Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 Hoi 
Auteur Bericht
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2011 20:11
Berichten: 766
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: Zwart parelmoer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoi
Voor het vaststellen van de maximale kogeldruk zijn 3 partijen betrokken:

-Fabrikant van de auto (in H4rry zijn geval 60kg)
-Fabrikant van de trekhaak
-Fabrikant van de aanhanger/caravan

De laagste waarde is leidend. Dus al zet je een zwaardere trekhaak eronder, als die de waarde van de auto overschrijdt heeft het geen zin.


26 aug 2017 10:45
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2011 20:11
Berichten: 766
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: Zwart parelmoer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoi
Roman schreef:
Je moet deze pagina eens lezen

Welke pagina bedoel je trouwens? Ik zie geen link.


26 aug 2017 10:45
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 21:02
Berichten: 10660
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoi
https://caravantrekker.nl/info/belading_kogeldruk.php


Sorry


26 aug 2017 13:16
Profiel
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 apr 2016 17:18
Berichten: 60
Woonplaats: Leek
Auto: C5 Tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 131.000
Kleur: Noir Perla Nera Nacre


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoi
Mooie link Roman, ik ken de site en had de combinatie caravan / auto hier ook op vergeleken. (dat is dan wel weer een standaard handeling die ik doe :P).

Bij de C5 Sedan die ik had was de kogeldruk 73kg. Nog niet helemaal je van het, maar acceptabel. Zoals je weet (eerder in dit topic), gebruik ik een (groot) gedeelte van het laadvermogen van de caravan wel (zo'n ding heeft nogal wat oppervlakte en ik heb graag druk op de as om geen (minder) last te hebben van zijwind).

Het eerste antwoord dat ik van Citroen kreeg;

Citaat:
Het maximale kogel gewicht kan verschillen per motor type en versnellingsbak.

Door de fabrikant zal er worden gekeken naar verschillende factoren bij bepaling van het maximale trek en kogel gewicht. Onder andere naar de wegligging van de auto in grens situaties.

Het kan daarbij voorkomen dat men een andere gewichten hanteert bij verschillende soorten motorisaties en of versnellingsbakken.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd,


Nu ben ik nogal verbaasd (heb de C4 ook even vergeleken) dat bij Citroen inderdaad bijna geen enkele auto een gelijke kogeldruk hanteert.

Om er zeker van te zijn dat ik toch niet helemaal vreemde apen en beren zie, ben ik maar eens een BMW 3-serie, Golf Variant en Toyota Avensis en Peugeot 508 met elkaar gaan vergelijken. Zelfde carrosserie telkens, alleen andere motor en versnellingsbak. Geen hybride (2008 als referentiejaar voor zover mogelijk) benzine / diesel / handgeschakeld / automaat in diverse combinaties. Telkens had elk model ongeacht de motorisering dezelfde kogeldruk.

Ik heb bovenstaand in iets andere bewoording ook terug geschreven naar Citroen en gevraagd naar het typegoedkeuring
document. We wachten af...


16 sep 2017 09:22
Profiel
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 apr 2016 17:18
Berichten: 60
Woonplaats: Leek
Auto: C5 Tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 131.000
Kleur: Noir Perla Nera Nacre


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoi
Weer even een update in het trekhaak verhaal.

Van Citroen heb ik geen enkele reactie meer gekregen. Van de RDW echter wel. Deze gaf duidelijk aan dat het typeplaatje van de trekhaak leidend is. Dus als het boekje van Citroen 64kg aangeeft en het typeplaatje 80kg, dan is de laatste hetgeen je wettelijk mag aanhouden.

Nu op jacht naar een andere trekhaak :P (iemand interesse in een wegklapbare (handmatig) trekhaak zonder kabelboom? :) ).


26 sep 2017 21:05
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2011 20:11
Berichten: 766
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: Zwart parelmoer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoi
Niet lullig bedoeld, maar dan zou ik nog maar eens bellen met de RDW en vragen naar een ander persoon. Want degene die je nu gesproken hebt zit er echt naast. Ik zeg dit nadat ik aardig wat wet- en regelgeving op dit onderwerp heb doorgeploegd. Zoals ik eerder al aangaf is de laagste van de 3 waarden leidend, te weten:

-typegoedkeuring auto
-typegoedkeuring trekhaak
-typegoedkeuring aanhangwagen

Aangezien de eerste twee letterlijk een permanente verbinding hebben, heeft het dus geen zin om een trekhaak die veel mag hebben te monteren op een auto die weinig mag hebben. Ik hoop dat zelfs de RDW hiervsn de logica kan inzien.

Daag ze maar eens uit: Vraag ze schriftelijk te bevestigen dat een trekhaak is toegestaan (en als zodanig wordt belast) die de typegoedkeuring van de auto overschrijdt. En waarbij de RDW zich aansprakelijk stelt voor alle schade die kan ontstaan als gevolg van het overschrijden van het maximum gewicht in de typegoedkeuring van de auto. Uiteraard ondertekend door een tekenbevoegd persoon. Ik denk dat je die verklaring niet krijgt.... ;)

En je zou ook eens kunnen bellen met je verzekeraar. Dat antwoord laat zich eveneens raden.

Kwalijk trouwens van de RDW, op het dwaze af.


26 sep 2017 22:01
Profiel
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 apr 2016 17:18
Berichten: 60
Woonplaats: Leek
Auto: C5 Tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 131.000
Kleur: Noir Perla Nera Nacre


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoi
Ik heb er nog maar eens weer een mail achter aan gestuurd. :)

Om de mail wisseling even te delen;
Citaat:

Ls,

Onlangs kwam ik tot de conclusie dat onze Citroen C5 2.0 HDI Tourer op de trekhaak een maximale kogeldruk mag hebben van 64kg. Zo staat ook in het boekje van de Citroen omschreven. Naar mijn beleving met een caravan van 1500kg er achter, een erg lage kogeldruk voor een rustige en stabiele combinatie.

Waarschijnlijk is dit ook het opgegeven gewicht van de typegoedkeuring.

In hoeverre is het toegestaan om een trekhaak te monteren, die een hogere kogeldruk mag hebben (80kg) van bijvoorbeeld het merk Bosal, omdat dit van de oorspronkelijke typegoedkeuring afwijkt.

Met vriendelijke groet,


Hierop kreeg ik na een week de onderstaande reactie via de mail;

Citaat:
Geachte heer,

Hartelijk dank voor uw e-mail. U heeft een vraag over de juiste kogeldruk voor uw Citroen.

Wettelijk gezien is de kogeldruk zoals vermeld op de typeplaat van de trekhaak, bepalend.
Het kan dus in voorkomende gevallen effect hebben een andere trekhaak te monteren.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.


Aan de hand van Jooster zijn reactie, onderstaand nog maar eens gestuurd;

Citaat:
Goede middag,

Ik begrijp dus goed, dat het type-plaatje van de trekhaak de wettelijke bepaling van de typegoedkeuring van de auto 'overstijgt'?

Per slot van rekening neem ik aan dat (hoewel de logica ontbreekt omdat deze bij gelijke carrosserie, per motor verschilt) de fabrikant van de auto, niet voor niets zal vermelden.


Ik zal de Bovenmij ook eens even mailen.


27 sep 2017 11:08
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2011 20:11
Berichten: 766
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: Zwart parelmoer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoi
Zie de wet Regeling voertuigen, Hoofdstuk 5 (Permanente eisen), Afdeling 18 (Gebruikseisen voertuigen), Paragraaf 1 (Afmetingen, massa's en lasten), Artikel 17h. De tekst bij 1 A:

Personenauto’s mogen niet zodanig zijn beladen dat de toegestane maximumlast van enige as of asstel, de maximumlast onder de koppeling, of de toegestane maximummassa van het voertuig wordt overschreden dan wel de som van de aslasten meer bedraagt dan de toegestane maximummassa.

De term de maximumlast onder de koppeling is de ambtelijke aanduiding voor kogeldruk. Ook wel S-waarde genoemd, en als zodanig onderdeel van de typegoedkeuring en vaak ook opgenomen in het voertuigboekje. Vreemd dus dat de RWD jou iets anders dan de wet aangeeft.

Blijft vervelend voor je, maar los van een beetje smokkelen denk ik dat je er niet veel overheen kunt gaan. De combinatie van jouw C5 en caravan is niet de juiste. Ik zal in een volgende post proberen uit te leggen waarom dat zo is, los van het wettelijke.


28 sep 2017 20:48
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2011 20:11
Berichten: 766
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: Zwart parelmoer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoi
Samenvatting
Die 60kg kogeldruk is een afgeleide van de maximale massa aanhanger, die een afgeleide is van de combinatie van maximum treingewicht en hoog eigen maximum gewicht. En dat treingewicht wordt denk ik vooral bepaald door beperkt koppel en vermogen, en vooral de aanwezigheid van een automaat. Het is teleurstellend weinig voor zo'n auto.

Uitleg
Om de verschillen in maximale kogeldruk te begrijpen heb ik gezocht naar documentatie. Niks relevants gevonden… Ik heb daarom wat getallen uit het 2008 instructieboekje op een rij gezet, voor alle Tourers die in 2008 werden geleverd. Doel was te zien of correlatie van bepaalde waarden (bv bepaalde massa’s, vermogen, koppel, etc) de verschillende kogeldrukken kunnen verklaren. Dan wel verhoudingen tussen deze waarden. Zie hier de spreadsheet. Het werd me meteen duidelijk dat de meeste massa’s en verhoudingen volstrekt niet relevant zijn, behalve 2 waarden: de D-waarde (een bij wet bepaalde formule obv diverse massa’s) en de wettelijk voorgeschreven minimale kogeldruk.

De D-waarde geeft de maximale kracht (in kilo Newton) aan die onder dynamische omstandigheden op de trekhaak en daarmee op de auto uitgeoefend mag worden. Die krachten vormen niet alleen een belasting voor de carrosserie, maak ook voor de motor (overwonnen door vermogen en koppel), versnellingsbak (krachten kunnen zelfs vergroot worden door ratio’s), differentieel, aandrijfassen, ophanging, banden en koeling van motor en versnellingsbak. Helaas beschik ik niet over de meeste van deze parameters, maar Citroen wel natuurlijk. De meeste van deze parameters verschillen per C5 model, ook al hebben ze allemaal een identieke carrosserie. Gegeven het feit dat de diverse massa’s van de soorten Tourers niet makkelijk te veranderen zijn, kan de fabrikant de maximale massa van de aanhanger natuurlijk wel makkelijk beperken om de D-waarde omlaag te duwen. Zo zit de formule namelijk in elkaar (zie spreadsheet). Die D-waarde zegt dus eigenlijk niet zoveel over de trekhaak, maar meer over de rest van de auto (de genoemde parameters). Soms pakt dat ongunstig uit. Een paar C5 modellen hebben een uitgesproken lage D-waarde, waaronder die van H4rry. De 2 laagste heb ik aangestipt in de spreadsheet. Het lijkt voor de hand te liggen dat koppel en vermogen en in H4rry's geval de aanwezigheid van een automaat het maximale treingewicht beperken. En wellicht de versnellingsbak ratio’s (gokje). En bovendien maakt de automaat het leeggewicht van de auto ook nog eens groter. Terwijl Citroen om praktische redenen de maximale belading van de auto ongeveer gelijk heeft gehouden. Een lager treingewicht en een hogere maximale massa van de auto is slecht voor de ruimte die overblijft voor de maximale massa van de aanhanger. In H4rry’s geval voor de HDi 2.0 138 BVA:

maximale massa aanhanger =
maximum treingewicht – maximum massa beladen voertuig + 300kg =
3526 – 2326 + 300 = 1500kg

Ik weet trouwens niet waar die 300kg vandaan komt, aangezien zo theoretisch het maximale treingewicht overschreden wordt (waar wettelijk gezien niet mee gereden mag worden). Maar ze hebben dit gedaan bij alle C5 modellen.

En dan kogeldruk. Hiervoor hanteert Citroen het wettelijk minimum: 4% van de maximaal toegestane massa van de aanhanger. Citroen hanteert deze 4% echter gelijk als maximum voor alle C5 modellen, met 1 hele kleine uitzondering (4,25%). Waarom die 4% heb ik niet kunnen achterhalen, maar het is goed voor te stellen dat een voorkeur voor een minimale technische belasting op de auto een rol speelt. Wie het weet mag het zeggen. Andere merken gaan aanzienlijk hoger. De rekensom wordt dan als volgt:

S-waarde = maximale kogeldruk =
maximale massa aanhanger x 4% =
1500kg x 4% = 60kg


28 sep 2017 22:24
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 15:06
Berichten: 3544
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoi
Met het risico op Breeze te lijken....

De eenheid van kracht is N van Newton.
Een moment wordt weergegeven in Nm (kracht.arm)
Gewicht is massa: Kg
Niet met elkaar verwarren a.u.b.


29 sep 2017 08:54
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoi
...en dan kg, geen Kg ;)

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


29 sep 2017 09:07
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2011 20:11
Berichten: 766
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: Zwart parelmoer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoi
Maximum treingewicht, treingewicht zijn nou eenmaal ingeburgerde begrippen, ook in het Citroen instructieboekje. Aangezien ik dat instructieboekje als leidraad heb gebruikt, heb ik die termen overgenomen. Dit past beter in het voorstellingsvermogen van de meeste mensen. Verder ken ik het verschil tussen kracht, draaimoment, massa en gewicht.
boes schreef:
Gewicht is massa: Kg
Niet met elkaar verwarren a.u.b.
Dus ik weet ook dat gewicht niet hetzelfde is als massa... En dat massa wordt uitgedrukt in kilogram (kg). En dat gewicht de kracht (F) is die door zwaartekracht (g) op massa (m) wordt uitgeoefend, uitgedrukt in Newton.

Maar wellicht moeten we elkaar niet aanmatigend benaderen, en bijdragen nemen zoals ze zijn. Het staat een ieder vrij om met iets anders en liefst beters te komen. ;)


29 sep 2017 10:36
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 21:02
Berichten: 10660
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoi
Die 300 kg begrijp ik niet en ook die 4% regel begrijp ik niet.
Mijn auto mag 1700 kg trekken.
100 kg op de kogel
Maar 4% van 1700 is geen 100

Maar goed zoals boes zegt het is geen citroen :lol:


29 sep 2017 11:40
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 apr 2009 16:29
Berichten: 816
Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 Tourer 1.6 THP 16V 156 Exclusive
Opties: Wegdraaib. trekhaak Thule
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12912
Productienummer: 10188
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 130000
Kleur: KTVD Zwart Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoi
Die 4% wordt door Jooster als minimum genoemd. In jouw geval wordt kennelijk een hogere waarde (ca. 5,88%) gebruikt. Er wordt juist verbazing uitgesproken dat Citroen die lage 4% waarde gebruikt. Waar die 300 vandaan komt weet ik ook niet. Kennelijk een ervaringsconstante die reeele waardes geeft.

Groeten, Cieterman :citrofiel :citrofiel

_________________

NSU 1000C '67, NSU 1000C '70
Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1

C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km),
C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km)Afbeelding
C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot heden
Afbeelding


29 sep 2017 11:47
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2011 20:11
Berichten: 766
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: Zwart parelmoer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoi
cieterman schreef:
Die 4% wordt door Jooster als minimum genoemd. In jouw geval wordt kennelijk een hogere waarde (ca. 5,88%) gebruikt.
Die 4% is inderdaad een minimum, maar voor de C5-3 ook het maximum. Daar zit voor H4rry de pijn. De wet eist die 4% minimum, het maximum is aan de fabrikant. Al is er meen ik wel een heel hoog maximum percentage dat geen fabrikant gebruikt en waar geen automobilist behoefte aan heeft. (ik weet even niet meer wat dat is) In de praktijk verschillen de maxima inderdaad per merk, en wellicht ook per type. Ik zou niet eens weten wat de C5 Ph1 en Ph2 hebben. Maar wie de getallen (maximum massa voertuig en maximum massa aanhanger) heeft kan het zo uitrekenen...


29 sep 2017 12:23
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.