Re: Na warme start bokkende motor (3 cilinders of minder) P0
Helaas vandaag weer een p0300 foutcode. Na een week min of meer probleemloos te hebben gereden.
Dit was het geval en ik hoop dat iemand mij kan helpen met het waarom.
Zoals gebruikelijk, starten met warme motor geeft kans dat de auto op 3 poten gaat lopen. Dot gas en Lpg wordt opgepakt en het is over.
Nu heb ik vandaag de auto op benzine laten rijden tot aan huis (op 3 poten met diverse meldingen op het display "uitlaatemissie storing en uiteindelijk esr/asr storing er weer bij).
Thuisgekomen de auto laten draaien en van elke injector de steker losgetrokken. Bij cilinder 3 was het raak. Hier geen verandering. De rest goed/reactie.
De motor uitgezet en weer gestart. En nu het vreemde want dat begrijp ik niet.
De AG schakelaar weer op Lpg gezet en starten. Dus starten op benzine en het zou eigenlijk direct over moeten schakelen op lpg omdat de motor goed warm is.
En dat gebeurt dus niet.
De benzine injectoren worden niet uitgeschakeld en voor zover ik kan nagaan wordt er niet automatisch overgeschakeld op Lpg.
Pas als je een dot gas geeft pakt die de Lpg op en loopt de motor mooi rond op alle 4. En zijn de benzine injector uitgeschakeld (je kunt alle steker lostrekken zonder effect).
De stroom toevoer van de injectoren gemeten en daar komt in principe rond de 5,6 V op.
De injector van cil. 3 in cil. 4 geplaatst en injector 4 in cil. 3. Weer gaan rijden en de motor goed op temp laten komen, dan parkeren en even later weer starten.
En ja weer op 3 poten maar nog geen foutmelding (die komt pas om de hoek kijken als je gaat rijden)
Van injector 4 de steker gelost en geen reactie, van de overige 3 is alles goed. Ook cilinder 3 reageerde acuut.
Conclusie één injector vies of kapot bij te hoge werktemperatuur. Solenoid zal dan waarschijnlijk vast gaan zitten. Of zie ik dat verkeerd?
Want met koude motor is er geen probleem. Schakelt netjes bij een bepaalde temperatuur over op Lpg (dat voel je even).
Morgen maar eens een andere injector ophalen. Van de sloop.
En dan weer verder kijken.
Maar waar ik mee blijf zitten is waarom schakelt die niet automatisch over op lpg als de motor op benzine op drie cilinders draait.
Iemand een idee?