verstand van moderne dieselsystemen dus wellicht is dat helemaal niet mogelijk.
_________________ Toen: Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4 C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
|
16 dec 2017 12:32 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Starten bij vriesweer
Ik begrijp je post wel, ik doelde met mijn opmerking op het feit dat bij een dergelijke lekkage welliswaar lucht in het systeem kan komen bij stilstand, maar dat er vooral lekkage naar buiten toe optreedt wanneer de pomp gaat lopen.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
16 dec 2017 13:08 |
|
|
jules
C5club Fan
Geregistreerd: 04 okt 2010 13:30 Berichten: 73 Woonplaats: Vorselaar
Auto: break 2000hdi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185000
Kleur: grijs
Naar boven
|
Re: Starten bij vriesweer
Nieuwe batterij staat klaar maar nog niet geplaatst voorlopig ook geen startproblemen gehad temperatuur boven nul niks aan de hand. Een van de dagen zal ik ze plaatsen voor de moment wat druk met andere zaken. Groetjes, Jules
|
24 dec 2017 21:34 |
|
|
jules
C5club Fan
Geregistreerd: 04 okt 2010 13:30 Berichten: 73 Woonplaats: Vorselaar
Auto: break 2000hdi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185000
Kleur: grijs
Naar boven
|
Re: Starten bij vriesweer
Kogel is door de kerk C5 vliegt buiten nieuwe in bestelling paar maanden wachten hopelijk vriest het niet te veel meer einde verhaal. Groetjes, Jules
|
10 feb 2018 10:45 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|