Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 110 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
 Oliepomp verwijderen 
Auteur Bericht
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 24 jun 2007 15:13
Berichten: 95
Woonplaats: Spijkenisse
Auto: C5 2.0 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 159300
Kleur: Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Oliepomp verwijderen
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje over mijn C-8. Ik heb momenteel problemen met mijn oliepomp en zou deze graag uit willen bouwen. Het blok wat in de C-8 ligt is EW10J4 en volgens mij word dit blok ook gebruikt in de C5. Kan iemand mij vertellen waar ik de pomp kan vinden? En zijn er nog tips hoe ik de pomp het makkelijkst kan verwijderen. Type van de pomp is RP 1001 C7. Ik heb al in de vraagbaak van de C-5 zitten kijken, maar daar staat alleen bij de dieselmotor beschreven hoe de pomp verwijderd moet worden, maar ik weet niet of dit hetzelfde principe is.
Alvast bedankt voor de informatie.

Groeten.

Ton.


30 aug 2017 06:43
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oliepomp verwijderen
Het principe bij de benzinemotor is exact hetzelfde.

Welke problemen heb je met de oliepomp?

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


31 aug 2017 21:41
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 24 jun 2007 15:13
Berichten: 95
Woonplaats: Spijkenisse
Auto: C5 2.0 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 159300
Kleur: Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oliepomp verwijderen
Hallo,

De pomp levert geen druk. Het is begonnen met het loslaten van het gaspedaal voor een bocht. Toen kwam de druk eenmalig in alarm. Na het gas geven ging het drukalarm weer uit en heb ik de gehele rid geen problemen meer gehad. In de volgende rit op dezelfde dag wederom de lage oliedruk melding en direct weer uit. Actie hierop is het olieniveau peilen. Dit was goed. Bijna bij het bovenste peil. Een dag later bij het starten is de druk weer in alarm gekomen en ging vervolgens aan en uit, aan, uit, etc. Toen is het oliefilter gewisseld en nieuwe olie erin echter zonder resultaat. Het is overgens niet de oliedruksensor, want je hoort duidelijk dat de motor geen olie krijgt. Dus die is uit gesloten. Na de olie en filter wisseln nog steeds problemen. Toe het carter maar open gemaakt om het aanzuigfilter van de pomp schoon te maken. Het gaasje bevatte wel wat zwarte aanslag. Dit verwijderd en de aanzuigbuis gecontroleerd op open zijn. Carter schoongemaakt en de plaat boven het carter losgehaald en schoongemaakt (was eigenlijk niet vuil). Hierna alles dichtgemaakt en auto gestart. het leek even goed te gaan, mar tijdens de proefrit toch weer problemen. Oliedruk ging alleen nog maar bij hoge toeren uit alarm. Motor gestopt en de auto door de ANWB thuis laten brengen. Motor maakt nu ook een ratelend geluid erbij wat weer weggaat als de oliedruk uit gaat. Volgende actie is de motor flushen. Om uit te sluiten dat de persleiding van de pomp dicht zou zitten met aanslag of iets dergelijks heb ik de flush vloeistof via de centrale opening in het oliefilter, dus door de pomp, in het carter gedaan. Motor gestart en de pomp op druk gebracht met verhoogde toeren. Toen de druk uit alarm was ben ik de toeren gaan verlagen tot stationair. Zo heb ik de motor vijf minuten laten draaien en helaas moest ik toen weg en heb de motor gestopt. Om de flush procedure nogmaals te doen heb ik 2 uur later de motor weer gestart, maar het probleem was weer daar. Alarm ging niet meer uit. Het lijkt erop dat als ik de pomp opvul van bovenaf dat hij het doet en daarna de olie weer aanzuigd vanuit het carter. Echter wanneer de pomp is leeggelopen zuigt hij het niet mee zlef aan vanuit het carter. Lijkt erop dat ie valse lucht aanzuigt en hierdoor niet het vacuum creeert wat nodig is om de olie aan te zuigen uit het carter. Wat ik nog niet gecontroleerd heb is het overdruk ventiel. Ik weet niet waar die zit. Misschien heeft U een tip. Ik hoop dat je iets met de info kan.

Groeten.

Ton.


01 sep 2017 08:16
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oliepomp verwijderen
heb je de oliedruk al mechanische gemeten?


01 sep 2017 08:25
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 24 jun 2007 15:13
Berichten: 95
Woonplaats: Spijkenisse
Auto: C5 2.0 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 159300
Kleur: Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oliepomp verwijderen
de oliedruk is nog niet gemeten. Helaas heb ik daar de spullen niet voor.
Aan het geluid van de kleppen te horen komt er geen olie op de plaats waar het zou moeten komen.


01 sep 2017 18:45
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 aug 2017 10:44
Berichten: 2181
Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oliepomp verwijderen
Weet je zeker dat het geen lagers zijn die uitgelopen zijn? Kleppen gaan niet ratelen door gebrek aan smering, hoogstens lopen ze vast.

_________________
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.


01 sep 2017 19:37
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 24 jun 2007 15:13
Berichten: 95
Woonplaats: Spijkenisse
Auto: C5 2.0 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 159300
Kleur: Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oliepomp verwijderen
Hallo Jan,

Daar heb je wel een punt denk ik. Het is in ieder geval zo dat als de pomp druk opbrengt dat het ratelen/ rammelen zo goed als weg is. Er gebeurd dan iets in of bij de motor wat ie lekkerder vind als zonder oliedruk. Het verschil is duidelijk te horen. Ik heb nog niet precies gekeken waar het gerammel vandaan komt. Tijdens het testen ben ik bij het contactslot gebleven. Misschien is het de oliepomp wel die heel veel herrie maar omdat hij droog staat. Weet niet of dat kan. Ik heb de pomp in ieder geval gevonden. Hij zit op het einde van de krukas aan de buitenzijde. Gewoon even de distributieriem demonteren en dan kan ik erbij. Nu ben ik alleen nog op zoek naar het overdrukventiel. Die heb ik nog niet gevonden. Heeft iemand een idee? Carter pan ga ik nogmaals demonteren en kijken of deze nog schoon is. Aanzuigzeefje nog een keer schoonmaken. Dan is dat nog een keer gecheckt. Ik hoop dat het gaat lukken. Heb de auto nog minimaal een jaartje nodig en dan stap ik weer over naar een C-5.
Fijn weekend.

Ton


02 sep 2017 07:53
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 24 jun 2007 15:13
Berichten: 95
Woonplaats: Spijkenisse
Auto: C5 2.0 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 159300
Kleur: Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oliepomp verwijderen
De pomp is binnen. Het wachten is nu op de set met speciaal gereedschap om de distributie tandwielen te borgen. Heb wel een en ander al gedemonteerd. Tijdens demontage van de carterpan heb ik wat ijzerdeeltjes/ vijlsel gevonden in de olie. Ook bij de onderste beschermkap van de distributieriem thv de krukas (waar de pomp op zit) heb ik ijzerdeeltjes gevonden. Hopelijk is er weinig schade in de motoren is alleen de pomp kapot. We gaan het meemaken.Nu heb ik bij de nokkenassen twee verschillende tandwielen. Heeft iemand enig idee hoe ik deze kan borgen. Is daar speciaal gereedschap voor, want dat zal dan wel in de set zitten. Wel zitten er merkstreepjes, die waarschijnlijk van de riemwissel zijn. Alle tips zijn welkom.

Groeten.

Ton.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


03 sep 2017 10:07
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 aug 2017 10:44
Berichten: 2181
Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oliepomp verwijderen
Een motor moet je nooit laten draaien zonder oliedruk. Het geratel en ijzervijlsel duiden er op dat er 1 of meerdere krukas- of drijfstanglagers overleden zijn.

_________________
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.


03 sep 2017 10:19
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oliepomp verwijderen
Lagers kunnen niet tegen te weinig smering. Maar dat ijzervijlsel het gevolg is van een lager is veel te kort door de bocht. Bij lagerschade ontstaat juist meestal geen ijzer vijlsel.
Dat er iets aan het slijten is mag duidelijk zijn. Dat kan ook de olie pomp zijn.

Het ratelen komt van de hydraulische klepstoters die geen olie krijgen.

Nu het carter gedemonteerd is kun je vrij eenvoudig de conditie van de lagerschalen controleren. Ik zou dat iig doen om vast te stellen of er gevolgschade is.

Voor de beide nokkenas tandwielen zitten twee pennen in de set. De positie in de cilinder kop zit op ongeveer 20 over (uit) en 20 voor (inl).
Maar zorg wel dat je beschikking hebt over de juiste procedure voordat je er aan begint.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


03 sep 2017 10:49
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 24 jun 2007 15:13
Berichten: 95
Woonplaats: Spijkenisse
Auto: C5 2.0 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 159300
Kleur: Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oliepomp verwijderen
Waar moet ik precies opletten bij het checken van de lagers? Ik kan er inderdaad goed bij vanaf de onderkant. Als ze niet goed zijn moet zeker de hele krukas verwijderd worden. Dat zou dan weer jammer zijn. Ik hoop dat het meevalt. Nu nog op zoek naar het overdrukventiel :).
Als ik iets meer weet zal ik het melden.

Fijne dag.

Ton


03 sep 2017 12:53
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oliepomp verwijderen
http://track-techniek.blogspot.be/2014/ ... hades.html
bekijk dit maar eens.


03 sep 2017 13:21
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 24 jun 2007 15:13
Berichten: 95
Woonplaats: Spijkenisse
Auto: C5 2.0 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 159300
Kleur: Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oliepomp verwijderen
Hallo allemaal,

Met veel pijn en moeite de oude oliepomp verwijderd. De pomp loopt heel zwaar en is niet met de hand te draaien. De nieuwe pomp, die ik vorige week binnen gekregen heb kan dit heel makkelijk. Er lijkt dus iets mis in de oude pomp. Morgen ga ik hem open maken en kijken wat de schade is. Waar ik nog wel een vraag over heb is de aandrijving van de pomp. De pomp word in beweging gezet door een ring/ bus die op de krukas zit. De ring heeft twee platte zijden, die in de uitsparingen aan de binnenzijde van de pomp zitten. De ring kan ik gewoon helemaal rond draaien over de krukas. Hoe kan deze dan de pomp aandrijven. De ene zijde van de bus zit, als alles is gemonteerd, tegen het nokkenas tandwiel aan gedrukt. Aan de andere zijde bevind zich een o-ring die tegen de opstaande kant, die op de nokkenas zit aan de carterzijde, aangedrukt. Ik kan bij de ring/ bus niets vinden waarmee ik hem vast kan zetten op de nokkenas. Kan iemand mij vertellen hoe dit werkt? Is de bus kapot? Op de foto is de nieuwe pomp te zien en de bus met de O-ring.
De bus zit aan de binnenzijde van de pomp over de krukas.
Alvast bedankt voor de tips en informatie. Als ik iets meer weet kan ik alles weer in gaan bouwen.

Groeten.

Ton.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


06 sep 2017 19:00
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 aug 2017 10:44
Berichten: 2181
Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oliepomp verwijderen
Dat moeilijke draaien kan ook door de viscositeit van de olie komen. De nieuwe is droog, gaat dus makkelijker.

_________________
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.


06 sep 2017 22:21
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 24 jun 2007 15:13
Berichten: 95
Woonplaats: Spijkenisse
Auto: C5 2.0 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 159300
Kleur: Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Oliepomp verwijderen
Hallo,

Oliepomp is geplaatst. Op advies de motor alleen op de startmotor (bobine stekker los gehaald) laten ronddraaien. Olie lampje gaat uit, dus het lijkt erop dat de pomp druk opbrengt. Bobine stekker weer vastgemaakt en getracht te starten. Helaas accu niet voldoende power meer om te starten. Hulp in geroepen van de buurman met zijn Atos om via kabels de auto te starten. Startmotor gaat rond, maar auto start niet. Omdat de Atos een kleine auto is de volgende hulptroepen met een C5 ingeroepen. Dit zou voldoende moeten zijn. Echter de C8 motor gaat wel rond maar start niet. Bobine losgehaald en getest. De bobine geeft op iedere aansluiting een hele zwakke vonk. Zou dit door de bijna lege accu kunnen komen of aan de bobine? Kan ik deze doormeten met een multimeter? Wat ook opvalt is als ik het contact aanzet de display met de klok even aangaat en hierna heel snel weer uit gaat. De ramen en het schuifdak kan ik ook niet bedienen. Heeft iemand dit wel een meegemaakt?

Groeten.
Ton


13 sep 2017 04:40
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 110 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.