Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 117 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
 ANWB Connected plug 
Auteur Bericht
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 aug 2015 15:28
Berichten: 399
Woonplaats: Warnsveld
Auto: Kia e-Niro, ExecutiveLine 64 kWh (mei 2019)
Opties: Volledig elektrisch rijden; rijd in zomertijd op 100% zonne-energie van eigen panelen
Bouwjaar: 2019
Energielabel: A
kilometerstand: 79000
Kleur: Runway Red


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht ANWB Connected plug
De ANWB biedt sinds kort een plug aan die je op de diagnosestekker (OBD2) aansluit. Dat lijkt op zo'n stekker die je krijgt voor een voordeliger autoverzekering, maar deze stekker heeft geen relatie tot je verzekering. Je krijgt hiermee online allerlei informatie en ze claimen dat je hiermee beter inzicht in de technische toestand van je auto krijgt plus nog wat functies. Ik overweeg aanschaf.

Maar nu de practische kant. Heb zojuist ff gekeken hoe het zit met de ruimte bij die diagnosestekker, maar daar zit het brillenvakje vlak voor. Die stekker van de ANWB er continu in laten zitten gaat dus niet, want dan kan het bakje niet meer dicht.

Inmiddels vond ik wel een OBD2-verlengkabel met haakse aansluiting, en denk dat het daarmee net zal passen. Die ANWB-stekker kan dan ergens achter het dashboard liggen waar-ie ruimte zat heeft.

Zo zoekende vond ik daar ook splitterkabels, zoals deze, en vroeg me nu af of ik de bestaande diagnosestekker uit zijn framepje kan halen, er deze dubbelstekker tussen kan zetten en één van de uitgangen op de plek van de originele diagnosestekker kan terugplaatsen (volgt u me nog?). Dan kan in de andere uitgang die ANWB-stekker en die blijft er dan altijd mooi inzitten, ook als de auto naar de garage gaat en ze daar hun apparatuur willen aansluiten.

Gaat dit goed werken denken jullie?

_________________
Tot voor kort reed ik alleen nog maar Citroen: 2× BX, 2× Xantia en 2× C5. De 2e was een diesel. Had veel eerder voor diesel moeten kiezen...
Helaas heeft Citroen (nog) geen geschikte EV en daarom ben ik noodgedwongen overgestapt op Kia e-Niro; full electric dus. Sinds 15 mei 2019 rijd ik daar met veel plezier in.


14 mei 2017 18:38
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Dubbelstekker op diagnosestekker/OBD2?
Ja dat gaat prima

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


14 mei 2017 19:06
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 07 maart 2017 06:14
Berichten: 69
Woonplaats: Groningen
Auto: C5 Break 1.8-16v Ligne Prestige
Opties: vaste trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09473CJ
Productienummer: 10339
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 240000
Kleur: EYPC gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Dubbelstekker op diagnosestekker/OBD2?
Ergens op die ANWB Connected pagina staat een linkje waar je je kenteken in kunt geven om te checken of je auto geschikt is. Tot m'n verbazing vinden ze de mijne ongeschikt wegens 'waarschijnlijk te oud of onbekend'.

Helemaal zeker zijn er zelf ook nog niet van, maar gelukkig kun je je mailadres achterlaten, dan gaan ze het precies uitzoeken. Binnen 10 dagen hoor ik meer.


14 mei 2017 21:17
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 aug 2015 15:28
Berichten: 399
Woonplaats: Warnsveld
Auto: Kia e-Niro, ExecutiveLine 64 kWh (mei 2019)
Opties: Volledig elektrisch rijden; rijd in zomertijd op 100% zonne-energie van eigen panelen
Bouwjaar: 2019
Energielabel: A
kilometerstand: 79000
Kleur: Runway Red


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Dubbelstekker op diagnosestekker/OBD2?
Ik heb gebeld. Omdat het nig nieuw is zijn nog niet alle modellen getest. Nog ff geduld dus...

_________________
Tot voor kort reed ik alleen nog maar Citroen: 2× BX, 2× Xantia en 2× C5. De 2e was een diesel. Had veel eerder voor diesel moeten kiezen...
Helaas heeft Citroen (nog) geen geschikte EV en daarom ben ik noodgedwongen overgestapt op Kia e-Niro; full electric dus. Sinds 15 mei 2019 rijd ik daar met veel plezier in.


14 mei 2017 22:30
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 07 maart 2017 06:14
Berichten: 69
Woonplaats: Groningen
Auto: C5 Break 1.8-16v Ligne Prestige
Opties: vaste trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09473CJ
Productienummer: 10339
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 240000
Kleur: EYPC gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Dubbelstekker op diagnosestekker/OBD2?
Komt vast helemaal goed.

De Consumentenbond heeft het systeem inmiddels ook getest en er een filmpje over op youtube gezet. Daaruit blijkt dat iedere klant een individueel samengesteld pakket krijgt, afhankelijk van de auto waar de dongle in moet. Dus in ons geval krijg je een dongle inclusief verloopkabeltje omdat anders het klepje niet meer dicht kan.


15 mei 2017 05:21
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Dubbelstekker op diagnosestekker/OBD2?
Contra stekkertje kun je er uit wippen, klemmetjes zitten aan de zijkant, dan is het monteren van de unit geen probleem meer.
Ik heb er zelf permanent een elm interface op wifi inzitten, reuze gemakkelijk om ff snel een uitlaatgas storing te resetten.


15 mei 2017 05:46
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 aug 2015 15:28
Berichten: 399
Woonplaats: Warnsveld
Auto: Kia e-Niro, ExecutiveLine 64 kWh (mei 2019)
Opties: Volledig elektrisch rijden; rijd in zomertijd op 100% zonne-energie van eigen panelen
Bouwjaar: 2019
Energielabel: A
kilometerstand: 79000
Kleur: Runway Red


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Dubbelstekker op diagnosestekker/OBD2?
Komende maandagmiddag wordt de ANWB-plug in mijn auto getest. Ik houd jullie op de hoogte.

_________________
Tot voor kort reed ik alleen nog maar Citroen: 2× BX, 2× Xantia en 2× C5. De 2e was een diesel. Had veel eerder voor diesel moeten kiezen...
Helaas heeft Citroen (nog) geen geschikte EV en daarom ben ik noodgedwongen overgestapt op Kia e-Niro; full electric dus. Sinds 15 mei 2019 rijd ik daar met veel plezier in.


18 mei 2017 14:40
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2011 20:11
Berichten: 766
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: Zwart parelmoer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Dubbelstekker op diagnosestekker/OBD2?
Het is dat jij nog geinformeerd hebt, maar velen die die melding lezen zullen definitief afhaken "omdat de auto ongeschikt is". Terwijl de werkelijkheid is dat compatibiliteit voor hun auto nog niet getest is. Maar wellicht binnenkort wel, dus even afwachten. Die melding op de site van de ANWB is dus niet de handigste....


18 mei 2017 16:12
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 07 maart 2017 06:14
Berichten: 69
Woonplaats: Groningen
Auto: C5 Break 1.8-16v Ligne Prestige
Opties: vaste trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09473CJ
Productienummer: 10339
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 240000
Kleur: EYPC gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Dubbelstekker op diagnosestekker/OBD2?
Ze willen het waarschijnlijk eerst zeker weten en geen verwachtingen wekken die ze later niet waar kunnen maken.

Beetje tegenstrijdig is het wel. Bovenaan op de pagina staat "Doe eerst de check of ANWB Connected gebruikt kan worden in jouw auto. Globaal genomen geldt dit voor alle benzineauto's vanaf 2001 en dieselauto's vanaf 2004."

Mijn auto voldoet daar ruimschoots aan, dus het lijkt me geen probleem.


18 mei 2017 16:22
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31
Berichten: 33374
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Dubbelstekker op diagnosestekker/OBD2?
Waarom zou je dat " anwb connected " überhaupt willen ????

Een lexia/diagbox is handiger :-)

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


18 mei 2017 18:40
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2011 20:11
Berichten: 766
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: Zwart parelmoer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Dubbelstekker op diagnosestekker/OBD2?
Snel bekeken een mooie dienst. Maar zeker niet zomaar een dienst. Een beetje inlezend lijkt dit de start te zijn van iets dat nu nog redelijk verhuld is, maar dat heel veel groter is dan de ANWB zelf. En waarmee de ANWB zich lijkt te gaan transformeren naar een nieuw soort digitale dienstverlener. De ANWB is samen met een paar Europese zusterorganisaties een joint venture aangegaan met het wereldwijd opererende bedrijf Intelematics http://www.intelematics.com. Dit bedrijf is Australisch, en eigendom van een aantal automobielverenigingen (vergelijkbaar met ANWB). De Europese joint venture heet Intelematics Europe Limited. Doel: kennis delen, (IT) producten ontwikkelen en de samenwerking aangaan met autofabrikanten. Het platform onder ANWB Connected wordt ook via Intelematics Europe Limited ontwikkeld en aangeboden. Het is de Europese kopie/variant van het wereldwijde systeem van Intelematics. De data komt van auto's via de genoemde dongels, en naast de ANWB en Intelematics Europe Limited hebben klanten toegang tot data via de app. Maar dongel en app worden inmiddels door Ford ook standaard in auto's ingebouwd.

Zo sluit ook de ANWB zich aan bij de strijd om de technische autodata EN klantdata: Het nieuwe goud! Lees dit CNN artikel eens over hoe business modellen verschuiven door data collectie. En waar fabrikanten en andere partijen hun grote geld mee gaan verdienen. Opmerkelijk: data wordt meer waard dan de verkoopwaarde van auto's. Een grote meerderheid van nieuwe auto's stuurt nu al data naar centrale servers van fabrikanten. Hieronder meestal ook locatiegegevens, adresboek- en belgegevens, en uiteraard NAW gegevens. En die verbinding is vaak 2 richtingsverkeer: De auto ontvangt ook data. Versturen en ontvangen gaat vaak ongemerkt voor de eigenaar. Een quote uit een artikel uit 2015 in de Financial Times:

About two-thirds of today’s new cars have sensors and communications systems that send and receive data, offering potential for carmakers to find out more about how drivers use their vehicles. But the systems could also provide insurers and advertisers with personal information about customers.

Naast de voordelen zijn er uiteraard ook grote zorgen om privacy en beveiliging. Dat laatste geldt zeker als als vitale rijfuncties vanaf buiten kunnen worden beinvloed. De eerste auto's zijn al gehackt waarbij bv de remfunctie en stuurbediening benaderd kon worden... :x

En al zegt de ANWB in hun voorwaarden dat privacy niet in het geding is, de schrale werkelijkheid is dat er veel definities van het begrip "privacy" bestaan. Maar als mijn autoverzekering op termijn 50% duurder wordt of als een verzekeraar mij een polis weigert omdat ik mijn data niet wil met hen wil delen, staat mijn privacy wel degelijk onder druk. Al helemaal omdat Intelematics (de moedermaatschappij) zelf een dienst aanlevert voor verzekeraars voor "Usage Based Insurance". Allemaal heel mooi dus, maar nu of later betaal je met je privacy, en dus met je vrijheid. Ik verbaas me niet over de ontwikkeling van techniek, ook niet over nuttige diensten die ontwikkeld worden, zelfs niet over incompetente politici, en dus ook niet over het gebrek aan werkende wet- regelgeving die privacy beschermt. Ik verbaas me wel over medeburgers die niet geinteresseerd zijn in hun privacy (totdat het te laat is), of zeggen dat ze "niets te verbergen" hebben (natuurlijk heb je dat wel). Hun naiviteit maakt gebrek aan privacy mogelijk. Niet alleen voor hunzelf, maar ook voor hen die wel oprecht bezorgt zijn en wiens privacy daarmee tegen hun zin ook wordt ingeleverd.


18 mei 2017 20:19
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 15:06
Berichten: 3544
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Dubbelstekker op diagnosestekker/OBD2?
Amen.


18 mei 2017 20:25
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Dubbelstekker op diagnosestekker/OBD2?
Het is goed dat je het onder de aandacht brengt, op dit forum.

Ik had er al meer over gelezen, en heb dezelfde twijfels en vraagtekens als jij hebt.
Daarbij speelt zeker het risico van hacken en overnemen van vitale functies van de auto in mijn beleving een veelal nog onderbelichte rol.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


18 mei 2017 20:29
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 20:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Dubbelstekker op diagnosestekker/OBD2?
Amen^2.
Weg met die infiltratie.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


18 mei 2017 20:31
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31
Berichten: 33374
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Dubbelstekker op diagnosestekker/OBD2?
Geheel eens ;-) ....

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


18 mei 2017 20:55
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 117 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 58 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.